Tomture61 Tomture61 skrev:
En vedkamin brukar ha en rökgång med 150 mm diameter .
Pelletskaminer klarar sig med mindre rökgång , 80 mm diameter .
Vet du vad du har för skorsten ?

Hittade denna anvisning : Skorsten
Det är viktigt att rökkanalen har en sådan diameter och
höjd att övertryck ej uppstår i panna och rökkanal.
PELLUX 100 TOUCH har rökrörsanslutning uppåt med
en invändig diameter på Ø 125 mm och är avsedd för
anslutning till skorsten med en minsta invändig diameter
på Ø 160 mm. Rekommenderad minsta skorstenshöjd
för denna diameter är 7 m vid 16 – 20 kW uttagen effekt.
Skorstensdraget är av stor vikt och bör vara 15 – 25 Pa.
Svar från ZANDA:
Skorstenen är en stålpipa och är anpassad till kombipanna 1979. Diametern är jag osäker på med ligger troligen mellan 12.5 och 15 cm. Höjden är över 7 m. Vad jag är orolig för är just skorstensdraget som du påpekar. Kommer draget fungera utan hjälp av något slag, speciellt vid upptändning?
Mera text och skiss här nedan.
Svar från Zanda:
Jag skickar en principskiss på min panna Nibe Pellux 100. I eldstaden ser man att det finns fyra "knaggar" som ett roster kan vila på och där man lägger veden. Stor lucka finns för att lägga in ved. Tar man bort själva brännaren så kan en draglucka sättas dit istället. Jag har en acctank på 500 liter kopplat till en Laddomat 21.
Pellux 100 är en s.k. ladd-panna som bara laddar varmvatten till acc-tanken. Det blir ingen skillnad i systemet om brännaren ger värma alternativt att veden ger värme.
Vad kan gå fel?
Principskiss av en Nibe Pellux 100 panna med öppen lucka och interiördetaljer som rosterplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Varför inte drive kaminen med batteriet också? Känns ju enklast köpa tre batterier och ha dem laddade över tid än att använda pannan för något den inte är gjord för. Om strömmen går så parallellkopplar du dem och matar pump, panna och eventuella andra grejer som behövs med batterierna.

Se till att det är en fin "tillräckligt sinus"-inverter bara så inte sakerna pajar.
 
Tackar för tippset. Man behöver nog göra en kalkyl över hur länge batterierna orkar driva anläggningen. Vid totalt el bortfall bör de åtminstone klara två veckor intermittent drift
 
Köp ett elverk, det har min kollega till sin vedpanna. När det var ett strömavbrott på 3 dagar för några år sen kom alla grannar på besök, han var den enda i hela kvarteret med värme i huset.
Alla andra hade kastat ut pannan för bergvärme, kollegan gjorde både och.
Bredvid huvudströmbrytaren till pannan har han ett strömintag, som bara är anslutet om huvudbrytaren är av. Där kopplar han in elverket.
 
M
Isakare Isakare skrev:
Köp ett elverk, det har min kollega till sin vedpanna. När det var ett strömavbrott på 3 dagar för några år sen kom alla grannar på besök, han var den enda i hela kvarteret med värme i huset.
Alla andra hade kastat ut pannan för bergvärme, kollegan gjorde både och.
Bredvid huvudströmbrytaren till pannan har han ett strömintag, som bara är anslutet om huvudbrytaren är av. Där kopplar han in elverket.
Se bara till att ha spänning till eventuell hydroforpump. Om vedpannan kokar fungerar inte överhettningsskyddet om vattentrycket uteblir.
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Se bara till att ha spänning till eventuell hydroforpump. Om vedpannan kokar fungerar inte överhettningsskyddet om vattentrycket uteblir.
Hans anläggning är väl uttänkt av en klurig gubbe, så den har full funktion bara det finns bensin i elverket.
 
Får man vara med och tycka å tänka lite?
Jag hade absolut proveldat pannan med ved för att se hur den beter sig. Att trava pannan full med ved kommer troligen aldrig att fungera men att elda den som en gammaldag vedspis där man petade in en pinne då och då när man var i köket funkar nog. Börjar man försiktigt ser man hur draget blir och om det vill poffa.
Roster i vanligt stål kommer snabbt att förbrukas men för nödläge, experimenterande och försiktig eldning kommer det absolut att funka.

Jag eldade faktiskt en hel vinter i en vanlig tunna i mitt hus. Vi renoverade huset och saknade både delar av grund och vägg när vintern kom. Inget fungerande värmesystem men vatten som inte fick frysa.
Tunn-kaninen var byggd i all hast i verkstaden och hade en mindre tunna i den större där nedre delen var delvis isolerad. Lågan gick upp i lilla tunnan, upp mot locket, vände ner och värmde stora tunnan och sen ut i rökröret bak nertill på tunnan. Det fanns spjäll för primär och sekundärluft samt ett perforerat luftrör inne i tunnan som gjorde att det brann effektivt utan poffar. Allt grovt och snabbt tillverkat utan större finess. Men det värmde gott och höll huset varmt samtidigt som vi blev av med rivningsvirke.
Man kunde ställa ner långa bitar.
När kaminen hade tjänat ut fram på vårkanten var det i princip isoleringen som höll ihop brännkammaren.
Men utanpå var den hel och säker att elda i. Inget fel så.
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Z Zanda skrev:
Jag försöker gardera mig om det blir ett långvarigt strömbortfall i framtiden. Min tanke är att med enkla medel ändra min pelletspanna (Nibe Pellex 100) så att vedeldning är möjligt. Det som behövs är att ett roster insätts i eldstaden samt att ersätta brännaren med en plåt med ett luftspjäll. Jag undrar om detta kommer att fungera?
Om detta är möjligt tänker jag anskaffa ett batteri, 125 Ah, med växelomformare för att driva cirkulationspumpen. Frågan är om det även behövs en fläkt för att få rökgaserna upp i skorsten, speciellt vid tändning och start.
Jag undrar om någon har erfarenhet eller kunskap av detta.
På Nibe Pellux 100 kan man i menyn välja bränsleslag, pellets eller ved så visst borde det gå om man kompletterar med roster och ev annan lucka! Hittar dock inte de tillbehören..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.