H heimlaga skrev:
Jag är ju småskogsägare liksom trådstartaren och jag föredrar att hushålla med de fullvuxna träden och bara plocka ut litet efter behov och varefter de blir fördigvuxna eller sjuka.
Knappast meningsfullt och lönsamt att stå och ta hand om pinnar om det växer till stamved som räcker för det egna vedbehovet. De 3 hektaren bör väl avkasta åtminstone 10-20m3 årligen och jag tänker att det kan vara rätt lagom till egen vedbrand.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Grenar och klent skrafs funkar fint när man ska tända upp brasor så vi samlar på oss en del av detta också. Det grövre i botten på brasan och det klena och stickor på toppen, perfekt att tända med.
 
  • Gilla
Karldanaxel och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Knappast meningsfullt och lönsamt att stå och ta hand om pinnar om det växer till stamved som räcker för det egna vedbehovet. De 3 hektaren bör väl avkasta åtminstone 10-20m3 årligen och jag tänker att det kan vara rätt lagom till egen vedbrand.
Hur räknar du då?
Alla pinnar växer inte till stamved och få stammar är grova hela vägen upp till toppen. Man vill ju inte elda med stockträd eller blivande stockträd och bli utan sågstock att ta till när man behöver.
 
  • Gilla
donas
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur räknar du då?
Alla pinnar växer inte till stamved och få stammar är grova hela vägen upp till toppen. Man vill ju inte elda med stockträd eller blivande stockträd och bli utan sågstock att ta till när man behöver.
Ytterst få som sågar eget virke i Sverige, misstänker att det är liknande även i Finland. Men sedan finns det ett fåtal som sågar eget, bondsågarna som jag sett tidigare är nästan helt försvunna här nere och endast någon som sågar lite virke med Logosol, etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tommy 138
  • Laddar…
Tomture61
För egen del så har jag sparat pinnar ned till lillfinger tjocklek .
När det är färskt så funkar sekatör utmärkt .
Pinnarna är bra vid start av brasa i kaminen .
 
  • Gilla
MrX2 och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Fredrik Bagge Karlsson och 2 till
  • Laddar…
Fäll på sommaren, när det är ordentliga löv.
Låt ligga till hösten.
Torrt.
Vi kallar det syrfällda träd, större sombmindre lövträd.

Klyver inget under 15 cm, bara kapar rakt av i kubbar.


- Större träd fälls på vintern, då minimalt med vatten i dem. Annars skulle de frysa sönder.

Klyver allt över 15 cm max en gång upp till typ 30 cm diameter.
Får ligga på hög under våren.
In under tak före midsommar.

Klar att elda från hösten.
 
  • Gilla
Bensin och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
[media]Bygg en sån här så blir det lättare att hantera alla pinnar, bara lasta in med en liten spade.
Hmmm, en sånn fast rejäl skulle man ju kunna bygga för att ta hand om all bakved!

@heimlaga och alla andra kloka, bad tror ni om att med skrot och 3kw elmotor bygga en väldigt enkel flis klipp maskin som denna.

Ritningar tankar och inspiration mottages gärna. Vill gärna få till något driftsäkert då det iaf blir en 500 bakar / år minst
 
TRJBerg
Beror väl på.
* Hur mycket är din tid värd? Kan du få in lön/pengar för den tiden annars? Eller är din fritid mycket värd?
* Tunna pinnar innebär täta påfyllningar i kaminen/kakelugnen. Kommer du att göra det? Dvs handlar det om att spara pengar genom uppvärmningen? Eller är det mest trivseleldning?
* Hur problematiska är elräkningarna?
 
  • Gilla
donas och 1 till
  • Laddar…
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
Skulle inte bemöda mig med mycket under 8-10cm i diameter….
 
A AndersS skrev:
Ytterst få som sågar eget virke i Sverige, misstänker att det är liknande även i Finland. Men sedan finns det ett fåtal som sågar eget, bondsågarna som jag sett tidigare är nästan helt försvunna här nere och endast någon som sågar lite virke med Logosol, etc.
Jag kan bara tala för den här delen av Finland det vill säga svenskbygderna i Österbotten och här är det många som för egna stockar till sågen. Inte så vanligt som på 80-90-talen men så pass vanligt att "bondsågarna" hålls i drift. Under de senaste åren har det ökat märkbart eftersom lönsamheten på eget virke har blivit mycket bättre när priserna på sågvirke har fördubblats samtidigt som stockpriserna bara har stigit en aning.
Inom 40 km härifrån har två nya "bondsågar" på deltid och en som sågar åt folk på kvällar och helger som extraknäck startat verksamheten under de senaste 5 åren. Samtidigt som ett äldre sågföretag har konkursat på grund av ohälsa som hindrade honom från att såga tillräckligt för att få bort lånen och en har lagt ned på grund av ålderdom.

Det är som sagt väldigt bra lönsamhet i eget virke nu.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Jag vet inte om man fortfarande odlar s.k. energiskog i Sverige, men det var ingen kaliber på de grenarna, så det borde väl vara helt rimligt att ta tillvara sly och elda med
 
två kilo torr ved motsvarar ett kilo olja så nog är det värt att ta reda på klenvirke
 
  • Gilla
bjonndrogg och 2 till
  • Laddar…
Eldar med ved året runt.
 
O Olof Gunnar skrev:
två kilo torr ved motsvarar ett kilo olja så nog är det värt att ta reda på klenvirke
Så torr får du inte veden, lyckas man få ut >3.8kWh till bostaden per kilo ved man eldar har man torr ved och effektiv förbränning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.