Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
 
  • Gilla
ezed
  • Laddar…
Allt grövre än att det går att klippa med halvklen grensax anser jag rimligt att ta tillvara och elda i kaminen
 
  • Gilla
ö-tobbe och 17 till
  • Laddar…
Allt som brinner ger väl värme! 👍
Sen hur klent det får vara för att det är lönt beror väl på hur effektiva dina arbetsmetoder är, och hur roligt du tycker det är. Prova dig fram till vad som passar dig!

Själv så tar jag tillvara på allt mellan 5 - 50 cm Kan slinka med något som är klenare än 5 cm ibland....
Och skulle jag analysera vad som är lönt för mig skulle jag troligen inte ta hem något under 10 cm...

Och är det ren sly / röjningsskog jag tar ved ifrån så tar jag bara till vara på ved som finns nära bra traktorvägar, det som är lite längre in får ligga....
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
Går bra att elda, arbetsinsatsen får du avgöra själv vad du värderar den till.😉
Man tar vad som finns och vad man behöver. Tunnare sly 2,5-3 cm brukar jag låta ligga och torka. Sedan när de är lövfria kör jag dem i kvistkvarn, blir fin marktäckning i trädgård.
Men skulle nog fungera som "naturpellets" också att elda.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Du kan elda och få lite energi ur väldigt tunna pinnar. Kanske inte till att värma, men underhållselda. Om det är lönsamt är mer en fråga, om arbetsinsarsen. En del sly som inte har grenar på nedre delen av stammen går fint att använda. Kapar man bara toppen på dessa, så kan du snart ha ett stort fång med tunna pinnar. Med rätt så kan du såga upp ett 10-20 pinnar samtidigt. Så under rätt förutsättningar kan du ta tillvara på pinnnar ner till bara ett centimeter i diameter om du har en liten kamin.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Sot och miljöaspekt påverkas inte av dimensionen på veden. Är det torrt så brinner det bra. För några år sedan tog jag ner en del hassel och sågade / klippte till ved. Det är bara att prova så får du se om du tycket att det är värt besväret. Varför det är enklare med grövre ved är väl främst för att man använder motorsåg och inte gör hela arbetet själv.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Stapel av kluven och okluven ved under takskydd, i varierande storlekar och färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hög med blandade vedträn i en gröna behållare, ser ut som bränsle för eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som en som tycker om att elda och har begränsat med ved så tar jag väldigt tunna pinnar. Brinner bra när dom är torra.
Om det lönsamt rent ekonomiskt om jag räknar arbetstid som en utgift är väl tveksamt
 
  • Gilla
bjonndrogg och 11 till
  • Laddar…
Problemet med för klen ved är att det blir arbetsdrygt att randbarka så den torkar. Därför brukar jag dra gränsen någonstans mellan 2 och 3 cm.
 
  • Gilla
donas
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Problemet med för klen ved är att det blir arbetsdrygt att randbarka så den torkar. Därför brukar jag dra gränsen någonstans mellan 2 och 3 cm.
Fast så tunt som 2-3 cm torkar de fint även utan barkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf.S och 21 till
  • Laddar…
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?
Räcker den egna skogen till ditt vedbehov?
Om man har ont om mark/ved och gott om tid kan man ju ta tillvara allt, röjningsvirke,stubbar,grenar osv..

Jag lämnar mer och mer klent samt halvgrova toppar som ligger illa till, det är roligare, lönsammare och viktigare att avverka och såga (eller sälja) fullvuxna träd innan de blåser ikull, ruttnar eller angrips av insekter eller statstjästemännens begär.
 
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
B
Beror på hur mycket tid man har. I skogen drar jag gränsen vid ungefär 5cm diameter. Om ett träd fälls hemma vid huset drar jag gränsen vid 2-3cm.

Jag klyver inget under ca 5cm. Pinnar som inte klyvs torkar långsammare, känns inte som alla är riktigt torra trots att man fällt under vintern o låtit det ligga och torka hela våren. Ytterligare en anledning att ha 2års förbrukning av ved hemmavid.

Det är rätt mycket jobb för rätt lite energi när diametern sjunker, nån timlön att tala om är det ju inte. Men det blir rätt så rent och städat i skogen.
 
  • Gilla
MrX2 och 6 till
  • Laddar…
Bygg en sån här så blir det lättare att hantera alla pinnar, bara lasta in med en liten spade.
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Ner till 4-5cm tar jag tillvara på. Grenar och småSly. Det blir lite extrajobb men jag bedömer mig ha tiden och gillar vedhantering. Gillar vara utomhus och fixa med min ved.
 
  • Gilla
chaser och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Problemet med för klen ved är att det blir arbetsdrygt att randbarka så den torkar. Därför brukar jag dra gränsen någonstans mellan 2 och 3 cm.
Jag brukar dra en rand med motorsågen medans det ännu sitter fast.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Räcker den egna skogen till ditt vedbehov?
Om man har ont om mark/ved och gott om tid kan man ju ta tillvara allt, röjningsvirke,stubbar,grenar osv..

Jag lämnar mer och mer klent samt halvgrova toppar som ligger illa till, det är roligare, lönsammare och viktigare att avverka och såga (eller sälja) fullvuxna träd innan de blåser ikull, ruttnar eller angrips av insekter eller statstjästemännens begär.
Jag är ju småskogsägare liksom trådstartaren och jag föredrar att hushålla med de fullvuxna träden och bara plocka ut litet efter behov och varefter de blir fördigvuxna eller sjuka. Att hugga och sälja lönar sig inte får då är man ju utan när man själv behöver virke. Att sälja stock och köpa bräder är en fenomenal förlustaffär.

Så....det blir att ta vara på allt skräp som går att elda.
Å andra sidan går det bra att dryga ut den egna veden genom att röja och hugga vindfällen i andras skog. Ofta får man vindfällena gratis om man tar vara på dem.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.