B
J JohanLun skrev:
Låg massa koks i ett källarutrymme i vårt hus, i höstas fick jag tillslut tummen ur och körde en släpvagn full till tippen. Otroligt skitigt. Skulle inte vilja ta in det inomhus och sitta och mysa och kasta in några klumpar då och då. Men kul nån använder det. :)
Myselda med koks förefaller inte så smart. Du har väll sett röken från ångbåtar:):).

För mig handlar det om att toppa vedeldning. Men absolut inte i liten köksspis, kakelugn eller såna modern värdelös prydnadssakerfrån elda butiken.

Jag har en rejäl vattenmantlad kamin i segmentet som liknar panna. Den är för ved.
Jag eldar upp som vanligt med ved. Men toppar med kokset.
Det är i storlek som körsbär. Räcker med 2-4 deciliter på glödbädd så för du värme motsvarande 2-3 fulla rejäla inlägg av ved. Det där med att koks är x4 jämfört med ved stämmer inte. Påtagligt bättre verka, kanske gällande samlad energi men vad man får ut i kwh är betydligt mera, snarare x 6-7

Vattnet isolerar värmen vilket för att kaminen till det utan problem. Dessutom har jag en egen zon med tegel och eldfast bruk som bromsar exponeringen något.

På måndag nästa vecka kommer sotaren. Min grannes brorsa så han kommer faktiskt på ett gratisbesök av nyfiken ska filma av och sota för att se hur det blir.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jag eldar det i källaren, vattenmantlad..
Inget för kakelugnar ;)

Köra till tippen låter sinnessjukt
Försökte skänka bort det, men det blev ingen kö direkt. När jag skänkte bort 3 släpkärror björkstubbar var allt tingat på 5 minuter. :D

Har ved för minst 3-4 år i den takt vi eldar, efter vi rensade på tomten.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
B
J JohanLun skrev:
Försökte skänka bort det, men det blev ingen kö direkt. När jag skänkte bort 3 släpkärror björkstubbar var allt tingat på 5 minuter. :D

Har ved för minst 3-4 år i den takt vi eldar, efter vi rensade på tomten.
Björk som är rak och utan grenar är såklart det ultimata drömmateralet för oss eldare.
 
B byron v2 skrev:
Björk som är rak och utan grenar är såklart det ultimata drömmateralet för oss eldare.
Jo, jag hade gärna bytt ut endel (färdigkluven och torkad) tall, gran och lönn som jag nu har i vedhögen, men de björkstammar jag hade kvar var så grova att den klyv jag hade lånat av grannen inte riktigt orkade så var orolig att köra sönder den, har kört farsans något större klyv förut, men efter kört 10 vändor till tippen med stubbfräs, gamla plattor, koks så tittade jag på björkveden och insåg att den skulle bli liggande och skämma och vara ivägen för lite annat ett bra tag till, en annons på facebook och 4h senare var högen borta. :D Jag är normalt en sån som vill spara på saker, men ibland är det skönt när det försvinner... ;)
 
Jag har läst på om koks. Verkar vara så att det eldas både koks och "kokskol" I Östeuropa.

Oklart vad kokskol är... stenkol kanske?

Jag är sugen på att pröva elda koks. Verkar vara väldigt bra i panna och vattenkamin.

Någon som köpt i Sverige?
Verkar finnas i Polen men svårt räkna på priset.
 
M Matslax skrev:
Jag har läst på om koks. Verkar vara så att det eldas både koks och "kokskol" I Östeuropa.

Oklart vad kokskol är... stenkol kanske?

Jag är sugen på att pröva elda koks. Verkar vara väldigt bra i panna och vattenkamin.

Någon som köpt i Sverige?
Verkar finnas i Polen men svårt räkna på priset.
koks är kort och gott koncentrerat stenkol.........I sverige är det ju utfasat som bränsle så sett så tillgången är ju skral. De industrier som använder det köper ju hela båtlaster typ och det är inte anpassat för konsumentköp. En del smeder har ju div kanaler men jag tror det blir relativt dyrt. Men det är ju ett bra bränsle......
 
Koks får man när man hettat upp stenkol så att de lättflyktiga ämnena försvinner. Det brinner renare än stenkol.
 
dessutom har jag för mig att det är nån skatt eller nåt på koks för att stävja användandet så ska man importera så gäller det ju att inte fokusera på vad det kostar i annat land........
 
Koka & kol ska bara användas i eldstäder anpassade för det.
Koks & kol har väldigt hög förbränningstemperatur och avger sin värme främst i form av strålning, till skillnad mot ved som avger den via rökgaserna.
Koks & kol eldstäder har oftast stora eldstadsytor och korta rökgasgångar.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.