analog skrev:
Varför krossa? Korn går väl att köra det med bara som det är...Det heter ju spannmålseldning inte havreeldning.
Tror energivärdet är lite lägre i korn än i havre.
Bara för att det är kärnan som brinner o inte skalet, Bara en tanke jag haft..
Men inte är det bara för att det är högre energiinnehåll man kör havre istället för korn;)
 
Förutom energiinehåll så lämpar sig havre också p.g.a. pris men också dess högre smältpunkt på askan som då resulterar i mindre sintring.

Skalen brinner väldigt bra de också. Finns de som eldar med avrens (mest skal och små kärnor) som ger mer aska och det går åt större volymer, men är också näst intill gratis.

Dock rinner det inte lika bra och kan bli mäckel när man flexskruvar det.
 
Vi har nyligen flyttat in i ett hus på landet som värms med en havrepanna (Agrotec, som jag misstänker har lite hemmagjorda justeringar av diverse slag). Vi planerar dock att skaffa jordvärme till våren, men ska nu använda havrepannan denna vinter. Vi har fått igång den, men askutmatningen fungerar inte. Är det någon som har tips på hur man kan börja felsöka?
 
Hej!
Nu vet jag inte hur just din askutmatare är konstruerad.
Det finns väldigt många lösningar, förutom min egen...hi...hi....:)

Generellt.
Kolla att inget har fastnat och blockerar mekaniken inne i pannan. En hård hopsintrad koka kan stoppa det hela.
I så fall kan en säkring ha löst ut eller en brytpinne gått av.
Leta efter någon knapp där du kan styra askurmatningen manuellt.Det borde finnas en.
Annars kan du kanske leta i menyerna på styrenheten på någon "display" och stega dig fram till askan.
Om du trycker på knappar och inget händer går du vidare med att kolla om det finns spänning/ström fram till motorerna som sköter jobbet.En säkring kan ha gått.
Om det ser ut att snurra men inte kommer ut nån aska kan det bara någon brytpinne som gått av. Ungefär som på en propeller på en utombordare. Jag har sån på min utmatningsskruv.

Hoppas detta har varit till hjälp. Kan inte tipsa mera utan att veta ur det är gjort i ditt fall.
Lycka till och berätta för oss andra hur det gick.
 
Tack för svaret, jag förstår att det inte är lätt att ge råd utan att veta mer om anläggningen. Nu hade min sambo lyckligtvis lyckats fixa detta innan du svarade, men det är ju inte omöjligt att det krånglar igen och då har vi säkert nytta av dina råd.

Nu har jag dock en ny fundering, angående rökgastemperaturer. Vilket max och minvärde bör man ha på rökgaserna? Har läst 150-160 någonstans som mintemp men inte hittat något om maxtemp...
 
Hej SaraMaria! Det finns många uppfattningar om det där med rökgastemp. Man kan säga att ju mindre av värmen som pannan tar upp desto hetare rökgaser. Likaså om man förbränner mera bränsle-högre temp-högre rökgastemp. Skickar man in för mycket "extra" luft sänker man tempen men eldar för kråkorna. Man kyler ju ner pannan då. Som jag ser det är det bara en sak som är viktig, att tempen inte är låg så att det kondenserar i skorstenen. När röker lämnar pipan högst upp å håller 100 grader så blir det ingen kondens. Men det räcker, pga strömningen, lufthastigheten, att man håller kanske säg bara 80 grader en meter ner i pipan eller så. Om man eldar med havre och har en dålig förbränning så kan det fällas ut svavel, det blir gult runt skorsten och taket, bildar med vatten svavelsyra och fräter. I det läget skall man helst hålla hög temp. Men allra helst ändra så det inte bildas svavel. Just havre innehåller mer av den varan tyvärr. Det gäller att förbränna så det omvandlas så det inte bildar svavelsyra. Jag har i min panna ca 80-100 grader på rökgasen nere vid pannan och det kallnar ca 5 grader uppe mot toppen. Ser man vit synlig rök-kondenserad ånga- så är det för låg temp. Röken skall vara helt osynlig och knappast lukta något, i alla fall inte fränt. Så håller du dina 150 grader är det lugnt. Ökar du så eldar du för kråkorna. Maxtemp? Tja........tror inte du kan komma över ca 200 grader om du eldar havre. Men det beror återigen på brännaren och havremängden. Slutligen, myrsyra. Det luktar så speciellt så det går inte att ta miste på. Fränt. Så klättra upp på taket och nosa vid skorstenen. Det känns direkt. Å då är det fel på förbränningen. Hoppas det var till hjälp.
 
Tack, det var absolut till hjälp. Dock kom vi häromdag upp i 250 grader då vi proveldade, tidigare har vi legat runt 150 grader vid proveldning. Ikväll ska vi ge det ett nytt försök, får se vad det är som krånglar den här gången :p
 
Havreodlare: vilken areal krävs för att generera 1 ton havre under normala omständigheter i mälardalen ?
 
Normalskörd ligger väl på 4,5-5 ton per ha.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.