T
Hej,
Nu när elen är dyr och jag jobbar hemma i Coronatider funderar jag på hur man eldar efttektivats i kakelugnen och köksspisen - en cronspis och en gamma idun.
Ska man elda med fullt öppna spjäll i kakelugnen för max effekt eller slåda det ligga lite på lägre fart?
 
Såhär lärde jag mig elda i kakelugn.

lfRdqSDl.jpg

Blandved men typ 99% furu. Jag startade med spjället öppet och stängde till hälften när det tagit fyr. Har inga dragluckor på min kakelugn utan reglerar luften genom rosten genom att dra ut askluckan, en springa räcker för tillräckligt luftflöde i mitt fall.

Jag luktar ovanför luckan för att se om det kommer röklukt, gör det det så måste jag öppna spjället litet.

XoldeXFl.jpg

Det brinner bra och lugnt, har jag spjället helt öppet så brinner det riktigt snabbt och värmen hinner inte upptas i kakelugnen.

F4y3K0Vl.jpg

Elden brann ner totalt på 1½ timme. Tog ännu en timme innan ugnen började kännas varm, och maximum temperatur var nådd cirka 3 timmar efter elden slocknat. Den blev väldigt varm, just så man kunde hålla handen på som värst. Jag var upp klockan tre på natten och den var ordentligt varm då ännu. Min kakelugn är gjord av gjuten olivinsten och har mycket mera värmelagringsförmåga än en gjord av tegel, därför tar det mycket längre för denna att komma upp i värme.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.