Hmm, du kan mycket väl ha rätt.

På bilderna här syns det hur det runnit ur röret, via den blå FKn ner på RKn och lagt sig i brytaren. Kåpan fläckad/korroderad på insidan.

Det går en skog med VP där uppe på kattvindarna, det blir nog att rulla ut 20 cm isolering ovanpå. Jag blir så förb...
 
  • IMG_1221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser mer ut som att mellersta isoleringen har börjat rinna!
Har bytt mil med sån kabel i en kåk i Gbg,massa gult klet i centralerna!
 
Där hängde jag inte med, vad menar du med mellersta isoleringen? Det är vanlig FK.
 
Äh,glöm det, tittade slarvigt, såg inte att det var fk...
 
Intressant märkning på ledarna i EKKJn där du.
Annars är dom där centralerna i gott skicka trevliga att arbeta med. Har nämnt det tidigare att jag har återanvänt några centraler, där just dessa har stått för merparten av dom.
Vi har en del fastigheter i vårt bestånd som är byggda i början på 70-talet o i elrummen är centralerna nyttjade som kopplingsdosor också, alla klockar/ljusreäler/etc är kopplade med resp. ledning bakom centralen. Nog för att det sen i alla undercentraler ute i huskropparna sitter skåp för relälogiken spelar ingen roll, då de i elrummen är störst/fullast/värst. Ska fixa bild nästa gång jag pillar med nått av dom.
 
Så det finns ingen EKK i närheten? Äldre EKK från 70-talet med klorparaffin som brandskydd kunde ge en vätska ifrån sig med tiden, fast den lär vara klar, inte gul.
 
Det kan ju tänkas att det jag tror är FK i själva verket är EK och att det finns en skalad EKK längre upp i röret i fråga.

Jag får titta lite noggrannare i morgon och kolla vilken grupp det handlar om.
 
Vad då, intressant märkning på EKKJ ??????? röd-svart-vit har man använt under lång tid och dom markerade faserna R-S-T senare kallade L1-L2-L3.
 
Du elmont, förbrukade du forumets alla "?" nu ??
Har den "tandade remsan" alltid använts på alla EKKJ i alla tider?
Det var den jag menade, inget annat. Om det nu kändes så oerhört konstigt att nån frågade om det .....
 
Kunde inte tänka mig att det gällde nått annat än färgerna, tandningen eller vågorna beror nog på att man "målat" på färgen medan isoleringen var varm och efter att kabeln svalnat har färgen och isoleringen "krympt lite olika. Och det var vanligt på vissa fabrikat som troligen använde samma sorts maskiner.
 
Den där typen av kablar, satt ledarna ihop så att man fick sära på dem eller?

//Patrik
 
nja, det satt lite plastutfyllnad mellan ledarna som var tjockare på "mitten" och tunn där den satt ihop med ledarens isolering. Det är inte ovanligt att man stöter på dom i vardagsslitet ;)
 
Aha, för att det brukar se ut som att man har dragit isär ledarna. :) Men det är inte så fasligt ofta man stöter på dem. Inte häromkring i alla fall. Är det EKKJ eller någon liknande kabel som fanns förut?

//Patrik
 
Det är vanlig EKKJ
 
Okej. Har nog inte stött på den modellen, därför jag undrade...
Har sett dom med helfärgad ledare, lr siffermärkning. Ingen rand lr så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.