V
Hej vill först tacka för all fi bak. Nu till problemet har monterat ny elcentral i garaget med jordfelsbrytare den svarta ledning vid huvudbrytaren som ni ser på bilden till höger är nollan från huset. När jag kopplar in den på nollplinten uppe till vänster i centralen så löser jordfelsbrytaren .
Har inte ändrat något i huset elcentral se tidigare bilder. jag felsökte lite kopplade bort förbrukarna i
garaget men jfb löste.:(
 
  • IMAG0044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vild gissning är att Jord och nolla är ihopkopplade.

Vad är det för svart kabel som går in mitt på jordskenan?
 
Den här installatioen väcker flera grundläggande frågetecken kring elsäkerhet.

Först och främst måste man veta om det kopplat som tn-s eller tn-c i den matande kabeln. Det är extremt vikttigt att man inte bara ''pular'' med centralen utan att ha grundläggande kunskaper i installationsteknk.
 
Redigerat:
V
Det ärTN-S system i huset.
 
V
svart kabel går från jfb till jordskena.
 
Om matningen är TN-S, femledare, ska det inte gå någon kabel från jordskenan till jfb. Jord in på jordskenan och inkommande nolla in på jfb och därifrån till nollskenan.
 
Volvo v70 skrev:
Det ärTN-S system i huset.
Bilden med en oansluten ledningen visar en koppling som inte är tn-s

Den lediga är gissingvis nolla som skall in i jfb ihop med in kommande fasledare, på andra sidan fortsätter fasledarna till fasskenorna och nollan till nollskenan. Skyddsjords skenan måste vara fullsrändigt separerad från nollskenan elektriskt.

Men som sagt mycket är oklart på fotot. Här finns inget utrymme för gissningar.

Jag skulle rekommendera en tvåradig centrallåda istället. Det här ser hempulat ut.

Man bör även fundera på en central med högre ip klass om det fuktigt i garaget med biltvätt eller dammigt.
 
Redigerat:
Volvo v70 skrev:
svart kabel går från jfb till jordskena.
Den ledningen skall inte finnas i ett tn-s system.
 
En viktig grej är fasskenan mellan jfb dvjärgsäkeringarna, där får ingen kontakt finnas mot jfb nollanslutning.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Postad i fel tråd.
Den skall nog till "Värsta elkopplingen" !!!
 
Tobbe_3 skrev:
En viktig grej är fasskenan mellan jfb dvjärgsäkeringarna, där får ingen kontakt finnas mot jfb nollanslutning.
Man kan ju tycka att det är lite märkligt att TS inte gått in och lyft kåpan till den andra elcentralen där halva forumet hjälpte honom att få det rätt, för där sitter inte fasskenan fel.

Sen en fråga till TS efter att sett övriga trådar, varför väljer du alltid en elcentral som på håret räcker eller är för liten storleksmässigt?
Det blir ju inte billigare när man får sätta en extra kapsling jämte för huvudbrytaren.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
V
Hej ringde en elektriker som fixa problemet kostade 1750kr. han sa att jag förväxlat systemet
i elcentralen. Där gjordes en del mätningar också i bägge centralerna nu är de okej. han
tyckte de var fint i husets central men var lite små fel i garaget. Tack för hjälpen o kritiken
PS: Tänkte inte på att tita i husets centra :surprised:l
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Kul med återkoppling hur det gick!
 
Volvo v70 skrev:
Hej ringde en elektriker som fixa problemet kostade 1750kr. han sa att jag förväxlat systemet
i elcentralen. Där gjordes en del mätningar också i bägge centralerna nu är de okej. han
tyckte de var fint i husets central men var lite små fel i garaget. Tack för hjälpen o kritiken
PS: Tänkte inte på att tita i husets centra :surprised:l
Nu är det inga småfel att inte hålla reda på inkommande skyddsjordar och nollor....
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Det står väl ändå ett "N" på jfb övre utgång? O kabeln är blå-tejpad?

Ps. Skippa sockerbiten, kör med en wago eller ubåt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.