E
Hagryd Hagryd skrev:
Hej,

Ja det är nog en bra idé att dokumentera med några bilder hur det ser ut på tomten just nu ifall det nu blir grävning på vår tomt @El-Löken66

Borde ju vara helt rimligt som några av er skriver, att de borde kunna lyfta in en minigrävare. @AndersS

Teknikern pratade om att hon kikat på någon karta över hur kabeldragningen var gjord, och att hon som du skriver, misstänkte att det tidigare varit en stolpe på platsen där gatan är idag, och att man någon gång i tiden säkert gjort en skarv/koppling där som nu kastat in handduken @jonaserik

intressant att ni varit med om liknade och skönt att det idag är fint och utan spår. Dock är det ju lite trist att behöva vänta på att växtlighet skall komma tillbaka. Men jag fattar, inte ens elbolaget kan trolla när det gäller hur fort grejer växer @tgr_se

@MrJiVe - jag var lite inne på samma spår i börja. ”Felet är ju inte på min tomt, var vänlig åtgärda där felet är” och som @NOP skrev - vad händer om det är fel vid senare tillfälle och att då kabeln/felet ligger inne på min mark.

Jag har ju förstått det som att det är elbolaget som står för serviskabeln in till min central men att det är jag som står för kabelkanalen och arbete som rör den. Men om nu felet hade varit inne på min tomt, men ett kabelfel, är det då jag som betalar grävningen och elbolaget som står för kabelarbete eller är det även då elbolaget som står för hela kalaset (känns lite oklart)

@faf - jag är nog inne på ditt spår. Om de ändå skall gräva hos mig, och om jag kan ställa önskemål/krav, så vill jag nog att de lägger ner ny kabelkanal inkl kabel från skåpet hela vägen fram till huset. På så sätt borde jag ju klara många år (kanske hela min tid i detta hus) utan liknade problem och jag får ny kabelkanal betald utav elbolaget?

Tack för många bra inlägg Gött att kunna lufta lite och få eran input

/Hagryd
Nej. Såvida du inte hackat i den själv.
 
Det jag skulle fundera på oavsett är kommer den nya dragningen påverka ett område där man i framtiden kanske vill göra något annat där den kan vara ivägen? Dvs ställa attefallshus, bygga pool osv? I sådana fall skulle jag säga att det är väldigt dumt att lägga om dragningen av inkommande matning.

Annars så tycker jag helt personligt att förslaget att dra om hela matningen direkt mellan elskåp utanför huset och direkt fram till huset kan vara bra på så sätt att den skjuter annat möjligt underhåll på framtiden rejält.
 
  • Gilla
MartinOW och 1 till
  • Laddar…
Normalt ansvarar elbolaget enbart för kabeln fram till tomtgräns, så om ett framtida fel ligger inne på din tomt är det du som får bekosta lagningen. Åtminstone var det så för mig (bor i Luleå/Norrbotten) när jag fick ett liknande problem.

Samma sak gäller vatten och avlopp, alla rör inom din tomtgräns är ditt problem, kommunen fixar bara fel som ligger utanför. Jag hade gamla björkar som stod efter tomtgräns mot gatan, där rötterna trängt ner in i betongrören från 50-talet. En kamerainspektion visade att det mesta av rötterna gick mot vägsidan (dvs kommunens ansvar), men kanske 25% gick åt andra hållet.

Har hörntomt, och min gatubrunn för avloppet låg diagonalt på andra sidan en ganska trafikerad korsning (lokalbuss osv), så kommunen hade fått ett ganska omfattande grävjobb för att byta rören. Men eftersom jag ändå bedömde att jag måste fixa min del av rören var jag hygglig mot kommunen, och grävde nytt ända fram till gatan. Där kunde vi sen skjuta in de nya 100mm-plaströren 15 meter in i de gamla betongrören under gatan, tills de nådde brunnen på andra sidan korsningen, så kommunen behövde inte göra någonting.
 
Redigerat:
  • Gilla
anderols och 1 till
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Normalt ansvarar elbolaget enbart för kabeln fram till tomtgräns, så om ett framtida fel ligger inne på din tomt är det du som får bekosta lagningen. Åtminstone var det så för mig (bor i Luleå/Norrbotten) när jag fick ett liknande problem.
Nja inte normalt t.ex. EON äger servisledning fram till mätare.
Skärmdump av en text som beskriver ägandet av serviskabel och överlastskydd fram till kundens mätare på e-on:s webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hagryd Hagryd skrev:
så vill jag nog att de lägger ner ny kabelkanal inkl kabel från skåpet hela vägen fram till huset.
I forna tider så var det ingen guling i marken utan bara direkt ner med kabeln och sand runt den. Då skarvades alltid en ny bit på strax utanför markskåpet när en stolpe togs bort. Dom kan inte kräva att du lägger en guling för kabel på din mark och det är upp till dig att göra det. .Det är godkänt sen urminnes tider med kabel direkt i mark och på senare tid ska det vara en guling. Du får var beredd på att gräva upp en del om felet är inne på fastigheten om felet är innanför gränsen ( skarven om den finns är lite av en gräns ) .
 
Nej, elmätaren är gränsen.
 
Det är då ett markmätarskåp vid gränsen. och det har dom satt upp i sammanband med nertagning av luftledning och skarvat i mark, så det är inte ditt problem om det är skarven som gett sig , bara om det är en skada längre in på fasigheten. Sen var skarven är det vet man inte. När det är stolpe och jordkabel in så brukar kabeln räcka till skåpet, klart beroende på var stolpen stod. Mätaren satt nog i ett skåp på stolpen eller i källaren innan det byggdes om. Det med markmätarskåp har funnits en lång tid och börjat nyttjas mer och mer i dag. Framtiden får säga vad felet kan vara, inget som går att spekulera i per forum.
 
A AndersS skrev:
Nja inte normalt t.ex. EON äger servisledning fram till mätare.
[bild]
Det kan vara lite olika. Det är helt klart att elföretaget äger serviskabeln fram till anslutningspunkten (ofta elmätare), men det betyder inte att de ansvarar för alla kostnader vid problem. T.ex. skriver Ellevio följande på sin hemsida om ansvar (se gråmarkerade partier):

Skärmdump av Ellevios webbsida med text om fastighetsägares ansvar för elinstallationer.
Textutdrag som beskriver elnätföretagets ansvar, inklusive anslutning till fastighet och markarbete.
 
Redigerat:
E
Samtliga de senaste inläggen sedan jag skrev sist är tyvärr felaktiga eller inte tillämpliga.

#23 stämmer men har inget med detta fall att göra. Nätägare ansvarar enligt branschens gemensamt framtagna skrifter för hela servisledningen fram till anslutningspunkt.

Fastighetsägare ansvarar inte för något heller inte på egen fastighet, såvida denne inte är orsak till felet.

Alla ledningar fram till och från mätare är normalt kunds efter anslutningspunkt, däremot är mätaren i sig nätägarens.
 
E El-Löken66 skrev:
Samtliga de senaste inläggen sedan jag skrev sist är tyvärr felaktiga eller inte tillämpliga.

#23 stämmer men har inget med detta fall att göra. Nätägare ansvarar enligt branschens gemensamt framtagna skrifter för hela servisledningen fram till anslutningspunkt.

Fastighetsägare ansvarar inte för något heller inte på egen fastighet, såvida denne inte är orsak till felet.

Alla ledningar fram till och från mätare är normalt kunds efter anslutningspunkt, däremot är mätaren i sig nätägarens.
Har du läst Eons skrivning?
 
E
A AndersS skrev:
Har du läst Eons skrivning?
Har läst många av Eons skrivningar.
Någon specifik du tänker på?
 
E El-Löken66 skrev:
Har läst många av Eons skrivningar.
Någon specifik du tänker på?
"serviskabeln som ägs av elnätsföretaget" i det jag klippt in och du skrev "Samtliga de senaste inläggen sedan jag skrev sist är tyvärr felaktiga eller inte tillämpliga."
 
E
A AndersS skrev:
"serviskabeln som ägs av elnätsföretaget" i det jag klippt in och du skrev "Samtliga de senaste inläggen sedan jag skrev sist är tyvärr felaktiga eller inte tillämpliga."
Serviskabeln ägs av elnätsföretaget.
Ja, det har du rätt i.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Normalt ansvarar elbolaget enbart för kabeln fram till tomtgräns, så om ett framtida fel ligger inne på din tomt är det du som får bekosta lagningen. Åtminstone var det så för mig (bor i Luleå/Norrbotten) när jag fick ett liknande problem.

Samma sak gäller vatten och avlopp, alla rör inom din tomtgräns är ditt problem, kommunen fixar bara fel som ligger utanför. Jag hade gamla björkar som stod efter tomtgräns mot gatan, där rötterna trängt ner in i betongrören från 50-talet. En kamerainspektion visade att det mesta av rötterna gick mot vägsidan (dvs kommunens ansvar), men kanske 25% gick åt andra hållet.

Har hörntomt, och min gatubrunn för avloppet låg diagonalt på andra sidan en ganska trafikerad korsning (lokalbuss osv), så kommunen hade fått ett ganska omfattande grävjobb för att byta rören. Men eftersom jag ändå bedömde att jag måste fixa min del av rören var jag hygglig mot kommunen, och grävde nytt ända fram till gatan. Där kunde vi sen skjuta in de nya 100mm-plaströren 15 meter in i de gamla betongrören under gatan, tills de nådde brunnen på andra sidan korsningen, så kommunen behövde inte göra någonting.
Nja, nätägaren äger kabeln till första säkringspunkt hos abbonent, så nätägaren ska stå för den kostnaden. Iaf har seriösa nätägare på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.