Hej, köpt en elbil då. Medföljande laddkabel är på 8A, och kopplas medelst schuko. Nu har jag ett varmgarage, där jag tänker bilen står på vintern (kanske) och ute på sommaren. Så behöver två ladduttag, ett inne och ett ute. Och så ett på landet då...

Man kan förstås sätta 3 x laddbox, men det blir lite dyrt tycker jag. Och inte så flexibelt. Prövar utan ett tag.

Så nöjer mig med schukouttag inne (8A borde funka), och utomhus tänkte jag sätta schuko fast i en kapsling där själva klumpen på laddkabeln får hänga. Se https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/204/204607-f089b85913e96b95bbc9e10741c8719b.jpg

Det var bakgrunden. Frågan är, finns det någon enkel kapsling med litet uttag längst ner där kabel kan hänga ut? Typ för motorvärmare? Letar något litet snyggare än en plastlåda som man sågar i.
 
Ett motorvärmaruttag kanske? Borde gå att få tag på begagnat

timthumb.php
 
Tack för förslag, men om ni kollar på bilden där så vill jag gömma själva elektronikklumpen i lådan också. Och den är ju nästan 30cm lång. Så ett litet större skåp vore bra.
 
Den änden ska väl sitta i bilen?

Edit: nu kollade jag på bilden... Ja, den klumpen blir svår att gömma, men är den inte vädersäkrad?
 
Det är den säkert, men vill ha ett extra regnskydd. Alternativ bygger jag en fågelholk i trä. :)
 
Jag hade en exakt likadan laddkabel som hängde utomhus i två år utan problem. Stickproppen satt i ett envägs vägguttag IP44.
 
Hmm, kanske jag överarbetar det då. Vad hände efter två år? :)
 
M -MH- skrev:
Tack för förslag, men om ni kollar på bilden där så vill jag gömma själva elektronikklumpen i lådan också. Och den är ju nästan 30cm lång. Så ett litet större skåp vore bra.
Var någonstans skrev du att du ville gömma klumpen i lådan?
 
"fast i en kapsling där själva klumpen på laddkabeln får hänga."

Förlåt om det var otydligt. Men alltså tänkte jag mig en låda för uttag samt klump, så bara sladden hänger utanför.
 
M -MH- skrev:
Hej, köpt en elbil då. Medföljande laddkabel är på 8A, och kopplas medelst schuko. Nu har jag ett varmgarage, där jag tänker bilen står på vintern (kanske) och ute på sommaren. Så behöver två ladduttag, ett inne och ett ute. Och så ett på landet då...

Man kan förstås sätta 3 x laddbox, men det blir lite dyrt tycker jag. Och inte så flexibelt. Prövar utan ett tag.

Så nöjer mig med schukouttag inne (8A borde funka), och utomhus tänkte jag sätta schuko fast i en kapsling där själva klumpen på laddkabeln får hänga. Se [länk]

Det var bakgrunden. Frågan är, finns det någon enkel kapsling med litet uttag längst ner där kabel kan hänga ut? Typ för motorvärmare? Letar något litet snyggare än en plastlåda som man sågar i.
vad är det för nissan?

Imho helt onödigt med laddbox, innan jag skaffade min Leaf så var jag övertygad om att jag var tvungen att sätta in en laddbox.
Efter att ha pratat med nissans "samarbets partner" Clever så var jag helt på det klara med att det var onödigt.
Jag blir lätt anti när någon pushar för mycket, vilket Clever gjorde. Dom kallade den medföljande laddaren för typ använd-bara-i-tok-nödfall-det-är-nästan-bättre-att-rulla-bilen-istället. Så jag körde på med min nödladdare och hör och häpna men den fungerar alldeles ypperligt.

Jag tog hit en elektriker som drog en ny 3-fas från min inkommande el-central, däremot så satte han ett uttag som han sa var perfekt för elbilar. Fattar fortfarande inte vad han menar men jag var tvungen att köpa en adapter för att få schuko kopplingen.

Så här ser min inkoppling ut just nu:
En nödladdare för elbil ansluten till ett 3-fas uttag på en röd vägg med en adapter för schuko koppling.

Jag skall byta fasaden strax så då tänker jag få till någon sorts avlastning för kabeln.
 
Ser ut som den blåa en-fas CEE? Om man ändå har adapter, what's the point? :)

Köpte en e-nv200.

Jo, avlastning och väderskydd var min tanke.
 
M -MH- skrev:
Ser ut som den blåa en-fas CEE? Om man ändå har adapter, what's the point? :)

Köpte en e-nv200.

Jo, avlastning och väderskydd var min tanke.
Ja jag undrar lite hur han tänkte.. men men.


en variant kan ju vara ett el-skåp i plast, dom borde ju gå att måla i fasadens färg,

https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/apparatskap/vaggkopplingsskap-ip65
Finns i en mängdstorlekar så man kan hitta den som är precis så liten som man får plats i.

Bara och göra ett U format uttag i botten från dörren så sladden kommer ut så får man ju dosan väderskyddad och "inlåst" medans man laddar.
 
tommib
Jag skulle säga bygg fågelholken. Om du har träfasad kan du få den att smälta in väldigt bra, mycket bättre än de flesta färdiga lösningar som har ett rimligt pris...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag röstar också på fågelholk, den behöver ju inte vara tredjeparts CE certifierad.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.