S Skandiamannen skrev:
Ursäkta, läste tråden slarvigt. Ser nu i trådstarten att den ansluts till 3-fas. Finns ngn nackdel med dessa förutom avsaknad av lastbalansering?
Nackdelen är att du behöver ha lite koll på din förbrukning så att inte mätarsäkringarna överbelastas. I praktiken innebär det oftast att du manuellt eller genom tidur behöver starta laddningen på natten. Laddning med trefas tillåter en låg ström, och de flesta klarar sig med marginal med att ladda med t.ex 6 A trefasigt under natten.

En lastbalansering garanterar inte att bilen blir laddad, utan den gör att det bara möjligt att plugga in laddsladden när man kommer hem utan att behöva tänka på belastningen från spis och annat. Det är en bekvämlighetsfunkton.

Och givetvis ser man till att skaffa en elbil som kan laddas trefasigt, det finns inga alternativ annat än laddhybrider men dessa är ju inga riktiga elbilar.

Dessa laddklumpar finns även med schukostickpropp (enfasladdning) men det avråder jag ifrån. Det är en nödlösning, men kan passa laddhybrider.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
R Rejäl skrev:
Om du läser på Ctek egna sida så står det ingen installation..

[länk]

För att få grönt avdrag behövs det inte en fast installation? Eller har jag förstått regelverket fel?
Som du ser på denna bild ska firman ha 2680 kr för installation i befintligt uttag.
Varför måste man betala för det om det inte är tvunget för grönt avdrag.
 
  • Bild på installationstjänster med priser: Enkel installation, 2680 kr; Utökad installation, 7490 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
För att få grönt avdrag behövs det inte en fast installation? Eller har jag förstått regelverket fel?
Installation av laddningspunkt till elfordon
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.

Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i

standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Laddningspunkten ska enbart disponeras av hushållet som äger det aktuella småhuset eller den aktuella ägarlägenheten eller innehar den aktuella lägenheten med bostadsrätt.

Så, en lös kabel (oavsett hur intelligent) som inte sitter fast i fastigheten utan följer bilen och kan nyttjas av vem som helst som har bilen är knappast att anses som en laddningspunkt enligt regelverket för grönt avdrag.

Edit Kan den mäta enligt krav nr 1?
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R
A Achren57 skrev:
Som du ser på denna bild ska firman ha 2680 kr för installation i befintligt uttag.
Varför måste man betala för det om det inte är tvunget för grönt avdrag.
Vet inte, lura kunder? Står det någonstans att du blir berättigad till ett grönt bidrag? men du bör kolla upp det för båda dom laddarna du har visat är portabla laddare som vem som helst kan använda..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Installation av laddningspunkt till elfordon
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.

Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i

standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Laddningspunkten ska enbart disponeras av hushållet som äger det aktuella småhuset eller den aktuella ägarlägenheten eller innehar den aktuella lägenheten med bostadsrätt.

Så, en lös kabel (oavsett hur intelligent) som inte sitter fast i fastigheten utan följer bilen och kan nyttjas av vem som helst som har bilen är knappast att anses som en laddningspunkt enligt regelverket för grönt avdrag.

Edit Kan den mäta enligt krav nr 1?
Är det via naturvårdsverket du har tittat på?
För den verkar inte gälla privata småhus..
Där emot så finns det ett som hanteras som ROT för privatpersoner men den gäller fast installation..

https://www.bilpuls.se/bidrag-laddbox/

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/
 
R Rejäl skrev:
Är det via naturvårdsverket du har tittat på?
För den verkar inte gälla privata småhus..
Där emot så finns det ett som hanteras som ROT för privatpersoner men den gäller fast installation..

[länk]

[länk]
Jag läser på skatteverket
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Varför skall den kunna mäta förbrukning och debitera kostnad om den bara får betjäna ett hushåll?
 
R Rejäl skrev:
Hör kan du läsa..

[länk]
Där satt den, under saker som ej berättigar till bidrag/avdrag.

Mobila laddningspunkter eller extra laddkablar.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
R Rejäl skrev:
Hör kan du läsa..

[länk]
Jo att det är så är det ingen tvekan kring, men varför?

Hade varit vettigare att dom kravställde att laddboxen skall kunna ställas med schema för att förlägga laddning till natten, eller att den måste vara installerad med trefas, eller att den måste stödja dubbelriktad laddning, eller att den måste övervaka frekvensen i elnätet och pausa vid underfrekvens eller nått annat som faktiskt skulle bidra till samhällsnytta...
 
R
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jo att det är så är det ingen tvekan kring, men varför?

Hade varit vettigare att dom kravställde att laddboxen skall kunna ställas med schema för att förlägga laddning till natten, eller att den måste vara installerad med trefas, eller att den måste stödja dubbelriktad laddning, eller att den måste övervaka frekvensen i elnätet och pausa vid underfrekvens eller nått annat som faktiskt skulle bidra till samhällsnytta...
Vet inte kanske för att man ska kunna redovisa det på något sätt i framtiden kanske..
 
Attitudeswe
R Rejäl skrev:
Vet inte kanske för att man ska kunna redovisa det på något sätt i framtiden kanske..
Och enklare hålla isär i energideklarationer kan ju faktiskt vara en anledning (finns det separat fält i den för elbilar nu för tiden?)

Planerar dom för högre energiskatt på billaddning då, eller kanske skattefritt vid laddning nattetid? Eller vad tänker dom att man kan ha för nytta av informationen om ej i beskattningssyfte...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Och enklare hålla isär i energideklarationer kan ju faktiskt vara en anledning (finns det separat fält i den för elbilar nu för tiden?)

Planerar dom för högre energiskatt på billaddning då, eller kanske skattefritt vid laddning nattetid? Eller vad tänker dom att man kan ha för nytta av informationen om ej i beskattningssyfte...
Du får skriva till regeringen o fråga det dära men jag tror att det kan ha med många saker att göra…vi blir bakom ljuset förda som vanligt😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
R Rejäl skrev:
Vet inte, lura kunder? Står det någonstans att du blir berättigad till ett grönt bidrag? men du bör kolla upp det för båda dom laddarna du har visat är portabla laddare som vem som helst kan använda..
Här är det svart på vitt.

Staten låter mig plugga in allehanda apparater i mitt uttag själv.

Men när jag köper en portabel laddbox då måste en elektriker göra det för flera tusen kronor.
 
  • Text på svenska om produkt, Njord Go, och dess relation till Grön teknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
A Achren57 skrev:
Här är det svart på vitt.

Staten låter mig plugga in allehanda apparater i mitt uttag själv.

Men när jag köper en portabel laddbox då måste en elektriker göra det för flera tusen kronor.
Enligt Skatteverket är den inte berättigad för ROT-avdrag..
Läs skatteverkets regler som jag bifogade tidigare och sedan om produkterna på deras egna sida så ser du att dom inte uppfyller Skatteverkets krav..

https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/elbilsladdare-evse/njord-go

https://carup.se/test-ctek-njord-go-sa-bra-ar-portabla-trefasladdaren-du-installerar-sjalv/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.