2 171 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Elbilsladdare och jordfelsbrytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 091 inlägg
Nackdelen är att du behöver ha lite koll på din förbrukning så att inte mätarsäkringarna överbelastas. I praktiken innebär det oftast att du manuellt eller genom tidur behöver starta laddningen på natten. Laddning med trefas tillåter en låg ström, och de flesta klarar sig med marginal med att ladda med t.ex 6 A trefasigt under natten.S Skandiamannen skrev:
En lastbalansering garanterar inte att bilen blir laddad, utan den gör att det bara möjligt att plugga in laddsladden när man kommer hem utan att behöva tänka på belastningen från spis och annat. Det är en bekvämlighetsfunkton.
Och givetvis ser man till att skaffa en elbil som kan laddas trefasigt, det finns inga alternativ annat än laddhybrider men dessa är ju inga riktiga elbilar.
Dessa laddklumpar finns även med schukostickpropp (enfasladdning) men det avråder jag ifrån. Det är en nödlösning, men kan passa laddhybrider.
Som du ser på denna bild ska firman ha 2680 kr för installation i befintligt uttag.R Rejäl skrev:
Varför måste man betala för det om det inte är tvunget för grönt avdrag.
Installation av laddningspunkt till elfordonR Rejäl skrev:
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.
Laddningspunkten ska enbart disponeras av hushållet som äger det aktuella småhuset eller den aktuella ägarlägenheten eller innehar den aktuella lägenheten med bostadsrätt.
Så, en lös kabel (oavsett hur intelligent) som inte sitter fast i fastigheten utan följer bilen och kan nyttjas av vem som helst som har bilen är knappast att anses som en laddningspunkt enligt regelverket för grönt avdrag.
Edit Kan den mäta enligt krav nr 1?
Redigerat:
Vet inte, lura kunder? Står det någonstans att du blir berättigad till ett grönt bidrag? men du bör kolla upp det för båda dom laddarna du har visat är portabla laddare som vem som helst kan använda..A Achren57 skrev:
Är det via naturvårdsverket du har tittat på?D Dilato skrev:Installation av laddningspunkt till elfordon
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.
Laddningspunkten ska enbart disponeras av hushållet som äger det aktuella småhuset eller den aktuella ägarlägenheten eller innehar den aktuella lägenheten med bostadsrätt.
Så, en lös kabel (oavsett hur intelligent) som inte sitter fast i fastigheten utan följer bilen och kan nyttjas av vem som helst som har bilen är knappast att anses som en laddningspunkt enligt regelverket för grönt avdrag.
Edit Kan den mäta enligt krav nr 1?
För den verkar inte gälla privata småhus..
Där emot så finns det ett som hanteras som ROT för privatpersoner men den gäller fast installation..
https://www.bilpuls.se/bidrag-laddbox/
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/
Hör kan du läsa..Attitudeswe skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.html
Jo att det är så är det ingen tvekan kring, men varför?R Rejäl skrev:
Hade varit vettigare att dom kravställde att laddboxen skall kunna ställas med schema för att förlägga laddning till natten, eller att den måste vara installerad med trefas, eller att den måste stödja dubbelriktad laddning, eller att den måste övervaka frekvensen i elnätet och pausa vid underfrekvens eller nått annat som faktiskt skulle bidra till samhällsnytta...
Vet inte kanske för att man ska kunna redovisa det på något sätt i framtiden kanske..Attitudeswe skrev:Jo att det är så är det ingen tvekan kring, men varför?
Hade varit vettigare att dom kravställde att laddboxen skall kunna ställas med schema för att förlägga laddning till natten, eller att den måste vara installerad med trefas, eller att den måste stödja dubbelriktad laddning, eller att den måste övervaka frekvensen i elnätet och pausa vid underfrekvens eller nått annat som faktiskt skulle bidra till samhällsnytta...
Och enklare hålla isär i energideklarationer kan ju faktiskt vara en anledning (finns det separat fält i den för elbilar nu för tiden?)R Rejäl skrev:
Planerar dom för högre energiskatt på billaddning då, eller kanske skattefritt vid laddning nattetid? Eller vad tänker dom att man kan ha för nytta av informationen om ej i beskattningssyfte...
Du får skriva till regeringen o fråga det dära men jag tror att det kan ha med många saker att göra…vi blir bakom ljuset förda som vanligt😉Attitudeswe skrev:Och enklare hålla isär i energideklarationer kan ju faktiskt vara en anledning (finns det separat fält i den för elbilar nu för tiden?)
Planerar dom för högre energiskatt på billaddning då, eller kanske skattefritt vid laddning nattetid? Eller vad tänker dom att man kan ha för nytta av informationen om ej i beskattningssyfte...
Här är det svart på vitt.R Rejäl skrev:
Staten låter mig plugga in allehanda apparater i mitt uttag själv.
Men när jag köper en portabel laddbox då måste en elektriker göra det för flera tusen kronor.
Enligt Skatteverket är den inte berättigad för ROT-avdrag..A Achren57 skrev:
Läs skatteverkets regler som jag bifogade tidigare och sedan om produkterna på deras egna sida så ser du att dom inte uppfyller Skatteverkets krav..
https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/elbilsladdare-evse/njord-go
https://carup.se/test-ctek-njord-go-sa-bra-ar-portabla-trefasladdaren-du-installerar-sjalv/
Redigerat: