K karlmb skrev:
Kona?
Frågan var mycket CO2 extra per körd personbilskm som vägtransporter av det flytande eller gasformiga bränslet till macken generar.
Inget annat.
U tell me
 
D Daniel 109 skrev:
Du an vänder ordet förbrukning väldigt udda.
Givetvis linjens förbrukning dit turbinerna leverar energin, hög last/bra vind så trycks mer ut, låg last/hög vind, så stryps turbinerna.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, vad jag menar är att de genererar så mycket det går hela tiden.
Ja när alla krav är uppfyllda! Linjen är liten Area på..därför regleras de efter total effekt och förbrukning på linjen..
 
A Alexn72 skrev:
U tell me
Nej, det var du som påstod att det var ett problem.
Mkt problem är det med fossila bränslen, men transporter är inte ett av dem.
 
K karlmb skrev:
Nej, det var du som påstod att det var ett problem.
Mkt problem är det med fossila bränslen, men transporter är inte ett av dem.
För att veta vad en bensinbil tex släpper ut så måste man ta det hela vägen från det att oljan pumpas upp, annars luras man med siffrorna.
I detta ingår transporterna med lastbil, båt, framställningen som kräver 1kwh el per liter bränsle, samt avdunstningen av bränsle längs hela kedjan till den slutligen används.

Om man ska räkna på hela vägen för batteriet i elbilen så ska sannigen fram om fossila med.

Var elen produceras och hur är nästan ointressant eftersom fossilt bränsle också kräver det för att få fram sitt bränsle.

Jag har aldrig hört någon säga
-Ja men xxxgram koldioxid per mil med fossilbil , är då elen inräknad också.
Utan alla som skriver xxxg per mil tror på fullaste allvar att det är de som släpps ut. inte ett gram mer. Hur man då kan få elbilens el till att vara smutsigare är för mig en gåta..
Tillverkas bränslet i sverige så är elen ren, men tillverkas den innan den kommer hit så är det hela andra siffror vi talar om.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Med risk för att få en foliehatt. Men i analysen bör man nog även väga in från vilka länder Sverige köper sin olja. För mig känns det konstigt att vi köper stora mängder olja från Ryssland samtidigt som vi rustar upp försvaret för att möta ett hot från samma land.

Gammal statistik, finns säkert nyare.

”Sverige är världens 22:a största importör av råolja. Under förra året kom över 40 procent av oljan från Ryssland.”

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2016/Rysk-olja-viktig-for-Sverige/
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Med risk för att få en foliehatt. Men i analysen bör man nog även väga in från vilka länder Sverige köper sin olja. För mig känns det konstigt att vi köper stora mängder olja från Ryssland samtidigt som vi rustar upp försvaret för att möta ett hot från samma land.

Gammal statistik, finns säkert nyare.

”Sverige är världens 22:a största importör av råolja. Under förra året kom över 40 procent av oljan från Ryssland.”

[länk]
Exakt
Blir ganska mycket dubbelmoral att klaga på batterierns mineraler när man sitter med en padda i handen och skrievr på samtidigt som man tankar fossilt och stödjer allt från kvinnors obefintliga rättigheter till diktaturer med sin köp av olja.

Missförstå mig gärna.
Frågorna behöver lyftas men båda frågor är viktiga.
Att skrika över den ena men blunda för den andra är inte så bra
 
A Alexn72 skrev:
För att veta vad en bensinbil tex släpper ut så måste man ta det hela vägen från det att oljan pumpas upp, annars luras man med siffrorna.
I detta ingår transporterna med lastbil, båt, framställningen som kräver 1kwh el per liter bränsle, samt avdunstningen av bränsle längs hela kedjan till den slutligen används.

Om man ska räkna på hela vägen för batteriet i elbilen så ska sannigen fram om fossila med.

Var elen produceras och hur är nästan ointressant eftersom fossilt bränsle också kräver det för att få fram sitt bränsle.

Jag har aldrig hört någon säga
-Ja men xxxgram koldioxid per mil med fossilbil , är då elen inräknad också.
Utan alla som skriver xxxg per mil tror på fullaste allvar att det är de som släpps ut. inte ett gram mer. Hur man då kan få elbilens el till att vara smutsigare är för mig en gåta..
Tillverkas bränslet i sverige så är elen ren, men tillverkas den innan den kommer hit så är det hela andra siffror vi talar om.
Klart det ska jämföras rättvist.
Men du redovisar inte var du får dina siffror från och var har du läst att det går 1 Kwh el för att göra en liter bensin?
Det är ingen idé att börja räkna om du bara har hörsägen att komma med.
 
K karlmb skrev:
Klart det ska jämföras rättvist.
Men du redovisar inte var du får dina siffror från och var har du läst att det går 1 Kwh el för att göra en liter bensin?
Det är ingen idé att börja räkna om du bara har hörsägen att komma med.
Vet inte om det finns länk i denna eller andra tråden. Men där redovisas högre siffror.
Här finns en film som beskriver det hela

En liten länk att begrundas över
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-hant-preems-planerade-utbyggnad-i-lysekil
 
Redigerat:
optimum
När alla fossilbilar är ersatt av elbilar kommer miljörörelser vilja förbjuda elbilar också.
Trotts allt skapas en hel del utsläpp av koldioxid vid tillverkning och drift av 100% eldrivna bilar. (om man nu tror på koldioxidhotet men tillhör inte denna tråd)
Dessutom är alla typer av bilar farliga då folk dör av dem.

Om alla flyttar in till städerna kan de cykla till jobbet.
VI klarade oss utan bilar för 150 år sedan.
 
A
optimum optimum skrev:
VI klarade oss utan bilar för 150 år sedan.
Nja, vi hade istället häst och vagn. Och nej, att alla bor i städer är väl inte en lösning som är hållbar?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
optimum
Erik_Hansson skrev:
Nja, vi hade istället häst och vagn. Och nej, att alla bor i städer är väl inte en lösning som är hållbar?
Nej givetvis inte men man kan fundera när man vill förbjuda riktiga bilar. (skriver vi om i en annan tråd)
Men när man ständigt återkommer till att man kan åka kollektivt funderar man över hur dåliga kunskaperna är om hur vår mat produceras och var de bor som arbetar med detta.
 
A
Jo, att förbjuda bilar är inte ett reellt alternativ oavsett.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
När alla fossilbilar är ersatt av elbilar kommer miljörörelser vilja förbjuda elbilar också.
Trotts allt skapas en hel del utsläpp av koldioxid vid tillverkning och drift av 100% eldrivna bilar. (om man nu tror på koldioxidhotet men tillhör inte denna tråd)
Dessutom är alla typer av bilar farliga då folk dör av dem.

Om alla flyttar in till städerna kan de cykla till jobbet.
VI klarade oss utan bilar för 150 år sedan.
Vi klarade oss utan el också, och mobiler..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.