27 741 läst · 263 svar
28k läst
263 svar
Elbilar borde förbjudas
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
För att veta vad en bensinbil tex släpper ut så måste man ta det hela vägen från det att oljan pumpas upp, annars luras man med siffrorna.K karlmb skrev:
I detta ingår transporterna med lastbil, båt, framställningen som kräver 1kwh el per liter bränsle, samt avdunstningen av bränsle längs hela kedjan till den slutligen används.
Om man ska räkna på hela vägen för batteriet i elbilen så ska sannigen fram om fossila med.
Var elen produceras och hur är nästan ointressant eftersom fossilt bränsle också kräver det för att få fram sitt bränsle.
Jag har aldrig hört någon säga
-Ja men xxxgram koldioxid per mil med fossilbil , är då elen inräknad också.
Utan alla som skriver xxxg per mil tror på fullaste allvar att det är de som släpps ut. inte ett gram mer. Hur man då kan få elbilens el till att vara smutsigare är för mig en gåta..
Tillverkas bränslet i sverige så är elen ren, men tillverkas den innan den kommer hit så är det hela andra siffror vi talar om.
Med risk för att få en foliehatt. Men i analysen bör man nog även väga in från vilka länder Sverige köper sin olja. För mig känns det konstigt att vi köper stora mängder olja från Ryssland samtidigt som vi rustar upp försvaret för att möta ett hot från samma land.
Gammal statistik, finns säkert nyare.
”Sverige är världens 22:a största importör av råolja. Under förra året kom över 40 procent av oljan från Ryssland.”
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2016/Rysk-olja-viktig-for-Sverige/
Gammal statistik, finns säkert nyare.
”Sverige är världens 22:a största importör av råolja. Under förra året kom över 40 procent av oljan från Ryssland.”
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2016/Rysk-olja-viktig-for-Sverige/
ExaktJ Jerfed skrev:Med risk för att få en foliehatt. Men i analysen bör man nog även väga in från vilka länder Sverige köper sin olja. För mig känns det konstigt att vi köper stora mängder olja från Ryssland samtidigt som vi rustar upp försvaret för att möta ett hot från samma land.
Gammal statistik, finns säkert nyare.
”Sverige är världens 22:a största importör av råolja. Under förra året kom över 40 procent av oljan från Ryssland.”
[länk]
Blir ganska mycket dubbelmoral att klaga på batterierns mineraler när man sitter med en padda i handen och skrievr på samtidigt som man tankar fossilt och stödjer allt från kvinnors obefintliga rättigheter till diktaturer med sin köp av olja.
Missförstå mig gärna.
Frågorna behöver lyftas men båda frågor är viktiga.
Att skrika över den ena men blunda för den andra är inte så bra
Klart det ska jämföras rättvist.A Alexn72 skrev:För att veta vad en bensinbil tex släpper ut så måste man ta det hela vägen från det att oljan pumpas upp, annars luras man med siffrorna.
I detta ingår transporterna med lastbil, båt, framställningen som kräver 1kwh el per liter bränsle, samt avdunstningen av bränsle längs hela kedjan till den slutligen används.
Om man ska räkna på hela vägen för batteriet i elbilen så ska sannigen fram om fossila med.
Var elen produceras och hur är nästan ointressant eftersom fossilt bränsle också kräver det för att få fram sitt bränsle.
Jag har aldrig hört någon säga
-Ja men xxxgram koldioxid per mil med fossilbil , är då elen inräknad också.
Utan alla som skriver xxxg per mil tror på fullaste allvar att det är de som släpps ut. inte ett gram mer. Hur man då kan få elbilens el till att vara smutsigare är för mig en gåta..
Tillverkas bränslet i sverige så är elen ren, men tillverkas den innan den kommer hit så är det hela andra siffror vi talar om.
Men du redovisar inte var du får dina siffror från och var har du läst att det går 1 Kwh el för att göra en liter bensin?
Det är ingen idé att börja räkna om du bara har hörsägen att komma med.
Vet inte om det finns länk i denna eller andra tråden. Men där redovisas högre siffror.K karlmb skrev:
Här finns en film som beskriver det hela
En liten länk att begrundas över
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-hant-preems-planerade-utbyggnad-i-lysekil
Redigerat:
När alla fossilbilar är ersatt av elbilar kommer miljörörelser vilja förbjuda elbilar också.
Trotts allt skapas en hel del utsläpp av koldioxid vid tillverkning och drift av 100% eldrivna bilar. (om man nu tror på koldioxidhotet men tillhör inte denna tråd)
Dessutom är alla typer av bilar farliga då folk dör av dem.
Om alla flyttar in till städerna kan de cykla till jobbet.
VI klarade oss utan bilar för 150 år sedan.
Trotts allt skapas en hel del utsläpp av koldioxid vid tillverkning och drift av 100% eldrivna bilar. (om man nu tror på koldioxidhotet men tillhör inte denna tråd)
Dessutom är alla typer av bilar farliga då folk dör av dem.
Om alla flyttar in till städerna kan de cykla till jobbet.
VI klarade oss utan bilar för 150 år sedan.
Nej givetvis inte men man kan fundera när man vill förbjuda riktiga bilar. (skriver vi om i en annan tråd)Erik_Hansson skrev:
Men när man ständigt återkommer till att man kan åka kollektivt funderar man över hur dåliga kunskaperna är om hur vår mat produceras och var de bor som arbetar med detta.
Vi klarade oss utan el också, och mobiler..optimum skrev:När alla fossilbilar är ersatt av elbilar kommer miljörörelser vilja förbjuda elbilar också.
Trotts allt skapas en hel del utsläpp av koldioxid vid tillverkning och drift av 100% eldrivna bilar. (om man nu tror på koldioxidhotet men tillhör inte denna tråd)
Dessutom är alla typer av bilar farliga då folk dör av dem.
Om alla flyttar in till städerna kan de cykla till jobbet.
VI klarade oss utan bilar för 150 år sedan.