K Klass0n skrev:
Din bekant har fel!

Det är totalt omöjligt att komma längre utan regenerering. Varje bromsning man gör utan regen kommer då leda till varma bromsskivor istället för att du fyller på batteriet med energi.

Sen som överkurs kommer det bästa vara att inte bromsa alls då du har mekaniska och elektriska förluster mellan drivhjul och batterier. Men lycka till med det i stadstrafik!
Det beror väl på vilken körstil man har. För de flesta stämmer det du säger men för en förare som är van att planera sin körning med minimal användning av bromsarna kommer det innebära mindre förluster om bilen får rulla ut istället för att man ska ladda tillbaka energin i batteriet. När väl bromsen används kommer bilen initialt bromsas med regenerering, om det inte handlar om panikbromsning.

Sedan kan man argumentera att bara man håller ett konstant tryck på pedalen så inte regenereringen aktiveras i onödan så blir det samma som att köra med regenerering av.

Jag föredrar B-läget för det ger en mycket mjukare körning och man får mer kontroll över hastigheten. Lättare att planera sin körning.
 
A ahammas skrev:
Det beror väl på vilken körstil man har. För de flesta stämmer det du säger men för en förare som är van att planera sin körning med minimal användning av bromsarna kommer det innebära mindre förluster om bilen får rulla ut istället för att man ska ladda tillbaka energin i batteriet. När väl bromsen används kommer bilen initialt bromsas med regenerering, om det inte handlar om panikbromsning.

Sedan kan man argumentera att bara man håller ett konstant tryck på pedalen så inte regenereringen aktiveras i onödan så blir det samma som att köra med regenerering av.

Jag föredrar B-läget för det ger en mycket mjukare körning och man får mer kontroll över hastigheten. Lättare att planera sin körning.
Du har helt rätt att planera körningen för att undvika bromsning är bäst, men det var också det jag försökte förklara i andra stycket i mitt inlägg. Men då blev det uppenbarligen otydligt!
 
Ah, läste inte så långt ner. Blev så triggad av din tvärsäkerhet i att regen alltid var att föredra. Framgår inte i vilken trafik den ökade räckvidden utan regen uppnåddes. Jag kör mestadels landsväg och kortare sträckor. Skulle tro att TS bekant också kör mycket landsväg. I stadstrafik ska man vara en savant med multisplitvision för att kunna köra effektivare utan regen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A ahammas skrev:
Ah, läste inte så långt ner. Blev så triggad av din tvärsäkerhet i att regen alltid var att föredra. Framgår inte i vilken trafik den ökade räckvidden utan regen uppnåddes. Jag kör mestadels landsväg och kortare sträckor. Skulle tro att TS bekant också kör mycket landsväg. I stadstrafik ska man vara en savant med multisplitvision för att kunna köra effektivare utan regen.
Du har helt rätt i att jag borde använt fler ord och utvecklat resonemanget lite mer. Det är en dålig ovana jag har 😅
 
  • Gilla
ahammas
  • Laddar…
A ahammas skrev:
Ah, läste inte så långt ner. Blev så triggad av din tvärsäkerhet i att regen alltid var att föredra. Framgår inte i vilken trafik den ökade räckvidden utan regen uppnåddes. Jag kör mestadels landsväg och kortare sträckor. Skulle tro att TS bekant också kör mycket landsväg. I stadstrafik ska man vara en savant med multisplitvision för att kunna köra effektivare utan regen.
Men som redan påpekats så är det alltid regen när man bromsar ändå, så därmed så blir det bara positivt för elförbrukningen att stänga av "regen när man släpper på pedalen".
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men som redan påpekats så är det alltid regen när man bromsar ändå, så därmed så blir det bara positivt för elförbrukningen att stänga av "regen när man släpper på pedalen".
Till en viss gräns. Har man ofta för mycket fart och måste bromsa kraftigt så kommer bromsarna aktiveras. Det undviks lättare med en-pedals-läget. I slutändan tror jag skillnaden energieffektivitet är marginell utan det handlar mer om vad man gillar och vad som passar ens körstil.
 
A ahammas skrev:
Till en viss gräns. Har man ofta för mycket fart och måste bromsa kraftigt så kommer bromsarna aktiveras. Det undviks lättare med en-pedals-läget. I slutändan tror jag skillnaden energieffektivitet är marginell utan det handlar mer om vad man gillar och vad som passar ens körstil.
Det undviks inte lättare på våra bilar. Man måste bromsa väldigt hårt för att man inte skall regenerera hela inbromsningen på dem. Det är effekten på regenereringen som sätter stopp nämligen. Åtminstone som jag kör dem.

Och som jag skrev tidigare så gillar jag inte alls att man lär bort överflyttningen till bromsen. Det ökar reaktionstiden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det har inte med avståndet till bilen framför att göra, det handlar om att man lär av sig att automatiskt flytta över foten till bromsen när man släpper på gasen. På frugans bil kan man ställa in enpedalskörning och med mjuk körning behöver man aldrig använda bromsen i den bilen (handbromsen nyper när man närmar sig noll i hastighet, så man behöver aldrig bromsa om man kör mjukt). När man kört ett par timmar med detta så är det extremt obehagligt (och farligt) att byta till en bil där man måste använda bromspedalen. Reaktionstiden ökar kraftigt. Jag gissar att samma sak gäller om man måste använda bromsen vid enpedalskörning (vilket jag aldrig har behövt göra dock).

När jag kör bil så har jag kommit på mig själv med att automatiskt flytta över foten mot bromsen så fort jag ser ett barn i trafiken, någon gör en oberäknelig rörelse osv, dvs vid minsta oro för en potentiell situation. Så kan man ju inte göra med enpedalskörning, då bromsar ju bilen in kraftigt. Det må vara bekvämt, men jag är övertygad om att det sänker reaktionshastigheten när något händer.
Jag är övertygad om att du överanalyserar en ganska oproblematisk funktion. Säger jag som kört one pedal och klassiskt om vartannat i fyra år.
 
Regenerering sliter dubbelt så hårt på däcken då bilen aldrig rullar fritt, utan driver och bromsar om vartannat.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Ravro skrev:
Regenerering sliter dubbelt så hårt på däcken då bilen aldrig rullar fritt, utan driver och bromsar om vartannat.
Man väljer ju hur man kör. Visst sliter det på däcken att omväxlande bromsa och gasa. Men det gör det precis lika mycket om man bromsar med friktionsbromsar som om man bromsar med generatorbromsar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
@
I menyerna går det inte att stänga av regenereringen. Men jag är inte lika säker som övriga att det inte går att göra via en OBD2 modul och en särskild app. Har sett det göras på andra bilmärken via den speciella OBD2 utrustningen som jag nu tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Via den kan man iaf t.ex. stänga av den hemska "välkommstskärmen" som man alltid måste godkänna på Enyaq...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.