A
En bekant har en Id3, säger han kommer längre med regenerering urkopplad.
Vad är er uppfattning om regenerering, kommer ni längre eller kortare?
 
  • Haha
elpaco och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
En bekant har en Id3, säger han kommer längre med regenerering urkopplad.
Vad är er uppfattning om regenerering, kommer ni längre eller kortare?
Jag har också en ID3 och undrar hur man kopplar bort regenerering. Ganska övertygad om att det inte går nämligen. Bortsett kanske från att tvärnita varje gång man ska bromsa då.

Om vi pratar B vs D läge så har det inget med ett koppla bort regenerering att göra.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
En bekant har en Id3, säger han kommer längre med regenerering urkopplad.
Vad är er uppfattning om regenerering, kommer ni längre eller kortare?
Din bekant har fel!

Det är totalt omöjligt att komma längre utan regenerering. Varje bromsning man gör utan regen kommer då leda till varma bromsskivor istället för att du fyller på batteriet med energi.

Sen som överkurs kommer det bästa vara att inte bromsa alls då du har mekaniska och elektriska förluster mellan drivhjul och batterier. Men lycka till med det i stadstrafik!
 
  • Gilla
  • Haha
OTMC och 4 till
  • Laddar…
Det går ju inte koppla bort utan det han troligen menar är one pedal drive.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Gissningsvis är det för att bilen börjar bromsa så fort han lättar på gasen, och att han sedan gasar för att återfå tidigare hastighet (repeat). Det kräver lite ändring av körstil för att undvika.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har också en ID3 och undrar hur man kopplar bort regenerering. Ganska övertygad om att det inte går nämligen. Bortsett kanske från att tvärnita varje gång man ska bromsa då.

Om vi pratar B vs D läge så har det inget med ett koppla bort regenerering att göra.
Förmodligen ett missförstånd, det går inte att koppla bort regeneringen.

Med B-läget på iD-bilarna får du så kallad enpedals körning, så fort gaspedalen släpps upp lite blir det en kraftig motorbroms. Med lite planerad körning kan du då i princip slippa trycka på bromspedalen.

Med D-läget rullar iställer elbilen på frihjul när du släpper upp gaspedalen, och när bromspedalen trycks ned aktiveras regen samt vid behov även bromskivorna.

Är det inte serpetinvägar över fjällkedjor så blir det normalt på planare vägar lite snålare att köra med frihjul, då verkningsgraden på regen och sedan gasa igen blir cirka 60%.

Så kan du låta farten öka något och låta elbilen rulla ut hela backen spar du lite energi.

I stadstrafik där du ofta behöver bromsa in, blir elbilarna rätt snåla då den mesta energin kan återladdas.
 
  • Gilla
Allman och 6 till
  • Laddar…
A
Tack för svaren.
Misstog mig alltså, han menade då D-läget.

Men om man har en Id3 ska man växla läge från B till D vid olika körsätt eller kör man samma hela tiden.

Får snart en Kia e niro och på den kan man styra med padlar hur mycket den ska regenerera.
 
Redigerat:
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Det mest energisnåla ( på en rak, platt väg) är givetvis konstant hastighet, men måste man bromsa/ gasa är det givetvis bättre med regenerering än att bränna bort energin som värme i bromsskivorna.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
A
Min bekant sa att om man inte bromsa själv så kunde bromsarna rosta sönder.
 
Det är väl även ofta ett problem även för fossilbilar vid "eko-körning", men vissa bromskonstruktioner är väl känsligare för rost än andra, så en elbil konstrueras lämpligen med bromsar som tål att inte användas så ofta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Men om man har en Id3 ska man växla läge från B till D vid olika körsätt eller kör man samma hela tiden.
På Golf GTE växlade jag ofta mellan B och D. Där var funktionen just kraftig eller ingen generatorbroms. På ID4 är D-läget ändrat till att bilen och inte du bestämmer hur mycket man vill bromsa. Så med ID4 blir det alltid B-läget för mig. Jag antar att ID3 är mycket snarlik ID4.

Jag har inte kört någon Kia elbil. Men jag tror att varianten med paddlar på ratten för att reglera regenereringen är bättre än Volkswagens lösning.
 
  • Gilla
Rymdsnickaren
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Min bekant sa att om man inte bromsa själv så kunde bromsarna rosta sönder.
Det brukar vara så att om du bromsar försiktigt med bromspedalen så blir det generatorbroms så långt det går. Så för att slita lite mer på bromsskivorna räcker det inte med att bromsa med pedalen. Du måste också bromsa hårt nog. Och det här är ett problem som finns i märkligt hög utsträckning på de flesta bilar. Inte bara elbilar.
 
  • Älska
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en Passat GTE och har också möjlighet att välja mellan B och D. Generellt sett blir det mindre förluster om man istället för att bromsa frirullar i D-läget ner i hastighet.
Jag använder B-läget när jag vill bromsa maximal regenerering utan att använda bromsarna.

Men oavsett så låter bilen bli att regenera och bromsar med klossarna emellanåt, antar att det är för att undvika rostiga bromsar.
 
  • Gilla
Jan Hellman och 1 till
  • Laddar…
S
Frirull utan regenering kan mycket väl vara effektivare än att regenera.
Om man kör en sträcka med lite medlut innan en uppförsbacke så går det åt mer energi att regenerera i nedförsbacken och sen gasa i uppförsbacken än att frirulla i nedförsbacken.

Både Kia och Hyundai har paddlar man ställer regenerering 0-3 och i-pedal (plus nåt autoläge) och det går även att hålla in paddeln för att bromsa.
Jag brukar ha inställt på 0 när jag kör med farthållaren för farthållaren frirullar inte så då kan man koppla ur farthållaren och frilrulla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bromsar är problem på elbilar, de används ju knappt.

Jag har en bra motorvägsavfart på hemvägen, där skiftar jag till N på växelväljaren så kopplas regen bort helt.

Sen gör jag en hård inbromsning på avfarten, när jag inte har några bilar bakom mig.

Det verkar hålla bromsarna i någorlunda skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.