J Jochi skrev:
Min frun och jag har två gamla bilar,Volvo V50 17 år och en Skoda Fabia 16 år. Båda har servats årligen och rostskyddats 4 gånger. De fungerar som nya. Utöver service har Volvon kostat ca 4000 kr /år i reparationer, Fabian ca 500.men den har körts mindre. Enda problemet är om om de skulle trafikskadas för då får jag inget för dem.
Ja det finns inget ekonomiskt i att skaffa elbil som det ser ut nu. Min bensinare kostar inte mkt per månad trots allt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bytte Skoda Kodiaq diesel till Volvo XC90 T8 (laddhybrid) och sparade en hel del på bytet då jag kunde köra en hel del på el trots kort räckvidd. Bytte sedan Volvon mot Audi E-tron begagnad. Fick mer i inbyte för Volvon än jag gav för Audin och sparar ändå ca 2000:- per månad på elbilen... Restvärdet är såklart svårt att sia om men så har det alltid varit oavsett bensin/diesel/hybrid/el.... Nu när man vant sig med en helt tyst bil kommer det aldrig gå att gå tillbaka....
 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det här är en bra sida om man vill få en känsla för rästvärde: [länk]

En Tesla Model har tex tappat ca 50 000 per år över de senaste 3 åren.
Är det så speciellt mycket egentligen? En bensin/diesel är ju inte en så bra investering heller.
 
Tror inte det stämmer, marknaden just nu är ganska märklig och alla värderingssidor är inte alls att lita på...
 
Som vanligt kan man inte jämföra en ny Tesla för 600.000 med en 17 år gammal Volvo. Teslan ska väl jämföras med en motsvarande ny bensin eller dieselbil. Som jag gissar kostar minst 400.000.

Men, näe, det lönar sig nog inte med så låga mil. Det bästa är säkert att behålla sin gamla bil. Kör man mycket så går det säkert att räkna hem,
 
  • Gilla
lodin92 och 3 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Är det så speciellt mycket egentligen? En bensin/diesel är ju inte en så bra investering heller.
Nä det är nog i linje, eller bättre, än en fossilbil. Men marknaden är märklig nu. Köpte precis in ny v90 phev, priset (efter rabatt) blev nästan samma som en ett år begagnad med ett par tusen mil. Men, då fick jag åas vänta sedan förra sommaren på att få den.
 
T TobbeSturefors skrev:
Tror inte det stämmer, marknaden just nu är ganska märklig och alla värderingssidor är inte alls att lita på...
Denna tittar på alla publicerade försäljningar matchande modell och utrustning (grovt) samt mil. Så länge det är hyfsat antal är den nog ganska träffsäker. Men vad som händer om 3 år är såklart spekulation.
 
H hapazard skrev:
Denna tittar på alla publicerade försäljningar matchande modell och utrustning (grovt) samt mil. Så länge det är hyfsat antal är den nog ganska träffsäker. Men vad som händer om 3 år är såklart spekulation.
Stickprovade på den bil jag har (Audi E-tron) och det stämde inte alls... Priset var rejält mycket högre än alla som är annonserade nu, som ändå inte säljs....
 
T TobbeSturefors skrev:
Stickprovade på den bil jag har (Audi E-tron) och det stämde inte alls... Priset var rejält mycket högre än alla som är annonserade nu, som ändå inte säljs....
ok? Du kan ju själv klicka på datapunkterna och se vad de gick för.
 
H hapazard skrev:
ok? Du kan ju själv klicka på datapunkterna och se vad de gick för.
Tack för förtydligandet. Kollade igenom datapunkterna och den verkar inte riktigt ta hänsyn till snabba ändringar i pris som nu utan tar mer ett snitt över alla punkterna. Tittar man på de senaste punkterna så ser man att de priserna är lägre än det sammanfattande värderingspriset.
 
T TobbeSturefors skrev:
Tack för förtydligandet. Kollade igenom datapunkterna och den verkar inte riktigt ta hänsyn till snabba ändringar i pris som nu utan tar mer ett snitt över alla punkterna. Tittar man på de senaste punkterna så ser man att de priserna är lägre än det sammanfattande värderingspriset.
Så är det ju, det blir en eftersläpning så höjda räntor eller Teslas dumpning kanske inte fått fullt genomslag än. Och Etron är ju relativt ovanlig så känsligare för sådana effekter. Vad är din skattning på en etron som gått ett par tusen?
 
H hapazard skrev:
Så är det ju, det blir en eftersläpning så höjda räntor eller Teslas dumpning kanske inte fått fullt genomslag än. Och Etron är ju relativt ovanlig så känsligare för sådana effekter. Vad är din skattning på en etron som gått ett par tusen?
Beror ju väldigt mycket på utrustning med. Jag har även lilla batteriet som är rejält mycket billigare än 55:an. Min är i det närmaste en tomhylsa och jag 550 för ett halvår sedan, idag är det nog mellan 450 och 500. 55:an är (och var) ca 100-150 dyrare. Min hade gått 1700 mil.
 
Intressant tråd och spännande svar.
Följer man lite vad som sker med batteriutveckligen och med producenterna kommer nog inte rangen att öka så mycket i bilarna. Men dom kommer bli bättre på att hamntera kyla.

Det här med andrahandsvärde är också spännande. Att plocka ut en ny ICE-bil nu och vänta sig något andrahandsvärde om 3 eller 6 år är nog att hoppas på väldigt mycket.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Fast så länge andrahandsvärde på elbilar överstiger vad "billiga"icebilar kostar nya så finns det fortfarande vanliga människor som faktiskt inte har råd med el.... lägg åxå till att infrastrukturen för laddning inte riktigt hänger med så håller jag inte med..
Där jag bor o verkar så är det fortfarande väldigt tunt med laddstolpar där det är mycket hyresrätter och mycket folk med 20000kr bilar..
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.