Så länge överlåtelsen inte är gjord så finns det prutmån om elen är dålig. Jättebra tips att göra en elbesiktning innan överlåtelsen. hade vi läst detta innan vi köpte hus hade vi definitivt gjort en elbesiktning innan.

Nu är det ingenting farligt med elen i vårt hus men en del av våra eldragningar hade man definitivt kunnat pruta på priset för med ett bra underlag.
 
torke1>Mnjaa, problemet är att man hittar alltid fel på ett hus om man vet var man skall leta men sen finns det en del som inte ser dessa och fortsätter bjuda.

Lite knepigt det där.

/Kent
 
Hej
Är nyfiken tog elisen 4000 kr för att säga att centralen är utdömd o sen dra ?

Ska nog i sådana fall börja elbesikta hus
mvh Tille
 
Förstod det som att det inte var rätt kablar i centralen, han hade kanske utgående grupper med lampsladd 0,75 eller nåt?

Angående den torkade isoleringen, är det PVC vi pratar om här?
 
tille: Nej, det blev inte för 4000:- väntar dock på fakturan, Han skulle ta för den timman han var där. Hade han skruvat upp alla kablar på propparna så hade han haft att göra...
Men samma tanke slog dock mig, att gå mäta lite och titta på sladdar så tjänar man 4000:- Ganska bra betalt i övrigt. :)

Slugge: Själva isolreingen kring kabeln var så torr att det sprack när man böjde den.
Om det var PVC eller ej vet jag inte. Det var både rätt och fel kablar i centralen. Det fanns blykabel som är förbjuden att användas. Senare så hade man dragit lampkabel runt väggar till taklampor m.m. bland andra småfel men det kommer stå kvar dock åtgärdas av oss.
 
W
elbesiktning är nog väldigt vettigt att göra, tyvärr gjorde inte vi nån pga okunskap och inte så mycket erfarenhet av husköp, iaf har vi bytt ut all el i huset iaf så hittades det en del saker i samband med det bla att det var skarvat på så sätt i centralen att det var risk för att elektroniken i huset kunde a skadats, kablar till elementslingar låd skarvad under en tröskel med en sockerbit helt öppet, använt gulgrön kabel som fas, kablar låg löst och isolerade med eltejp bakom panelen som fanns i hallen. det är nog många som inte gör en sådan besiktning tyvärr.
 
Elen är tyvärr ett kapitel som man inte tittar på. De flesta besiktningsmän har inte kunskaperna och avstår därför från att uttala sig, de allra flesta är byggingenjörer och oerhört duktiga på husets konstruktion men elen och i viss del även värmesystem ligger lite utanför.
Skall man sen titta på t ex nätverk mm så har de inte en chans.

Lite därför med som jag skrev checklistan som ligger här ovan och som rekommenderas. Blev dock lite förvånad häromdan då några gamla vänner som jag utgick från var med här inte ens hade hört talas om sidan. Nu spelar dock checklistan noll roll eftersom han är mer än kompetent med ABL och ABH och jäkligt duktig men det sa en del om spridningen om byggahus.se

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.