Vi har anlitat en entreprenör för att renovera vår balkong. I grunden inga konstigheter.
Men under arbetet med att bila bort den gamla balkongen gick huvudsäkringen, vilket ledde till totalt strömavbrott och att våra livsmedel i kyl och frys förstördes.
Lyckligtvis fick vi tag i en elektriker som löste kylen och frysen. Men fortfarande fungerar inte elen i alla rum. Elektrikern kan först färdigställa sitt jobb slutet av augusti.
Enligt fakturan vi fått från entreprenören måste vi betala för dieselaggregat som behövde hyras in som en följd av att strömmen gick.
Nu är min fråga - är det vi som är ansvariga för elstrulet?
Eller är det entreprenören som egentligen borde ta ansvar för detta?
 
Men vad hände?bilade dom sönder en kabel?hittade inte elektrikern problemet?
Vad är det för jättemaskin som kräver ett elverk?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men vad hände?bilade dom sönder en kabel?hittade inte elektrikern problemet?
Vad är det för jättemaskin som kräver ett elverk?
Ja, om jag förstått saken rätt bilade de sönder en kabel.
 
Hur kommer det sig att det tog så lång tid att få fram el att era livsmedel förstördes?

Om ledningen var oväntat placerad ser jag inte att det är hantverkarnas ansvar.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Tommty
En elkabel, ingjuten i balkongen eller vad?

Enda tänkbara är att det kanske var kabel/rör i väggen som balkongen satt i och de har dragit av dessa - iså fall skulle jag absolut inte betalat en krona extra, samtidigt som de ska få betala för återställning.

Men om denna kabel var någon annanstans än dold i väggen/fasaden så är det inte rimligt att entreprenören ska veta att en kabel ligger där, det faller bortom rimligheten.
 
Tommty Tommty skrev:
En elkabel, ingjuten i balkongen eller vad?

Enda tänkbara är att det kanske var kabel/rör i väggen som balkongen satt i och de har dragit av dessa - iså fall skulle jag absolut inte betalat en krona extra, samtidigt som de ska få betala för återställning.

Men om denna kabel var någon annanstans än dold i väggen/fasaden så är det inte rimligt att entreprenören ska veta att en kabel ligger där, det faller bortom rimligheten.
Kabeln var från väggen ut i balkongen, känd av entreprenören. Det tog tid för att det behövdes nycklar och en elektriker.
 
J JonasHellman skrev:
Kabeln var från väggen ut i balkongen, känd av entreprenören. Det tog tid för att det behövdes nycklar och en elektrik
J JonasHellman skrev:
Ja, om jag förstått saken rätt bilade de sönder en kabel.
er
D Daniel 109 skrev:
Hur kommer det sig att det tog så lång tid att få fram el att era livsmedel förstördes?

Om ledningen var oväntat placerad ser jag inte att det är hantverkarnas ansvar.
Ledningen gick från husväggen och ut till en lampa som satt inmurad i balkongen. Den var känd av entreprenören.
Det tog tid för det behövdes nycklar och en elektriker. Att få tag i en elektriker mitt i sommaren är svårt. Tillslut lyckades vi genom egna kontakter, men vi har inte sett räkningen ännu.
 
Jag gissar det är en villa som balkongen satt på?

Var ni boende i villan när det skedde?

Hur länge var det strömlöst?

Hantverkaren bör väl ha någon form av ansvarsförsäkring eller på annat lösa er självrisk för förstörda livsmedel?
 
  • Gilla
JonasHellman
  • Laddar…
Om informationen i TS inlägg är korrekt är väl detta ganska solklart entreprenörens ansvar (förutsatt att elektrikern är en underentreprenör och därmed anlitad av huvudentreprenören), det vill säga han får betala för förstörda livsmedel, dieselaggregat och återställning, samt extrakostnader för den andra elektrikern. Samtliga dessa kostnader drar ni av från slutfakturan (om så inte redan har gjorts) när den kommer och bestrider, men ni betalar resterande del av fakturan (om den i övrigt är rimlig).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Om informationen i TS inlägg är korrekt är väl detta ganska solklart entreprenörens ansvar (förutsatt att elektrikern är en underentreprenör och därmed anlitad av huvudentreprenören), det vill säga han får betala för förstörda livsmedel, dieselaggregat och återställning, samt extrakostnader för den andra elektrikern. Samtliga dessa kostnader drar ni av från slutfakturan (om så inte redan har gjorts) när den kommer och bestrider, men ni betalar resterande del av fakturan (om den i övrigt är rimlig).
Elektrikern är väl högst troligt inte en UE då ts skriver att dom själva hittade och löste elektrikerbehovet?
 
Fast om det inte tog flera dagar, kanske till och med veckor för nycklar att komma fram och säkring bytas så låter det långsökt att tro att livsmedel förstördes omgående ?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast om det inte tog flera dagar, kanske till och med veckor för nycklar att komma fram och säkring bytas så låter det långsökt att tro att livsmedel förstördes omgående ?
Kanske var mitt i matlagningen så kyl och frys öppnades frekvent...
Fast utan elektricitet blev det nog yoghurt och flingor. 😉
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag gissar det är en villa som balkongen satt på?

Var ni boende i villan när det skedde?

Hur länge var det strömlöst?

Hantverkaren bör väl ha någon form av ansvarsförsäkring eller på annat lösa er självrisk för förstörda livsmedel?
Vi var bortresta i sommarhuset. Det stod strömlöst i några dagar.
 
Hej
Trist historia, jag har råkat ut för liknande....
Matvarorna, tar inte ditt försäkringsbolag det, entreprenören får stå för självrisken.
Övriga kostnader får entreprenören ta, givet dennes misstag då den visste om kabeln.

Låter som en klantskalle i mina öron.

/W
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Elektrikern är väl högst troligt inte en UE då ts skriver att dom själva hittade och löste elektrikerbehovet?
Sorry, läste för snabbt och fel att det var en elektriker anlitad av entreprenören som borrat av kabeln. Hursomhelst vidhåller jag att det är entreprenörens ansvar (och fel).
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.