Snailman
S StevieGee skrev:
Det vore intressant att få in lite jämförelser på RÖRLIGA AVTAL.

Vad har ni betalt i snitt per månad under juni, juli, augusti? (öre/kWh)
Det blir alltså fakturorna för juli-sept.
(Totala summan inkl. moms och dividera med antal kWh och multiplicera med 100)
Skriv er elleverantör också.

Svealands elbolag:
Juni: 87,86 öre/kWh
Juli: 82,84 öre/kWh
Aug: 103,28 öre/kWh
Svealands elbolag:
Juni: 74,19 öre/kWh De påstår jag ska betala 59,98
Juli: 70,45 öre/kWh De påstår jag ska betala 56,05
Aug: 90,38 öre/kWh De påstår jag ska betala 72,39 (88,99+16,8+1,9-35,3)

Så det verkar ha något allvarligt fel på additionen och subtraktionen i deras dator:lying:

På raden Fast avgift står det 0
Elområde 3
 
Redigerat:
C
S StevieGee skrev:
Det vore intressant att få in lite jämförelser på RÖRLIGA AVTAL.
För att det skall bli relevant att jämföra så måste elområde framgå också.

Telge energi, SE3:
Jun: 69,19 öre/kWh
Jul: 94,33 öre/kWh
Aug: 102,36 öre/kWh
Sep: 133,96 öre/kWh

Sen blir det lite missvisande att plocka ut några månader så där - har man en fast avgift och elvärme slår den hårdare på sommaren när förbrukningen är låg.
 
Sorry. Glömde område: mina siffror var för elområde 3. Och som sagt, endast rörliga avtal. Då blir jämförelsen rättvisande. Det är ju inte intressant att jämföra någons fasta priser.

Tog tre månader för enkelhetens skull. Tror inte jag hade fått så många svar om jag tog 12 månader..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S StevieGee skrev:
Det är ju inte intressant att jämföra någons fasta priser.
Nä, det var inte fastprisavtal jag menade, utan eventuell fast månads/årsavgift. I mitt fall 39,20/mån. Den slår ju som sagt relativt hårt på priset / kWh de månader förbrukningen är låg.
 
Snailman
C cpalm skrev:
Nä, det var inte fastprisavtal jag menade, utan eventuell fast månads/årsavgift. I mitt fall 39,20/mån. Den slår ju som sagt relativt hårt på priset / kWh de månader förbrukningen är låg.
I mitt fall så har jag ingen fast avgift och har e faktura, så gissar på att det inte är någon faktureringsavgift, men kollar jag en månad så verkar jag ha betalat ungefär en tia för mycket. Kollade en annan månad då var det 5kr för mycket. Har haft väldigt låg förbrukning, särskilt i sommar då värmepumpen varit avstängd.
 
C
Snailman Snailman skrev:
kollar jag en månad så verkar jag ha betalat ungefär en tia för mycket.
Skumt, menar du att när du summerar raderna på fakturan så får du en annan siffra?
Eller är du inne och räknar utifrån spotpriset?
 
Snailman
C cpalm skrev:
Skumt, menar du att när du summerar raderna på fakturan så får du en annan siffra?
Eller är du inne och räknar utifrån spotpriset?
Nej inte kollat spotpriset, läser bara på räkningen, ser nu att det står exxl moms högst upp, så ska kolla om det är momsen?

Ja, kollat räkningen nu, är momsen :rofl:
 
C
Snailman Snailman skrev:
Ja, kollat räkningen nu, är momsen :rofl:
Om momsraden på fakturan är 5 eller 10 spänn låter det inte som att man har en sådan förbrukning att man behöver oroa sig så mycket för elpriserna :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Haha.
 
C cpalm skrev:
Funkar det verkligen? Är generellt sett skeptisk till olika mäklare som skall sitta imellan och tjäna pengar på provisioner. I synnerhet när det är vinstdrivande bolag som framställer sig som någon sorts konsumentkooperativ.
Nej det funkar inte, de får det att framstå som att de förhandlar fram det bästa priset åt dig, det gör de inte.

De skickar ut en förfrågan till olika aktörer och du erbjuds ett avtal baserat på vilka som svarat på förfrågan.

I mitt fall var det långt ifrån det billigaste jag fick förslag på - så jag tackade nej och makulerade avtalet.

Sonderade terrängen själv istället och fastade till sist för Tibber.com som faktiskt säljer till Nordpols spotpriser. Deras enda påslag för elen är en månadsavgift på 39 kr inkl moms.

De lever istället på att sälja smarta produkter som hjälper dig minska din elförbrukning.
De anser att man inte med trovärdighet kan jobba för minskad energiförbrukning samtidigt som man tjänar pengar på varje kWh.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
C
K Kalle Wibeck skrev:
Tibber.com som faktiskt säljer till Nordpols spotpriser. Deras enda påslag för elen är en månadsavgift på 39 kr inkl moms.
+ de s.k. "rörliga kostnaderna" då förstås som diskuterades tidigare i tråden. Men åtminstone på elpriskollen ser de rimligare ut jämfört med mitt nuvarande avtal. Synd att de inte kan skicka epostfaktura.
 
  • Gilla
Mobe13
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För att det skall bli relevant att jämföra så måste elområde framgå också..
S StevieGee skrev:
Det vore intressant att få in lite jämförelser på RÖRLIGA AVTAL.
Tibber, SE3 - Rörligt avtal, tillkommer månadsavgift på 39 kr inkl moms.

Juni: 58,18 öre/kWh (684 kWh)
Juli: 84,59 öre/kWh (571 kWh)
Aug: 94,74 öre/kWh (646 kWh)
Sept: 126,00 öre/kWh (938 kWh)
 
Redigerat:
K Kalle Wibeck skrev:
Tibber, SE3 - Rörligt avtal, tillkommer månadsavgift på 39 kr inkl moms.

Juni: 58,18 öre/kWh
Juli: 84,59 öre/kWh
Aug: 94,74 öre/kWh
Sept: 126,00 öre/kWh
Har du lust att även skriva din förbrukning för de månaderna? Då kan jag räkna baklänges och se om det vore bra för mig.. tack på förhand
 
S StevieGee skrev:
Har du lust att även skriva din förbrukning för de månaderna? Då kan jag räkna baklänges och se om det vore bra för mig.. tack på förhand

Självklart, jag uppdaterade mitt inlägg och skrev förbrukningen inom parantes....
 
Nån som har kollat när på året priset är lägst och när man bör teckna nytt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.