Hallå hallå i sommaren!
Ska precis beställa brytare från Manufactum.de (produktgesellschaft.de) och då slår det mig att jag har väldigt dålig koll på vad som är vad dvs kron, kors, trapp och d-trapp (även 1-pol). Jag kan gissa men min tyska är sjukt dålig och google-translate blir inte helt rätt.
Kan någon hjälpa mig?
Stort tack!
Bovfre

postas även under Byggnadsvård
 
Det finns en tråd med förklaringar i forumet.

postade också under Byggnadsvård :)
 
Nu har jag letat och jag har inte hittat något som belyser kors, trapp, d-trapp eller kron brytare. Du får gärna hinta om du vet var det finns så slipper jag söka i all evighet;).
Det jag behöver är alltså fackspråksöversättningen av ovanstående från tyska till svenska. Tack på förhand!
 
Läste igenom tråden och blev inte så mycket klokare, men tack för hjälpen ändå. För en tysk-svensk elektriker är det säker lätt eller om man kan få tag på ett elschema, då kanske det blir lättare?! Tack igen!
 
Siffermärkningen (kopplingsnumret) av strömbrytare borde ju vara internationell? Det kanske är säkraste sättet att kommunicera med Tyskarna på.
 
bovfre skrev:
Hallå hallå i sommaren!
Ska precis beställa brytare från Manufactum.de (produktgesellschaft.de) och då slår det mig att jag har väldigt dålig koll på vad som är vad dvs kron, kors, trapp och d-trapp (även 1-pol). Jag kan gissa men min tyska är sjukt dålig och google-translate blir inte helt rätt.
Kan någon hjälpa mig?
Stort tack!
Bovfre

postas även under Byggnadsvård

Hej!
Nedan är vad jag tror mig ha förstått m.h.a google-translate,
mina halvrostiga elkunskaper och slöa semestersinnelag.
(Har faktiskt köpt/monterat en del från Manufactum tidigare).

Nog svamlat ...

"Drehschalter"/(Vridströmställare):
Finns i tre utföranden enligt nedan
och i väljs i en listbox/rullgardinsmeny på produktsidan.

1. "Wechselschalter", fungerande/kopplingsbar som trappomkopplare (eller 1-polig strömställare).
2. "Kreuzschalter", som korsomkopplare.
3. "Serienschalter", som kronomkopplare eller dubbeltrapp.
(Medger fyra olika spänningssättningsvarianter för de 2 kretsarna
- bara den "ena", eller båda, eller bara den "andre" eller ingen spänningssätts -
vilka då alltså uppnås genom 90-graders vridningar).

Jalousie-Rastschalter("Fönster-fri omkopplare", tjena !)/Vridströmställare:
Begrep jag inget av, fanns ju ingen text (?).

Mvh, JE
 
Redigerat:
Tips:

Om du klickar på den engelska flaggan längst upp till höger på den hemsida du refererade till så blir det nog lättare att förstå produktbeskrivningarna....:p
 
Grattis till ditt 1733:e konstruktiva inlägg !! :)
 
Redigerat:
Jo tack;) ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.