:-X Flåt, tyckte inte mitt ämne var tillräckligt intressant för att få en egen tråd...
 
Det är jätteintressant. Men nu snackar vi vindkraftverk, va. 8)
 
Vart får jag tag i en beg assynkrongenerator till ett bra
pris?Grannens fackverkare är tingad,men det måste väl sitta nånting upptill ochså?
 
Bob_the_builder
KarlXII skrev:
Om det blåser.
Problemet är väl, vad jag förstår, att ackumulera energin för de stunder det inte blåser  - eller blåser för lite för att täcka det behov man har för stunden.
Man kan kanske ha en skog av batterier, men det är varken miljövänligt eller billigt eller praktiskt. Batterier innehåller tungmetaller, har relativt kort livlängd och är dyra. Dessutom tar de stor plats.

Därför är det svårt att ha ett vindkraftvek per hushåll. Det lämpar sig liksom bättre för stora anläggningar där man bara pumpar in effekten i ett nät..
Hmm, det rimliga vore ju att ha ett eluppvärmt, vattenburet system med ackumulatortank. Då kan man ju producera varmvatten när det blåser och använda det senare.
 
Varför inte? Men det är inget svar på hur man blir självförsörjande på el...
 
Bob_the_builder
Det finns ju ganska få system som garanterar kontinuerlig produktion. En fissionsreaktor får man ju tyvärr inte smälla upp som man vill. Ett annat alternativ är ju ett vattenkraftverk, men det är ju också kraftig reglerat ( ;D). Det sista alternativet jag kommer på är ju att skaffa sig ett eldat elkraftverk, men jag skulle nog vara tveksam...
 
Hej

Hade en fysiklärare en gång i historien som hade lantställe någonstans i ödemarken, dvs ingen ström (men 200m till STOR kraftledning ;D). Han hade en vindsnurra som var kopplad till en enkel pump, denna pumpade upp vatten till en damm på berget bakom kåken. Detta gjorde den jämt och ständigt när det blåste. När han kom till landet var dammen alltid full, då släppte han på vattnet till sitt lilla vattenkraftverk. Gav ju inte 220V men 12V och till 12V finns det mesta man kan tänkas vilja ha, åtmindstone på landet...

Low budget energy storage :D

F
 
Det får vi hoppas ;D
För att prisökningen är oacceptabelt >:(
 
Annars finns möjligheten att bli delägare i ett vindkraftverk. En del bygger vindkraftverk av miljömässiga skäl och söker finansiärer hos medlemmar i diverse miljörörelser. Då slipper du ha kraftverket hemma på tomten.

Ett annat alternativ är att borra för bergvärme riktigt djupt så att du också kan plocka ut el från värmen, t ex med en ångturbin. Ett exempel är firman Vaporel (www.vaporel.se) som omvandlar överskottsenergi från hetvattenpannor till el och fjärrvärme. Fast det är kanske inte så aktuellt för privatpersoner...
 
Man vinner aldrig i detta land. Du kan vara säkert på att om du har din egen kraftverk på tomten, hittar skattemåsarna ett sätt att ta betalt ;D
 
Det kan du lita på!!! 10 poäng på taxeringsvärdet direkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.