pacman42 pacman42 skrev:
Det där såg ju inte så illa ut, några större stenar som behöver spräckas, men annars några bra träningspass (ser det ut som).
....jooo...och några tusen till strax under i marken
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, om du köper några lass jord och hyr en kompaktlastare typ bobcat över en helg så kommer du ju kunna jämna av marken rätt väl för en rätt begränsad summa och investering.
Ok...kan också vara intressant .
En fråga...hur är idén med att grunda innan jorden med fyllnadsmassa?
 
Elisabeth Petersson Elisabeth Petersson skrev:
Har blivit föreslagen detta men som du säger...gräver djupt hål i libran har jag hört . Vill kanske försöka om andra möjligheter finns först.
Det skadar ju inte att ringa runt och be om pris. Då kan du t ex få dän stubbarna också, och flytta buskar och mindre träd om du vill.
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson
  • Laddar…
Elisabeth Petersson Elisabeth Petersson skrev:
Ok...kan också vara intressant .
En fråga...hur är idén med att grunda innan jorden med fyllnadsmassa?
Fyllnadsjord innehåller oftast rätt mycket stenar också.

Jag spräcker stenarna allteftersom de kryper upp genom gräsmattan. Jag gräver fram toppen och borrar några hål, samt spräcker av toppen med kilar. På toppen av tomten har jag lagt två lass med jord för att jämna ut. I princip så hamnade 1,5 lass på 1/5 av tomten...
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför köper man ett torp i skogen om det ska vara fritt från djur och andra växter än gräs?
Förstår vad du menar men här handlar det inte om att förvandla allt till gräs utan att få en tillgänglig mark att gå och så på , naturligtvis ur biologiskt mångfaldstänk. De djur jag däremot vill eliminera på tomten är orm...främst med tanke på mina barnbarn samt att den var i pris med vad en undersköterska mäktar med i budget.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fyllnadsjord innehåller oftast rätt mycket stenar också.

Jag spräcker stenarna allteftersom de kryper upp genom gräsmattan. Jag gräver fram toppen och borrar några hål, samt spräcker av toppen med kilar. På toppen av tomten har jag lagt två lass med jord för att jämna ut. I princip så hamnade 1,5 lass på 1/5 av tomten...
Ok...så smart
 
Hur många kvm är det totalt som ska "fixas"
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur många kvm är det totalt som ska "fixas"
Det handlar nog om ca 450 kvm.
 
Dela upp tomten i prioriteringsområden.
1 Vill ha jämnt och bra jordlager nu.
2 Kan vänta ett år
Osv

Röj fram område 1 och se vad som verkar vettigt. Ett par stenar är ju inget konstigt på en tomt och det kanske är lättare att låta dem vara kvar men i alla fall jämna till med jord. Går det att flytta sten så den bildar ett stöd för den nya jorden? Blir det ett stenparti?
Osv.
Odling med mycket sten i marken blir enklast i pallkragar vilket jag gissar förra ägaren upptäckte.

Gör också övergripande planer för några andra områden. Det kan t ex vara bra att veta var man dumpar mindre stenar, komposterbart material (inklusive trästammar) eller om det går att så något som underlättar omvandlingen. Buskar och träd kan t ex gå att sätta även om omgivningen inte är röjd men ger ett försprång för etableringen.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Dela upp tomten i prioriteringsområden.
1 Vill ha jämnt och bra jordlager nu.
2 Kan vänta ett år
Osv

Röj fram område 1 och se vad som verkar vettigt. Ett par stenar är ju inget konstigt på en tomt och det kanske är lättare att låta dem vara kvar men i alla fall jämna till med jord. Går det att flytta sten så den bildar ett stöd för den nya jorden? Blir det ett stenparti?
Osv.
Odling med mycket sten i marken blir enklast i pallkragar vilket jag gissar förra ägaren upptäckte.

Gör också övergripande planer för några andra områden. Det kan t ex vara bra att veta var man dumpar mindre stenar, komposterbart material (inklusive trästammar) eller om det går att så något som underlättar omvandlingen. Buskar och träd kan t ex gå att sätta även om omgivningen inte är röjd men ger ett försprång för etableringen.
Tack för än fler fantastiska råd. Detta att ta en bit/område i taget är ju lättare att hantera. Precis som du skriver är ju också min tanke att göra planteringar av både buskar och träd. De stora stenarna över jord är tänkt att jag skall behålla för just stenpartiväxter. Det är de under jord som har ställt till problem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.