Allbäcks emulsionsfärg Linus är en matt färg som funkar när taket har varit målat med limfärg.
 
Allbäcks Linus låter faktiskt kanon! Tack för tipset!

Jag hade ju som sagt gärna provat limfärg igen, men om man MÅSTE grunda med mager linoljefärg så är det ju tyvärr inte ett alternativ:(

Tack för alla svar och synpunkter! Resultatet kommer på bloggen såsmåningom:)
 
Vi har målat överallt, väggar och tak, med Wibos emulsionsfärg (samma typ som Allbäcks Linus) och har inte grundat med linoljefärg någonstans. Ser efter två år fortfarande bra ut. Vad jag minns skulle man måla först varvet med färgen utspädd med x% vatten. Vet dock inte om den funkar på limfärg.
 
Alvemor: Även rent trä? Det är rent trä som måste grundas med linoljefärg först enligt deras beskrivning.
 
Nej, taket var redan vitlaserat, så helt rent trä var det inte. Men på tapeter, murstock, spackel.
 
Eftersom jag var gravid när vi målade som mest, målade vi flera tak med Allbäcks Linus. Den är helt ok, men man måste jobba rätt snabbt för färgen sätter sig ganska fort. Resultatet är vackert tycker jag. Tyvärr lyckades vi förstöra ett helt gäng burkar eftersom den inte tål att frysas. :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.