Håller just nu på att skrapa ner gammal stenhård, tjock, äggskalslik färg från ett papptak. Under sitter nån limfärg som kritar väldigt när man tar på den. Eftersom taket skadas en del av skrapningen så måste det ju målas på nytt.

Men vad tusan ska man ha för färg? Och vad gör man med de stora bruna fläckarna som finns i taket från nåt gammalt takläckage? Jag vill ha färg som är helt lösningsfri. Är såklart sugen på ny limfärg (om jag står ut med kadaverlukten?) Men hur får man det bra? När man läser gård och torp, verkar många ha bekymmer med just limfärg.
 
Dom bruna fläckarna kan du måla över med schellacklösning. Jag har aldrig målat med limfärg men om du målar med matt linoljefärg så blir resultatet ungefär det samma.
 
De bruna fläckarna kan också målas över med mager linoljefärg. Limfärg är jättelätt och billigt att göra, köp en burk limlösning i färghandeln samt krita och gör enligt receptet på limburken. Tycker du ska prova att måla med limfärg, den har många fördelar: billig, totalt lösningsmedelfri, lätt att tvätta bort stänk samt väldigt vacker.

Lycka till!
 
B
inte vävspänt tak då?
 
byggare henke skrev:
inte vävspänt tak då?
Näpp, vi har papp. :)
 
Det var just det där med mager linoljefärg... Enligt vad jag läst mig till ska den späs med 50% terpentin och terpentin är för min del helt uteslutet. Kan man spä med linolja istället? (Det gör jag på fönster och utemöbler bla).
 
Vatten är också ett lösningsmedel.

Protte
 
Nej, Videung, om du spär med linolja blir färgen blank. Undrar om inte Wibos emulsionfärg är lösningsmedelsfri (Gysinges matta linoljefärg är det inte). Om du inte vill ha helmatt kanske du kan fundera över äggoljetempera? Kolla runt lite på det och dessutom om det finns matta linoljefärger utan terpentin/lacknafta i.
 
Wibos färg ska dock grundas med mager linoljefärg den också. Alltså lösningsmedel i första strykningen. Annars ska den bli väldigt vacker. Även limfärg ska ju grundas med mager linoljefärg och då är man åter igång med lösningsmedel.

När jag målade pärlspontstaken i vårat badrum och tvättstuga nu använde jag en emulsionsfärg som heter Bifrost. Den kommer från Enetorpets Byggnadsvård. Det är en linoljefärg som är spädd med vatten för att göra den matt. Den är helt lösningsmedelsfri ... eller rättare sagt så är lösningsmedlet vatten! :) Färgen torkar på ca 12 timmar och är alltså övermålningsbar dagen efter. Det tar sedan cirka en månad innan den är helt genomhärdad och matt. Jag är jättenöjd med färgens konsistens och den luktar ingenting alls. Den är lätt att måla tak med för den droppar inte alls. Dock kan jag inte uttala mig om hur matt den blir för det har inte gått så lång tid ännu. Färgen kan rollas upp och sen strykas med pensel efter det så får man rätt utseende.

Egentligen ska det väl vara limfärg men jag förstår mycket väl att du inte vill använda starka lösningsmedel och kan rekommendera Bifrost. Jag är själv väldigt sugen på att fortsätta använda den senare även om limfärg är det korrekta, och jag gärna skulle prova att måla med det någonstans, bara för att slippa lukt och ångor.
 
Om du målar med Bifrost färg kan du också spärra fläckarna med schellack!
 
Få takfärger blir så snygga som limfärg, helt matt och med en snygg penselstruktur.
Man måste ju inte köra med benlim som luktar, det har dom troligen inte gjort innan då den kritar så lätt, kör med vanligt cellulosalim.
kräver lite pyssel innan man får in snitsen på hur tjockt man ska stryka och lagom konsistens på färgen.
Det man ska tänka på är även om det ser för jäkligt ut när det är vått så kommer det att täcka när det torkar,,,
 
Täcker limfärgen även om man shellackar stora fläckar om man bara målar direkt på pappen UTAN att grunda med mager linoljefärg?
Om man nu måste ha just mager linoljefärg innan limfärg så BORDE de ju gjort så tidigare=den magra linoljefärgen sitter redan underst? Eller?
Cellulosalim låter ju intressant. Mina föräldrar limmålade ett tak med animaliskt lim när jag var tonåring... Jag minns fortfarande lukten som rätt äcklig, trots att det säkert är 20 år sedan:)
 
Sophie skrev:
Om du målar med Bifrost färg kan du också spärra fläckarna med schellack!
Läste lite på deras hemsida och där står det tydligt att bifrost inte funkar på tidigare limfärgsmålade ytor. Vi lär ju inte få bort all limfärg från taket, så hos oss funkar den kanske inte då?
Annars lät den väldigt smidig!
 
Ahh det hade jag missat att den inte funkade på tidigare limfärgsmålat tak. Synd för det är en trevlig färg. Ni kan ju alltid maila och fråga. Helen är väldigt trevlig och väldigt intresserad av miljö- och hälsovänliga färger så hon hjälper er säkert eller vet nåt annat som skulle funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.