Hej
Behöver tips på vilken lösning jag ska ha till undercentralen i nya garaget. Har läst att för TN-C ska det vara 4G10mm och TN-S 5G6.
Idag sitter huvudsäkringarna i mätarskåpet i gamla garaget. Efter huvudsäkringarna finns en stor skruvplint där kabeln delar sig. En till gamla garaget och en till huset (Båda har separata centraler med jordfelsbrytare) . Båda är idag TN-C och jag tror det är 4G6mm. Byggt på slutet av 70-talet.
Priset på kabel hos Elbutik: N1XV 4G10 79kr/m, 5G6 58kr/m
Detta talar ju för att gå över till TN-S för nya garaget.
Vad jag har förstått så kopplar man samman PE & N i mitt fall på skruvplinten efter huvudsäkringarna.
Vilken lösningen är att föredra? Köra vidare med TN-C till alla byggnader från skruvplinten eller gå över till TN-S för nya garaget.
Frugans brorsa är elektriker. Har inte diskuterat lösningar med honom. Vi har bara tittat på var vi kan ansluta kabeln. Dvs i skruvplinten.
Behöver tips på vilken lösning jag ska ha till undercentralen i nya garaget. Har läst att för TN-C ska det vara 4G10mm och TN-S 5G6.
Idag sitter huvudsäkringarna i mätarskåpet i gamla garaget. Efter huvudsäkringarna finns en stor skruvplint där kabeln delar sig. En till gamla garaget och en till huset (Båda har separata centraler med jordfelsbrytare) . Båda är idag TN-C och jag tror det är 4G6mm. Byggt på slutet av 70-talet.
Priset på kabel hos Elbutik: N1XV 4G10 79kr/m, 5G6 58kr/m
Detta talar ju för att gå över till TN-S för nya garaget.
Vad jag har förstått så kopplar man samman PE & N i mitt fall på skruvplinten efter huvudsäkringarna.
Vilken lösningen är att föredra? Köra vidare med TN-C till alla byggnader från skruvplinten eller gå över till TN-S för nya garaget.
Frugans brorsa är elektriker. Har inte diskuterat lösningar med honom. Vi har bara tittat på var vi kan ansluta kabeln. Dvs i skruvplinten.
Har lite att göra med hur mycket ström du vill ta ut och vilken typ av avsäkring. Förläggningssätt? Avstånd?
Bor du på landet, förimpedans?
Är förhållanden bra kanske EXQJ 4x2,5/2,5 eller liknande fungera för 16A?
Nästa steg blir EXQJ eller FXQJ 4x6/6.
Skulle tippa att din elektriker tar den rakt av istället för att vara på säkra sidan.
Bor du på landet, förimpedans?
Är förhållanden bra kanske EXQJ 4x2,5/2,5 eller liknande fungera för 16A?
Nästa steg blir EXQJ eller FXQJ 4x6/6.
Skulle tippa att din elektriker tar den rakt av istället för att vara på säkra sidan.
Jag skulle säga att TN-S i de flesta fall är att föredra om du lägger ny kabel. Exakt dimension på kabeln beror på andra faktorer, t.ex. förimpedans och säkringsstorlek. Att man säger minst 10kvmm för TN-C beror på att PEN (vilket man har i en TN-C-installation) måste vara minst så grov.
Var man gör uppdelningen från PEN till PE+N beror på var det finns bäst förutsättningar. Det viktigaste är att man får en bra anslutning av sina ledare. Jag gillar EKS525 eftersom den har dubbla skruvar per anslutning och tar 2x16 + 2x25 kvmm. Om det finns bra anslutningspunkter efter dina huvudsäkringar kan man göra uppdelningen där.
Var man gör uppdelningen från PEN till PE+N beror på var det finns bäst förutsättningar. Det viktigaste är att man får en bra anslutning av sina ledare. Jag gillar EKS525 eftersom den har dubbla skruvar per anslutning och tar 2x16 + 2x25 kvmm. Om det finns bra anslutningspunkter efter dina huvudsäkringar kan man göra uppdelningen där.
Hej
Tack för svaren. Vi bor i en villa i ett bostadsområde. Huvudsäkringarna idag är 20A.
Kabeln kommer att bli runt 15 meter. Har inte mätt exakt.
Slugge: Vad menar du med "Skulle tippa att din elektriker tar den rakt av istället för att vara på säkra sidan."
Tommib: Skruvplinten du tipsar om er ju bra ut. Kanske skulle byta min befintliga. Då är det ju även lättare att se uppdelningen mellan TN-C och TN-S. Dessa verkar ju vara byggbara. Eftersom det är fyra ledare (inkommande samt ut till tre undercentraler) så kanske man kan ha två blåa plintar så kan man "bygla" den med grön så syns det tydligt vilken som är TN-S. Befintliga skruvplinten liknar en kulo-dosa modell större. Dvs en skruv som klämmer ihop kablarna.
Skillnad på kabel EXOJ och FXOJ och den jag föreslog N1XV?
Tack för svaren. Vi bor i en villa i ett bostadsområde. Huvudsäkringarna idag är 20A.
Kabeln kommer att bli runt 15 meter. Har inte mätt exakt.
Slugge: Vad menar du med "Skulle tippa att din elektriker tar den rakt av istället för att vara på säkra sidan."
Tommib: Skruvplinten du tipsar om er ju bra ut. Kanske skulle byta min befintliga. Då är det ju även lättare att se uppdelningen mellan TN-C och TN-S. Dessa verkar ju vara byggbara. Eftersom det är fyra ledare (inkommande samt ut till tre undercentraler) så kanske man kan ha två blåa plintar så kan man "bygla" den med grön så syns det tydligt vilken som är TN-S. Befintliga skruvplinten liknar en kulo-dosa modell större. Dvs en skruv som klämmer ihop kablarna.
Skillnad på kabel EXOJ och FXOJ och den jag föreslog N1XV?
Menar bara att det lätt blir en 6 kvadrat kabel som matning till central men i många fall kunde det räckt med 2,5 men ska du köra verktyg i garaget kan 6-kvadratarn vara mer framtidssäker. Är heller ingen stor kostnadsskillnad på det stora hela.
Den skruven som klämmer kablarna kan vara mindre rolig då man ska in med mer under, även risk för gängpaj om det är den jag tänker på.
N1XV har bara isolerade ledare medan EXQJ har en koncentrisk skärm runt de isolerade ledarna, bägge har sina för- och nackdelar
En skillnad mellan 6 och 10 kvadrat är att med den grövre kan du välja 4-5 ledare TN-S eller TN-C och med 6-kvadratarn är det 5 ledare och TN-S som gäller.
Kan inte se någon anledning att inte välja TN-S då allt är nytt..
Den skruven som klämmer kablarna kan vara mindre rolig då man ska in med mer under, även risk för gängpaj om det är den jag tänker på.
N1XV har bara isolerade ledare medan EXQJ har en koncentrisk skärm runt de isolerade ledarna, bägge har sina för- och nackdelar
En skillnad mellan 6 och 10 kvadrat är att med den grövre kan du välja 4-5 ledare TN-S eller TN-C och med 6-kvadratarn är det 5 ledare och TN-S som gäller.
Kan inte se någon anledning att inte välja TN-S då allt är nytt..
Just EKS525 är inte byggbar men det finns lösa likadana plintar att köpa. Det är inte blå som ska dubbleras i så fall utan grön. Då sätter du inkommande PEN i den ensamma gröna plinten och från den byglar du till grön och blå i det stora blocket. På så sätt blir det extra tydligt var uppdelningen sker. Om du vill kan du sedan gå ut med en PEN från den ensamma gröna om du behåller någon av de befintliga fyrledarmatningarna. Annars har du tre TN-S-matningar tillgängliga med den kombinationen.
Som jag uppfattade gällde inte TS fråga kabeldimensionen som sådan utan utförandet (TN-C kontra TN-S).
Jag skulle inte vilja ha PEN med bara en skruv "modell kulodosa", speciellt inte om det ska in flera ledare under samma skruv.
Som jag uppfattade gällde inte TS fråga kabeldimensionen som sådan utan utförandet (TN-C kontra TN-S).
Jag skulle inte vilja ha PEN med bara en skruv "modell kulodosa", speciellt inte om det ska in flera ledare under samma skruv.
Minst 6 mm2 är en gammal rekommendation för huvudledningar ( matning av central).
Använder man 2,5 mm2 , då bör den avsäkras i matande ända eftersom man bör dimensionera anläggningen att klara av 25 a huvudsäkring. Med 2,5 mm2 " klarar " man bara 16 a huvudsäkring i normalfallet.
Använder man 2,5 mm2 , då bör den avsäkras i matande ända eftersom man bör dimensionera anläggningen att klara av 25 a huvudsäkring. Med 2,5 mm2 " klarar " man bara 16 a huvudsäkring i normalfallet.
Hej
Tack för svaren. Har varit på semester. Tänker nu beställa kabel N1XV 5G6 samt nya plintar EKS525 Bygga ihop dessa med tre för faser, en nolla och två jord. När man då ska bygla dessa ska jag då använda RK 10mm2. Lämpligast är väl då gul/grön
Tack för svaren. Har varit på semester. Tänker nu beställa kabel N1XV 5G6 samt nya plintar EKS525 Bygga ihop dessa med tre för faser, en nolla och två jord. När man då ska bygla dessa ska jag då använda RK 10mm2. Lämpligast är väl då gul/grön
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 068 inlägg
Med "dessa" menar du olika slags plintar? Jag ser att det rekommenderas separata plintar för PEN och PE. Det är väl inte fel men då måste du komplettera EKS525 med en extra grön/gul plint.
Inkommande PEN ska då kopplas till den första PEN-plinten. Därifrån utgår PEN-ledare till hus och gamla garaget, plus en grön/gul bygel till PE-plinten plus en blå bygel till N-plinten. Arean bör vara densamma som inkommande PEN, dvs 10 mm².
Inkommande PEN ska då kopplas till den första PEN-plinten. Därifrån utgår PEN-ledare till hus och gamla garaget, plus en grön/gul bygel till PE-plinten plus en blå bygel till N-plinten. Arean bör vara densamma som inkommande PEN, dvs 10 mm².
Om du ska köra 5G6 till plinten kan du bygla med det också. Du ska ju inte bygla vidare PEN, utan uppdelningen sker där i plinten till EKS-plintens PE och N. De utgående PEN-ledarna kopplas till PEN-plinten.
Nu när jag räknar på det får jag dock inte ihop det. Du har två utgående TN-C-matningar och lägger till en TN-S. Då räcker inte anslutningarna på en enstaka plint. Ska du behålla matningen till gamla garaget?
Du kan ju förvisso gå vidare med PEN även till gröna plinten på EKS525, men då blir det inte en lika ren och prydlig övergång. I det fallet får du plocka ut nollan från den plinten.
PEN är gulgrön med blå tilläggsmärkning (dvs ett varv blå eltejp runt ändarna).
Nu när jag räknar på det får jag dock inte ihop det. Du har två utgående TN-C-matningar och lägger till en TN-S. Då räcker inte anslutningarna på en enstaka plint. Ska du behålla matningen till gamla garaget?
Du kan ju förvisso gå vidare med PEN även till gröna plinten på EKS525, men då blir det inte en lika ren och prydlig övergång. I det fallet får du plocka ut nollan från den plinten.
PEN är gulgrön med blå tilläggsmärkning (dvs ett varv blå eltejp runt ändarna).
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Anledningen till att jag rekommenderade en separat PEN-plint är just att det är fyra anslutningar på varje del av en EKS525. Det räcker inte för TS användningsfall. Jag har själv så att jag delar upp PEN på en extra grön plint men då har jag bara två matningar (egentligen två centraler, som sitter kloss an mot varandra).
Nu kan jag inte alla varianter av plint som finns men man kanske kan överväga radplintar? Då går det att ordna med önskat antal anslutningar.
Nu kan jag inte alla varianter av plint som finns men man kanske kan överväga radplintar? Då går det att ordna med önskat antal anslutningar.
Hej
Tack för alla snabba svar. Har gjort en skiss på två alternativ. Byglingen tänkte jag använda RK 10mm2. OK? Hoppade över faserna i skissen. Bara uppdelningen av PEN. Spontant tycker jag alt 1 ser mest överskådligt ut, men vill ha era åsikter.
Tack för alla snabba svar. Har gjort en skiss på två alternativ. Byglingen tänkte jag använda RK 10mm2. OK? Hoppade över faserna i skissen. Bara uppdelningen av PEN. Spontant tycker jag alt 1 ser mest överskådligt ut, men vill ha era åsikter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 068 inlägg
Valet är enkelt då både alt 1 och alt 2 är fel
Du får inte dra en N-ledare från PE-plinten för den har ju blivit just en PE-plint nu.
Och du får ju heller inte ta ut PEN-ledare från PE-plinten.
En kombination av dessa skulle bli bättre:
- Utgå från alt 2
- Färgen på N-ledaren till N-plinten ska vara blå.
- Ta ut PEN från PEN-plinten istället för PE-plinten.
Du får inte dra en N-ledare från PE-plinten för den har ju blivit just en PE-plint nu.
Och du får ju heller inte ta ut PEN-ledare från PE-plinten.
En kombination av dessa skulle bli bättre:
- Utgå från alt 2
- Färgen på N-ledaren till N-plinten ska vara blå.
- Ta ut PEN från PEN-plinten istället för PE-plinten.