AKKJ KV 3x70

Präglingsmaskinen måste varit på ett rysligt dåligt humör den dagen kabeln tillverkades då jag pusslat ihop detta från flera olika ställen på kabeln. Extremt svagt präglat... Vore ju kul att kunna använda! Har tänkt att rivstarta med en gammal Köpingfräs av rejäl modell (minst 25A enligt föregående ägaren) där ute i framtiden så för klen kabel vill man ju inte läögga pengar och energi på att gräva ner. Men då får jag ju förstås ingen isfri stig att gå hem på när man pysslat färdigt på vinterkvällarna... :D
 
När du ändå har en fin kabel så, varför inte? En rejäl kopplingslåda i var ände med Ensto-plintar som tar både Cu och Al för att skarva i ihop med centralerna, så har du tuffaste anläggningen i grannskapet :)
 
Å det höjer inte taxeringsvärdet! :D
 
Pratade med nya elektrikern (han har dessutom BB på riktigt och ljuger inte om det som den förra... :mad:) idag och han tyckte att alukabeln skulle bli helt ok. För att hantera övergången mellan alu och kopparn föreslog han speciella kabelskor för ändamålet. Han mindes inte på rak arm vad de hette men han skulle fixa. Inte alltför dyra och det fanns även en modell man inte behövde pressa i maskin, fanns en skruvbar med brytskruv som gick av när rätt pressmoment var uppnått.

Vad är annars en Ensto-plint? Är det en bättre lösning än dylika kabelskor och vanlig plint? Eller är det just dessa? Vill ha så många synpunkter och uppslag som möjligt innan jag målar in mig i några hörn.

4-ledare var inga problem, jag har heller inte fler där jag tänkt koppla på kabeln och enligt honom skulle det inte vara till någon nackdel för mig, varken nu eller i framtiden. Sedan nämnde han någonting om en gräns vid 10mm2 men jag minns inte riktigt vad det gällde. Var det att 5-ledare bara drogs upp till den kabelarean? Måste börja anteckna oftare när jag får informationer... :rolleyes:

Apropå alu förresten. Vad är fördelarna gentemot koppar? Jag gissar priset annars är väl cu en bättre ledare i alla avseenden? Inte för att jag lär behöva lida med 3x70 men men, man är ju född nyfiken... :p
 
Jag röstar för snaggletooth:s förslag i inlägg #32. MVG
 
snaggletooth skrev:
[länk]

Väldigt användbar och ganska vanlig plint, men kabelskor funkar ju fint också, beror ju på hur anslutningarna i centralerna ser ut och hur mycket utrymme som finns.
Underbar plint. Har förenklat mitt liv många gånger. Skulle rekommendera denna lösning. Inte så dyr heller
 
Risken är väl bara att plint och ev kasplingskostnaden överstiger vad en 5g6 skulle kosta.
Och alu är billigare och lättare,därför används alu ofta vid grövre kablar
 
Mikael_L
gillet76 skrev:
4-ledare var inga problem, jag har heller inte fler där jag tänkt koppla på kabeln och enligt honom skulle det inte vara till någon nackdel för mig, varken nu eller i framtiden. Sedan nämnde han någonting om en gräns vid 10mm2 men jag minns inte riktigt vad det gällde. Var det att 5-ledare bara drogs upp till den kabelarean? M
Vid TN-C (4-ledarsystem) måste PEN-ledaren vara på minst 10mm2, (PEN = den kombinerade nollan + skyddsjorden, vid TN-S, femledarsystem, så har dessa varsin ledare) .
Och med ALu-ledare misstänker jag att den måste vara ytterligare lite kraftigare, t.ex 16mm2. Men det kan säkert någon annan svara på.
 
5G6 á 50..60:- x 40 = 2000..2400:- så det kan gå på ett ut. Och 5G6 är minimum.
Ensto KE62 100..150:-/styck, kopplingslådor finns hur mycket som helst att välja på från några hundralappar och uppåt.
 
Mikael_L
gillet76 skrev:
Pratade med nya elektrikern (han har dessutom BB på riktigt
Har han BB1-behörighet (eller BB2, BB3), så har han inte behörighet för ett sådant här jobb.
(BB = begränsad behörighet, AB = allmän behörighet)

Däremot kan han givetvis ha tillräcklig kunskap trots bristen på behörighet... :surprised:
 
snaggletooth skrev:
[länk]

Väldigt användbar och ganska vanlig plint, men kabelskor funkar ju fint också, beror ju på hur anslutningarna i centralerna ser ut och hur mycket utrymme som finns.
Tror jag har en vinnare där! Jag har väldigt fina kapslingar att tillgå men de är nu tomma på plintar och ganska trånga vilket gjorde att jag inte trodde mig kunna använda dem. Nu kom de i helt annan dager, Ensto-plintarna borgar ju för en väldigt smutt installation! Men kan de vara så förbaskat dyra? På elbutik.se skulle 5G6 gå lös på knappt 3000 för mina behov och enligt både källor här och min tilltänkta installatör så kan det mycket väl bli tillrådigt med 5G10 för ca dubbla pengen. Detta är dock inte uppkollat än men jag vill verkligen inte bygga in några svagheter. Vem vet vad jag får för mig i framtiden? Litet gjuteri kanske? :rolleyes:

Tackar för tipset! :)

Tror jag ska ut på Blocket nu och kolla om det finns några schyssta härdugnar eller något annat tungdrivet... :D
 
Mikael_L skrev:
Vid TN-C (4-ledarsystem) måste PEN-ledaren vara på minst 10mm2, (PEN = den kombinerade nollan + skyddsjorden, vid TN-S, femledarsystem, så har dessa varsin ledare) .
Och med ALu-ledare misstänker jag att den måste vara ytterligare lite kraftigare, t.ex 16mm2. Men det kan säkert någon annan svara på.
Ja, PEN-ledare minst 16mm² om den är Al
 
Mikael_L
gillet76 skrev:
... och enligt både källor här och min tilltänkta installatör så kan det mycket väl bli tillrådigt med 5G10 för ca dubbla pengen. Detta är dock inte uppkollat än men jag vill verkligen inte bygga in några svagheter. Vem vet vad jag får för mig i framtiden? Litet gjuteri kanske? :rolleyes:
Blir behovet en 5g10 så kommer din ALU-kabel direkt i en mycket gynnsam dager, det verkar vara ett rätt så drygt prissteg från 5g6 till 5g10 ... :eek:
 
gillet76 skrev:
Tror jag har en vinnare där! Jag har väldigt fina kapslingar att tillgå men de är nu tomma på plintar och ganska trånga vilket gjorde att jag inte trodde mig kunna använda dem. Nu kom de i helt annan dager, Ensto-plintarna borgar ju för en väldigt smutt installation! Men kan de vara så förbaskat dyra? På elbutik.se skulle 5G6 gå lös på knappt 3000 för mina behov och enligt både källor här och min tilltänkta installatör så kan det mycket väl bli tillrådigt med 5G10 för ca dubbla pengen. Detta är dock inte uppkollat än men jag vill verkligen inte bygga in några svagheter. Vem vet vad jag får för mig i framtiden? Litet gjuteri kanske? :rolleyes:

Tackar för tipset! :)

Tror jag ska ut på Blocket nu och kolla om det finns några schyssta härdugnar eller något annat tungdrivet... :D
Om du har lite tumme med elfirman så kanske dryga hundralappen, annars:

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=291239&category_id=2172&search_page=
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.