Jag tycker du helt ska lägga ner tanken med ett 3-fasuttag. Extremt konstig lösning. Ett bastuaggregat ska vara fast installerat.
Överlåt utförandet åt elektriker.
 
O Olf Oggler skrev:
Det är alltså inte tillåtet med uttag i bastun, eller?
Du kanske inte såg mitt inlägg då det postades bara en minut innan ditt?
 
Det är klart att allt ska utföras av en elektriker. Men en elektriker är nog inte så bra på att välja snygga eldosor mm.

oavsett uttag eller ej. I mitt fall vore det helt optimalt att ha lång anslutningssladd till aggregatet. Skulle jag kunna sätta en dosa på den där innerväggen och sedan ha ca 2m gummikabel till aggregatet? TIll saken hör att jag har två tänkbara möbleringar/disponeringar av bastuutrymmet. Det inbegriper två olika placeringar av aggregatet. jag har velat i ett halvår nu vilken placering jag ska välja. Och lite funderar jag på hur bökigt det är att flytta ett aggregat i efterhand om jag vill ändra. Här skulle ju en lång anslutningskabel lösa alla problem.

Och när det gäller en dosas planering i en bastu så är det väl snyggare att ha dosan under lavarna och sedan en anslutningskabel till aggregatet, än att sätta en dosa mitt i blickfånget bredvid aggregatet, där den dessutom är exponerad för vatten.
 
En elektriker är absolut bäst lämpad att isåfall välja dosa, även om jag personligen fortfarande är emot förslaget.
 
Om man ska låta elektrikern välja dosa, samt installera den på ett snyggt sätt. Ja, då får man nog ägna tid och energi åt att välja elektriker.

Jag har försökt googla lite på snygga dosor för bastu. Det verkar ju inte finnas något större utbud av ändamålsenliga produkter. Jag begriper inte heller hur man ska få det tätt. Oavsett om man sätter den infälld eller utanpåliggande.
 
Härligt med en så positiv inställning gentemot de skickliga yrkespersoner som finns i landet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det ingen som kan tipsa om en snygg och tät och bra dosa för aggregat. Tänk. Det finns typ 100 000 reklambilder på bastuaggregat installerad i bastu. Men nästan samtliga saknar både anslutningskabel och dosa. :)
 
O Olf Oggler skrev:
Är det ingen som kan tipsa om en snygg och tät och bra dosa för aggregat. Tänk. Det finns typ 100 000 reklambilder på bastuaggregat installerad i bastu. Men nästan samtliga saknar både anslutningskabel och dosa. :)
Självklart ska du ha både ev dosa och vad för kabel du nu vill använda diskret placerat och allt välordnat precis som på bilderna. Inte ska du dra kablar metervis utmed väggarna eller kladda med långa gummikablar.
 
T
Vårt aggregat är kopplat till en vanlig vit U56-dosa. Den sitter snett bakom och syns inte om man inte typ letar efter den. Fast det är 80 kg sten i så vi flyttar inte runt aggregatet...
 
Kolla på den här bilden:
Elektrisk dosa monterad på vägg i bastu med träbänkar, dosan nära dörren till höger i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7

Hade det inte varit snyggare med dosan under laven till vänster i bild. Och sedan en lite längre anslutningskabel istället. Då hade dosan dessutom suttit mer skyddad för vatten osv.
 
Om man har ett runt aggregat som står en bit ut på golvet, som jag hade tänkt. Då är det ju svårt att dölja en dosa på väggen i närheten av aggregatet. Då skulle det ju kännas bättre att ha en längre anslutningskabel som ringlar sig på golvet in under laven istället.
 
T tanaris skrev:
Vårt aggregat är kopplat till en vanlig vit U56-dosa. Den sitter snett bakom och syns inte om man inte typ letar efter den. Fast det är 80 kg sten i så vi flyttar inte runt aggregatet...
Hur får man in ett 20mm VP-rör i en U56-dosa? Det kanske går? Men blir det tätt mot panel osv?
 
T
Det överlåter jag åt elektrikern att bekymra sig över.
 
O Olf Oggler skrev:
Hur får man in ett 20mm VP-rör i en U56-dosa? Det kanske går? Men blir det tätt mot panel osv?
Allt går men röret bör i sådana fall släppas in bit under dosan så att ledningsinföringen kan ske i stosar i dosans underkant.
 
Men jag antog att dosan är utanpåliggande. Då måste ju vp-röret/slangen komma in i dosan ifrån väggen bakifrån. Hur får man det tätt? Bara att få plats med slangens böjradie i en murad vägg låter ju knepigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.