Jag håller på med ett bastubygge. En liten bastu i en källare. Murade källarväggar osv. Jag funderar lite på hur jag ska dra fram strömmen till bastuaggregatet. Jag ska såklart anlita en elektriker till detta. TIlls vidare luftar jag mina funderingar här på forumet.

Kan man dra en fast kabel hela vägen från elcentralen fram till aggregatet? Det är alltså ett aggregat utan styrenhet. Rattarna sitter direkt på aggregatet. Om jag drar en kabel obruten hela vägen så slipper jag ju en eldosa i bastun. Jag tänker mig att kabeln går igenom väggen in till bastun i golvnivå. Sedan går kabeln i underkant på den panelade väggen ett par meter fram till aggregatet.

Jag misstänker att jag ska ha en 5-ledare med area 2,5mm2. Vilken typ av kabel kan vara lämplig till detta? Det är 13 meter kabel som går åt mellan aggregat och elcentral.
 
I min värld har man oftast endast ett rörutlopp under aggregatet där man drar i valfri installationskabel, tex. EXQ direkt in i aggregatet.

Dosa i bastun skulle jag personligen undvika, fult samt bara förenat med risk.
 
Det går att dra RHH 2,5 direkt från centralen till aggregatet och sista biten mellan vägg och aggregat skarvas med en plicaslang , klart blir lite dyrare ledningar , men ingen dosa.
 
I exempelvis Tylös installationsanvisningar står det uttryckligen att EKK/FK är ok. Sålänge slangen/röret går direkt genom isoleringen (under aggregatet) o sedan ligger på den kalla sidan isoleringen så är det ingen fara.
 
Min elektriker gjorde så som Joakim N beskriver. Går hela vägen från centralen till aggregat.
 
  • Kabeldragning i bostad, kabel går längs med fotlist under skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man nu ska sätta en dosa vid aggregatet. Vad ska det då vara för dosa. Det måste ju för det första vara en riktigt snygg dosa. Helst något som går att fälla in i väggen ca 30-40mm. Den ska då alltså klara av att ta in ett 20mm VP-rör. Och vara helt hermetiskt tät. Den ska också erbjuda god tätning mot kringliggande panel. Sitter den vid aggregatet så kommer den ju att få vatten över sig.

Är det någon som har något konkret förslag på dosa?
 
Strunta i dosa. Gå direkt in med installationskabel. Kolla på något aggregat du vill ha på nätet och läs installationsanvisningarna. Där finns den info du vill ha. Gällande silikonkabel som föreslås så gäller det i andra zoner i bastun för belysning och där det blir varmare.
 
Men om jag nu ska gå med kabel direkt från central in i aggregatet. Vilken kabel är det som gäller då? Det bör ju vara kabel som kan klampas på vägg samt gå lös i vägg utan rör vissa sträckor.

Hur är det med värmeutvecklingen i sådana här kablar. Ett bastuaggregat drar ju en del kräm kontinuerligt.
 
O Olf Oggler skrev:
Men om jag nu ska gå med kabel direkt från central in i aggregatet. Vilken kabel är det som gäller då? Det bör ju vara kabel som kan klampas på vägg samt gå lös i vägg utan rör vissa sträckor.

Hur är det med värmeutvecklingen i sådana här kablar. Ett bastuaggregat drar ju en del kräm kontinuerligt.
Du behöver först veta vilken effekt aggregatet behöver. Med 2,5mm2 CU fungerar i de allra flesta fall. T.ex. EQQ. Osäker på om typ EQLQ är tillåten men det skulle jag tro. Då blir det EQQ/EQLQ 5G2,5. Men kolla som sagt vilket aggregat du ska ha.
 
Jag tar höjd för ett aggregat med effekt upp till 9kw.
 
Va fasen, kan man inte gå all in och bara montera ett 3-fasuttag på en vägg under lavarna och sedan bara sätta en 3-fashandske på gummikabel till bastuaggregatet. Det bastuaggregat jag har tänkt är ju en modell som står på golvet. Det vore ju inte så dumt att kunna flytta runt aggregatet. Det borde man ju ställa på hjul så man kan städa enkelt.

I mitt fall är två väggar yttermur och en vägg är glasvägg och den fjärde väggen är en vägg mot ett angränsande rum. I den väggen skulle jag kunna fälla in ett 3-fasuttag. Jag sätter det under laven ca 30cm över golv. Där blir det ju inte varmt. Sedan har jag en ca 1,5 meter lång gummikabel till aggregatet. Den kan man ju bara lägga längs väggen under laven och låta ringla fram lite diskret till aggregatet.
 
Även om det inte är varmt så är det kanske blött på platsen för uttaget, eller fuktigt som på sikt påverkar uttaget. Reglerna förbjuder "vägguttag" i bastun, om det nu innefattar uttag dedikerat till aggregatet. Jag skulle nog undvika en lösning med uttag, utan då istället en anslutningsdosa, innanför eller utanför, med en tillräckligt lång anslutningskabel av en typ som tillverkaren föreskriver. Det varierar ifall de kräver/förbjuder gummi eller PVC.
 
Det är alltså inte tillåtet med uttag i bastun, eller?

OK. Jag går vidare på det okonventionella spåret. Kan jag ha ett 3-fasuttat i angränsade rum och dra gummikabeln in i bastun genom ett hål i väggen. Jag tänker mig ett hål som är stort nog så 3-fashanen går igenom. Hålet kan ju sitta ca 10cm ovan golv. Då får man ju in lite tilluft där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.