Slangarna tål ju 70 grader kontinuerligt (roth) dock tror jag de flesta baxnar vid 45. Vilken temperatur du önskar står dig alltså fritt att välja.

Skulle tippa på att jag lätt skulle kunna få en 35-40 grader i hela rummet om jag gasar på med golvvärmen. Dock har jag en (nästintill) outömlig energikälla och är inte begränsad som man tex är i en lägenhet.
 
hej ! det va nog lite överdrift,när jag nämde 21 grader.visst kan man få högre värme.
 
Jag har nyligen instalerat vattenburen golvvärme i badrummet, Sänkte golvåsarna 2" och la 3x7" i mellan så att det blev cc30,
sedan betongvalv mev vattenslingan inuti ca 8cm, nackdelen att jag måste vänta minst 2 månader innan jag kan lägga klinker.
pumpen för golvvärmen har och en liten elkasett på 300w som man kan köra på sommaren när värmen är avstängd kostar ca 1000 kr extra
 
...läsning, och svårt val! Vi måste bestämma oss snart!
Nu har vi slagit ihop ett badrum och en mindre toalett och rivit ut allt! Vi hade ju vattenburna element tidigare, så jag tycker fortfarande att det låter bättre med vattenburet, trots att många nämner risk för vattenskada om rören börjar läcka, men då brukar jag kontra med att det inte är så mycket bättre med el under våtrumsgolv = elstötar.. :p Jag får väl försöka kalkylera kostnad för installation av båda systemen. Kul att läsa att andra har samma funderingar. Bra att veta vad tryckprovning kostar och tack för tipset om 12mm Uponor PEX och Push12!

//dijo
 
Jag har faktiskt bestämmt mig för el nu. Pratade med en VVS försäljare och han tykte inte det var lönt att sätta in vattenburet på 5-6m2 som det rör sig om i mitt fall (han säljer vattenburet men inte elslingor, så han är inte partiskt på något sätt).
En annan anledning är att jag har badrum och toalett separerade, och då skulle jag få dra vattenledningar under en vägg, med el så lägger jag två slingor och kan kontollera värmen oberoende av varandra. Enklare och bättre.
Dijo, du verkar ha haft samma uppdelning men ändrat på detta nu, så sista argumentet faller bort för dig ju.

Det enda som egentligen bekymrar mig är hållbarheten, vill ju inte veta av att slingorna pajjar efter ett 10 tal år... men den dagen den sorgen.

Vattenskada tycker jag inte är ett argument emot vattenburet, det ska ju bara inte kunna hända. Och lika lite elchock, slingorna skall väl vara kopplade till jordfelsbrytare.
 
Ja då kan jag förstå ditt val piculell/Johan. Om det är två små kan det ju vara smidigare.

Min gissning på kvadratmetrarna var inte så bra, det nya kommer att bli 13 kvadrat. I helgen bröt vi upp golvet och upptäckte vattenburna "slingor", (elementrör) under!! Vårt badrumsgolv har varit väldigt behagligt och varmt, men vi trodde inte att sådant lades in för så länge sedan (! kanske 80-talet, mossgrönt golv!) så vi trodde att det var murstocken som värmde, haha!
 
Har ni sett denna vattenburna golvvärmeprodukt som bara bygger 14 mm?
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/pbs-31.pdf
Det finns även en instruktionsfilm på www.sigro.se under rubriken golvvärme
Jag vet inte om den är godkänd för badrum och om man då behöver ytterligare spackellager före klinkersättningen
/Gunnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.