Sen beror det ju på hus. Om man byter fönster och tätar runt, kan man få kass luft om man har mekanisk frånluft med självdrag, som är vanligt på -70 tals hus. Friskluftsventiler borde nog sättas in då.
 
Mekanisk frånluft med självdrag? Du menar mekanisk frånluft eller självdrag antar jag. Hus med mekanisk frånluft ska ha tilluftsventiler annars har någon gjort fel. Hus med enbart självdrag brukar vara ganska otäta överallt om de inte är tilläggsisolerade och då ska man ha vidagit åtgärder för att se till att ventilationen fortsätter att fungera.
 
Själv vill jag byta fönster av 2 anledningar.
1. Spara ett par kronor.
2. Underhållsfria, slippa slipa, måla, osv. Tid man kan lägga på roligare saker.
Har själv stående plank i huset så besparingen blir inte så stor....
 
hammarback skrev:
God kväll.

Satte in jordvärme till huset på 135+90 med källare..

Under januari månad = 1628 kwh = hushållsel+jordvärme.

Är detta normalt?? Vi är två personer. Moderna med data och så.. haha

Hela räkningen på 2286kr. För en månad. kwhpris allt som allt ligger på 1 kr.

Tacksam för åsikt!
Jag vore glad om jag hade en sån låg förbrukning =)
I januari hade vi en förbrukning på 2560 kwh inkl bergvärme
Huset är 140m2 boyta och ca 60m2 källare.
Vi är 2 hushåll (3 vuxna+bebis)
innetempen är där vi bor ca 21 och där farfar bor ca 23
Eftersom vi är två hushåll är det är dubbel med lampor, TV-apparater sen andvänds disk / tvätt / tork i snitt 1 per dag.

Kan tillägga att det är ett tegel hus från 1925, och att vi bor i dalarna där det är rätt kallt denna vinter.

Så förbrukningen kanske inte är extrem med tanken på detta?
 
Jo, så SKA det vara, men många hus från 70 talet saknar tilluft, utan tar den ifrån alla otätheter som gamla fönster mm.
Framförallt gäller detta kedjehus. Ofta funkar det ok ändå, men om man då byter fönster utan att sätta in friskluftsventiler får man problem.

pefo skrev:
Mekanisk frånluft med självdrag? Du menar mekanisk frånluft eller självdrag antar jag. Hus med mekanisk frånluft ska ha tilluftsventiler annars har någon gjort fel. Hus med enbart självdrag brukar vara ganska otäta överallt om de inte är tilläggsisolerade och då ska man ha vidagit åtgärder för att se till att ventilationen fortsätter att fungera.
 
Jag har gjort av med 196 Kwh på en månad +500 i ved.
 
marla32 skrev:
Nyss gått från olja till bergvärme i ett (ibland för gammalt) hus. Väntar med spänning på första riktiga vinterräkningen. Vet bara en sak att jämför jag med olja måste jag gå +. Ska oxå byta ut gamla fönster. Har korsdrag utan att behöva öppna dom:confused:
Öh? Spänning? Varför inte läsa av mätaren bara?
 
Klart det är spännande. första vintern med det nya/gammla huset. För att läsa av mätaren behövs ett utgångsvärde och gärna en referens mot tidigare år vilket jag inte har. Försökte läsa av på nätet men oj vad detaljerat det var....
 
Ett tips är väl då att läsa av, risken är ju att spänningen blir till en chock, eller kanske en trevlig överraskning.. :)
Jag har ett trevligt excelblad som presenteras i ngn annan tråd som jag fyller i varje månadsskifte, på det viset är jag alltid klar över vad räkningen kommer hamna på.
 
Tackar för tipset om excelbladet, ska försöka leta reda på det eller uppfinna hjulet igen vi får se.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.