A Avemo skrev:
Utan mer info än så går det inte att säga mer än vad som står i detta inlägg:
[länk]

Är det något som är oklart där? Du kanske kan få fler synpunkter om du lägger upp en bild på märkplåten och kopplingsplinten.
Hela den tråden passar för att TS ska gå tryggt i mål. Att "motorklemmbrett" i detta fallet är utfört enligt äldre SEN-norm hindrar inte att principen att koppla in en YD eller lägga blecken rätt är något praktiskt problem. Är motorn inte stor dvs långt förbi BH-fallen behöver man inte ens fundera på tex omkoppling vid gynnsamt fasläge 30 eller 60 grader diff för motorns remamnent genererade EMK.

Det relevanta i första hand förTS är att kolla så motorn är utlagd för 380-400 V I D-koppling.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Helt normalt med 0-Y-D
[bild]
Inte bara normalt i princip helt allenarådande i det fallet.
 
GK100 GK100 skrev:
Är motorn inte stor dvs långt förbi BH-fallen behöver man inte ens fundera på tex omkoppling vid gynnsamt fasläge 30 eller 60 grader diff för motorns remamnent genererade EMK.
Jag är inte riktigt med på vad detta innebär. Men om man skall styra omkopplingen till ett gynnsamt fasläge pratar vi väl knappast om en manuell YD-start?
 
A Avemo skrev:
Jag är inte riktigt med på vad detta innebär. Men om man skall styra omkopplingen till ett gynnsamt fasläge pratar vi väl knappast om en manuell YD-start?
Jo det gäller ju även vid en manuell omkopplare fast givetvis är nyttan då rejält operatörsberoende. Man har kanske typiskt 500 ms på sig till dess skillnaden är praktiskt obetydlig så är man rimligt rask ger det trots allt lite plus också vid småmotorer och manuell omkopplare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.