Kostnaderna ökar hela tiden för försäkringsbolagen på vattenskador. De ligger på och gör vad de kan för ”hårdare” regler.
Nu senaste tiden kallar de för Timell-effekt.
 
RoTe skrev:
Va konstigt, jag läste precis i nån tidning att hemmapularna va inte alls dom som orsakade vattenskador utan det var yrkesmännen! Det stod att hemmapularen har mer tid och är mer nogrann i sitt arbete. Det var fastställt av försäkringsbolagen.
Japp, det har jag också läst.
Tror också att jag läste att ca 3% av vattenskadorna i badrum orsakas av hemmapulare.

Att kalla det Timell-effekt är nog bara en dålig ursäkt från branschorganisationer som känner att jobben sinar.

Själv är jag ganska less på att ytterligheter och extremfall används som underlag för att banna en hel företeelse eller en grupp människor.
Bara för att det finns idioter behöver inte alla människor idiotförklaras.

/Fredrik
 
RoTe
Här har ni svart på vitt från försäkringsbolagen:

vattenskador.gif
 
Och därmed basta. :)
 
Halleluja.
 
Ja, då måste det vara Timells fel att det byggs så mycket trähus och att kakel och klinker är populärt...

/Fredrik
 
Snarare att det är så att folk tar efter hur Timell visar att man skall bygga
Snart så kommer väl ”Polen-effekten” för försäkringsbolagen.
Visst är polacker duktiga på att bygga, men då grovsnickeriet och inte finsnickeriet.
Självklart så finns det ju undantag.
 
Hemmakatten
Sent omsider har det nu äntligen kommit några elektriker. Visserligen har de tre veckorna löpt ut men jag är bara nöjd o glad att det blir gjort.!Två elektriker (med behörighet från schysst firma, har kollat!) kom i måndags. KANSKE blir de färdiga idag. Elkillarna är glada, alltid kul att se nåt nytt tycker de......:) De kollar i alla dosor o uttag, kryper längs golvet, fixar o ordnar. De sa att det alltid är lika fascinerande ;) att se hur folk bara vågar mickla med el på de mest otroliga sätt. Och att det är ofta det ser ut på liknande sätt som hos oss......
 
Det är som sagt ofta väldigt fascinernade med folks uppfinningrikedom vad det gäller elinstallationer. Man springer väl i medeltal på en hemmafixarinstallation någon gång per månad som är direkt livsfarlig. Helt otroligt att folk aldrig fattar att om man står sig frågande inför nått så skall man fråga någon som vet eller helt enkelt leja ut arbetet. På nått sätt känns det som det gått inflation i hemmafixeri vad det gäller el, kan inte minnas att det var så här jävligt förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.