Hittade några intressant filmer på Youtube där en elektriker gör en del elinstallationer i amerikanska hem.
Kul att se hur deras grejor ser ut och skiljer sig från de som vi har i Sverige/EU.

Uppgradering till 200A:

Ny säkringspanel:
 
  • Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
J
Coolt, 200*120=24kW eller tänker jag fel.?
 
Det var väl 2*120V?
 
Tack!
Byte inkommande matning.
Det viktigaste verktyget verkade vara vattenpasset!
De tog kontaktfett inomhus men inte utomhus.
Ny central:
Tvåfas system :)
Han valde säkring efter kabelarea men undersökte inte var kabeln gick eller om den minskat i area efter en kopplingsbox tex.
I huset:
Ingen klamring mest råttbo.
De har nollpunkten i en fas eller mitt i en transformatorlindning finns många standarder för att få fram flera olika spänningar.
USA elsystem är i alla fall djurtestat av Thomas Edison
 
Redigerat:
Han fettade iallafall in nolledaren ute. Men jag gillar också systemet för att bestämma vilken storlek på säkringen det ska vara. Uppenbarligen är det alldeles för mycket regler i Sverige... :D
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
O
Jag tror att elen inte är lika farlig i usa :D
 
120V är ju mindre farligt än 230V om man får en "stöt" däremot blir ju strömmen högre för samma effekt.
Transformatorn som matar fastigheten är förmodligen en 240V enfastrafo med mittuttag:
https://sub.allaboutcircuits.com/images/02169.png
Alltså, även när man tar ut 240V så är det bara 120V mot jord. Tydligen är skyddsjord och neutral samma skena, ingen jordfelsbrytare där...
Allt känns väldigt gammalmodigt, luftledning, plåtkapslingar med "knock out", inget beröringsskydd inne i kapslingarna, mekanisk elmätare.

Här i Småland kan man inte driva ner jordspett på det där sättet :) sten inom tre decimeter (one foot) garanterat.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
W
O Olle61 skrev:
120V är ju mindre farligt än 230V om man får en "stöt" däremot blir ju strömmen högre för samma effekt.
Transformatorn som matar fastigheten är förmodligen en 240V enfastrafo med mittuttag:
[länk]
Alltså, även när man tar ut 240V så är det bara 120V mot jord. Tydligen är skyddsjord och neutral samma skena, ingen jordfelsbrytare där...
Allt känns väldigt gammalmodigt, luftledning, plåtkapslingar med "knock out", inget beröringsskydd inne i kapslingarna, mekanisk elmätare.

Här i Småland kan man inte driva ner jordspett på det där sättet :) sten inom tre decimeter (one foot) garanterat.
Öhh va? Skyddsjord, neutral samma ledare, umm TN-C systemet bygger på samma princip.
Fast i videon om jag inte missuppfattade allt så är det en neutral uttdragen och lokalt jordtag.
Jordfelsbrytare kan du ju ha ändå oavsett..
 
tommib
Inte som det kopplas i videon. Han lägger PE och N på samma skena. Däremot använder amrisarna också JFB och dessutom ljusbågsvakter. Bara inte i den här anläggningen...

I övrigt håller jag med, det är fantastiskt hur usla installationerna är "over there". Undrar hur mycket elolycksfall de har?
 
I samma skena skrev jag. Om man skall ha jordfelsbrytare så måste skyddsjord och neutral separerad efter jordfelsbrytaren, två separata skenor.

Vi skrev samtidigt :)
 
W
Jag som läser lite för snabbt, sorry och ja det är riktigt.
För övrigt så gillar de plåt väldigt mycket, apparatdosor är stora, klumpiga å i plåt.
Har inte varit där själv men av mycket man har läst å sett ( och hört)
 
Jag tror att jord och nolla måste separeras före JFB om det ska funka som tänkt.
 
W
Elmont du tror inte, du vet.:)
Jag var lite snabb och tänkte (jaa vadå det är väl inget konstigt att PE och N är samma ledare)
Sen ville inte min hjärna inte ta in mer information...
 
Redigerat av moderator:
jag har vistats en del i Afrika och där finns det snygga prydliga modul elcentralen som i sverige. Det är mycket som ser lite u-land ut i USA. Frågan är kommer dom att anpassa sig till liknande vårt modul och system för för dosor i framtiden?
 
Plåtdosorna kunde vi ta efter här, i stället för plasten som spricker, gulnar och brinner.
USA-el är gammaldags, klumpig och ofta dåligt utförande på själva hantverket med installationen men allt är inte bättre här.
 
  • Gilla
iskogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.