Jag lånar denna tråd då jag också ska gräva ner kabel. I mitt fall så måste jag gå under en grusväg och gräsmatta där det en gång per år passerar en skotare lastad 12m3 björkved. Vet inte vad den väger men tung är ju bara förnamnet. Är det fortfarande 55cm som gäller eller måste jag ännu djupare vid en sån belastning? Funkar det med EKLK i rör eller är det EKKJ i rör som gäller i mittt fall?
 
Tomas J skrev:
Jag lånar denna tråd då jag också ska gräva ner kabel. I mitt fall så måste jag gå under en grusväg och gräsmatta där det en gång per år passerar en skotare lastad 12m3 björkved. Vet inte vad den väger men tung är ju bara förnamnet. Är det fortfarande 55cm som gäller eller måste jag ännu djupare vid en sån belastning? Funkar det med EKLK i rör eller är det EKKJ i rör som gäller i mittt fall?
Du kan lägga EKLK i rör, men då måste du lägga den i rör hela vägen.
Du kan även lägga EKKJ och bara förlägga den i rör där kabeln passerar vägen.
Mitt tips är att du satsar på ett bra rör genom vägen, då skall du köpa ett elrör som klassas som SRS.
Du kan nog söka information om dem på UPONOR eller liknande tillverkares hemsidor.

Djupet (minsta) är fortfarande 55 cm i vägen, men brukar det bli 20 cm djupa spår efter skotaren gör det ju inget om du lägger den lite djupare...;)
 
Du klarar dig med SRN, SRS betyder "stark" (SRN "Normal"), SRS är släta även på utsidan och mycket svårare att svänga med. SRN är slät insida och räfflad utsida vilket gör de lite mer lätthanterliga. Ska de bara ligga på tomt utan belastning klarar du dig gott med SRN. Passa dig bara för typ Byggmax, de är räfflade på både in-och utsidan och kan vara svåra att dra i nägot i (du trycker lätt ihop dem med handkraft).
 
Fast frågan på slutet var ju för att gå under en grusväg med tunga fordon. Det låter som om den kraftigare typen av rör ät påkallad. Det borde räcka att använda SRS i anslutning till vägen.
 
Nyckelmossen skrev:
Var rädd om dragtråden som finns i slangen bara, ett elände om den går av och man inte har någon dragfjäder till hands.
Med tryckluft alt. dammsugare kan man utan större problem få in en ny dragtråd, så länge röret är helt villsäga....Dragfjäder är inte så enkelt att få in i långa böjda rör korrugerade på insidan...

Så se till att inga stenar eller liknande kan skada röret (tjälskador)....Återfyllnaden måste göras på ett bra sätt, dvs med sand inte med stenblandad lera.....
 
petersv skrev:
Fast frågan på slutet var ju för att gå under en grusväg med tunga fordon. Det låter som om den kraftigare typen av rör ät påkallad. Det borde räcka att använda SRS i anslutning till vägen.
Missade det! Under väg ska det minst vara SRS, finns även ännu bättre, tror de heter SRE (extra stark) . Men på tomten håller jag fortfarande för SRN.
 
Ok, då kör jag EKKJ med SRS-rör under vägen men jag bör alltså lägga resten i rör också?

Ang. stenar i marken, får röret inte ligga emot stenar överhuvudtaget? Då blir det problem för jag tror det blir ett tuft jobb bara att komma ner 55cm och för att lyckas med det tror jag att det blir lite slalom bland stenar och bergtoppar. Och föresten SRS-rör, tillåter det att man böjer det lite eller är det lika hårt som tex. PEM-rör som man har till vattenledningar?
 
Jämförbart med PEM, vi brukar lägga raka 6m-pipor 110-rör under vägar.
SRN är mycket mer böjvänligt.
 
Var för någon vecka sedan inne hos en lokal elektrikerfirma i trakterna som även säljer det mesta inom el. Frågade dem vad som gäller vid kabeldragning för belysningsstolpar (10 m under mark, säkrat 10 A + JFB 30 mA) och fick då veta att kravet för att få lägga EKLK är att den ska vara skyddad mot mekanisk åverkan så att man inte t.ex. kör spaden i den.
Den elektrikern som jag pratade med berättade att det billigaste men ändå fullt godkända är att lägga EKLK under en tryckimpregnerad planka. För säkerhets skulle rekomenderades vi att komplettera med märkband över plankan. Däremot fick vi inte tumma något på djupet, och det skulle enl. dem vara 40-60 cm. Frågade extra om det inte behövdes rör, men tydligen inte.
Passade oss bra då vi hade en hel del överblivet trallvirke från när vi byggde brygga...
 
Han hade helt rätt. Däremot känns det rätt dumt att lägga den under en planka för den dag man ändå hackar sönder kabeln (för det händer) så kan man inte enkelt byta ut den. Rör is King! ;)
 
pefo skrev:
Han hade helt rätt. Däremot känns det rätt dumt att lägga den under en planka för den dag man ändå hackar sönder kabeln (för det händer) så kan man inte enkelt byta ut den. Rör is King! ;)
Normalt sett använder jag altid PEM. Lätt att få tag på, oftast inga problem att få igenom kabeln och jag har då aldrig lyckats få en för skarp böj på den.
 
Att det blir EKKJ är klart men jag velar fortfarande om jag ska köra rör hela vägen eller bara under vägen, hur skulle ni göra?

Om jag kör rör hela sträckan med SRS uner vägen och SRN på resten, måste det skarvas noga då så det blir vattentätt?
 
Tomas J skrev:
Att det blir EKKJ är klart men jag velar fortfarande om jag ska köra rör hela vägen eller bara under vägen, hur skulle ni göra?

Om jag kör rör hela sträckan med SRS uner vägen och SRN på resten, måste det skarvas noga då så det blir vattentätt?
Nej, det kommer ändå aldrig att bli helt vattentätt hur du än bär dig åt, lite fukt kommer alltid att krypa in. Röret är ju till för skydda kabeln mot mekanisk påverkan, inget annat.
 
Tomas J skrev:
Att det blir EKKJ är klart men jag velar fortfarande om jag ska köra rör hela vägen eller bara under vägen, hur skulle ni göra?

Om jag kör rör hela sträckan med SRS uner vägen och SRN på resten, måste det skarvas noga då så det blir vattentätt?
Det blir aldrig vattentätt och kabel som läggs i mark, även i rör, skall klara fukt.

Rör eller inte handlar nog mest om hur svårt det är att gräva den dag kabeln ev måste bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.