fselin skrev:
Hittade ett gammalt inlägg från "Elbogen". Det verkar vara helt ok att göra som jag beskrivit. Dock flyttar jag nog uttaget mitt i köket till den "gula fasen" och låter diskmaskinen vara ensam med sin fas...
Inlägget du refererar till refererar i sin tur till "Blå boken" som är den tidigare föreskriften. Den får inte användas vid nyinstallationer/ombyggnader längre.

Nu gällande föreskrift säger bara att installationen ska vara säker för människor, husdjur och egendom vid normal drift, vid ett fel i installationen och vid rimligt fall av felbetjäning.

Nu gällande föreskrift hänvisar till svensk standard SS436 40 00 när det gäller detaljerat utförande. Många hävdar att den standarden är likalydande med den gamla "Blå boken" men det är inte riktigt hela sanningen då en del text tagits bort och en del ändrats.

Man kan säga att den installation du vill göra uppfyller föreskriftens krav om du använder dig av en trepolig säkring. Enbart en jordfelsbrytare förhindrar inte en olycka om du bryter för få säkringar, den bara mildrar den.

För att säkerställa att HELA installationen uppfyller kraven krävs en elinstallatör på plats för att avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.