Håller på att renovera mitt kök. Köket är ett litet kök i en lägenhet (1 rok).

Funderar lite på hur jag vill ha elen. Som nu har jag tänkt:

Grön: 10 A, kyl/frys (3 st 1.5 mm2 i ett 16mm VP-rör)
Röd: 3*16A trepolig brytare, häll + inbyggnadsugn (5 st 2.5 mm2 i ett 20 mm VP-rör)
Blå: 3*10A trepolig brytare, matning enfas maskiner (5 st 1.5 mm2 i ett 16 mm VP-rör)
Lila: Förgrening till uttag för kaffebryggare och brödrost (3 st 1.5 mm2 i ett 16 mm VP-rör)
Gul: Förgrening till uttag för fläkt och bänkbelysning (3 st 1.5 mm2 i ett 16 mm VP-rör)
Turkos: Förgrening till uttag + diskmaskin (3 st 1.5 mm2 i ett 16 mm VP-rör)

Centralen har givetvis JFB =)

Ska skicka in detta till min elektriker för ett kostnadsförslag, men jag tänkte höra med er forumrävar vad ni tycker om planeringen...
 
  • kök.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Antar att "lila+gul+turkos" är förgreningar från "blå".

Varför vill du dra 3 faser i samma rör och sedan förgrena ut? Är det befintliga rör?
Jag är inte el-installatör, men 3 separata rör, en för varje grupp, hela vägen till centralen är väl det mest korrekta.
 
Diskmaskin ska ha egen grupp (vet inte om det är lag på det, men).
varför 3-polig brytare till allt utom spisen?
 
it-snubben skrev:
Antar att "lila+gul+turkos" är förgreningar från "blå".
Stämmer.

it-snubben skrev:
Varför vill du dra 3 faser i samma rör och sedan förgrena ut? Är det befintliga rör?
Jag är inte el-installatör, men 3 separata rör, en för varje grupp, hela vägen till centralen är väl det mest korrekta.
Nya rör, dock är det för tajt med separata rör vid väggen/dörren där elen kommer in i köket om man vill ha en dold installation. Sedan är det putsade tegelväggar vilka inte är alltför roliga att spåra in VP-rör i...
 
Floppman skrev:
Diskmaskin ska ha egen grupp (vet inte om det är lag på det, men).
Hur menar du med "ska"? Antingen är det ju ok eller så är det inte ok enligt lag.

Floppman skrev:
varför 3-polig brytare till allt utom spisen?
Spisen ska visst ha 3-polig brytare. De andra sakerna får 3-polig brytare för att det ska gå fler faser i samma kopplingsdosa (det blåa i min ritning). Är det inte så det ska vara?
 
Jag bilar och putsar in rör (helt olagligt om man ser på elsäkerhetsföreskrifterna). Elektrikern jag har hört med tyckte upplägget (såväl att jag putsar som hur det skulle kopplas) var ok. Sedan kommer han och kopplar i centralen när jag är klar. Dock... Bor man i huvudstaden är det stört omöjligt att få tag på en elektriker med egen behörighet inom rimlig tid. Därför får man nöja sig med nån finnig kille som precis är klar med el på gymnasiet skickad av elfirman.

Så om jag får tag på nån elektriker med egen behörighet får denne koppla centralen. Inte en chans att jag vågar sova om den finnige kopplar i min central. Får jag inte tag på nån bra elektriker kopplar jag själv.

Enligt den finnige elektrikern är det helt ok att koppla som jag tänkt. Vad tycker ni som har egen behörighet alt. mer än två år i yrket?
 
Ja spisen ska givievis ha 3-polig, felformulerat av mig. Undrade varför du skulle ha en 3x10A till resten(allt utom spisen), och inte 3st 1-p med varsitt rör.
 
Floppman skrev:
Ja spisen ska givievis ha 3-polig, felformulerat av mig. Undrade varför du skulle ha en 3x10A till resten(allt utom spisen), och inte 3st 1-p med varsitt rör.
Det beror på platsbrist där elen kommer ifrån samt att jag ogärna bilar och putsar mer än nödvändigt =)
 
Jag tkr du ska köra VU och fläkt på samma fas , sen en egen ner till diskmaskin. Så blir det bara en fas i varge rör.
Men det är bara vad jag tkr det .
Det är vad jag skulle ha gjort.
 
eftersom han pratar om 3-fassäkring spelar de mindre roll hur det kopplas, allt dör ju om nån säkring går, men skulle också lagt disken på en egen för att dela upp det... skulle ändå försöka få varsitt rör, varsin säkring. Du har ju redan plats för ett rör, borde väl inte vara så mycket att fräsa ut två till.
 
Hittade ett gammalt inlägg från "Elbogen". Det verkar vara helt ok att göra som jag beskrivit. Dock flyttar jag nog uttaget mitt i köket till den "gula fasen" och låter diskmaskinen vara ensam med sin fas...

Elbogen skrev:
Så här skriver Elsäkerhetsverket på sin hemsida:

Elsäkerhetsverket - Elsäkerhetsverket [NS4 version]


--------------------------------------------------------------------------------
Kapitel 13 Grundläggande principer

--------------------------------------------------------------------------------
131 Skydd från säkerhetssynpunkt

--------------------------------------------------------------------------------

Fråga (00-112)
Vad gäller angående anslutning av enfas- och trefasbelastningar på samma gruppledning?

Svar
I Gula boken §20 mom. k, tilläts anslutning av såväl tvåpoliga som trepoliga bruksföremål till gemensam treledargruppledning om denna var fast ansluten till ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplade samtliga fasledare.

Av Blå boken framgår inte detta krav direkt. Däremot måste kraven i bland annat 413.1.1.1, 410.1 och 422 innehållas.

Enpolig frånkoppling i en trefasgruppledning med både en- och trefasbelastning ger inte en säker frånkoppling av felströmmen, eftersom vidarematning kan ske till enfasbelastningen (med reducerad spänning) via de övriga två fasledarna genom trefasbelastningens belastningsimpedans. Om så sker är kravet i 413.1.1.1 om frånkoppling av beröringsspänning inte uppfyllt.

Om trefasgruppledningen skyddas av ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplar samtliga fasledare, kan risken kontrolleras. Alternativt kan enpoliga överströmsskydd i kombination med en allpolig jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström användas.
 
Tidigare har det varit så, en enfasgrupp ett rör.

Låt inte slöheten förstöra!

Prototypen
 
Är du säker på det?

Hur är det med alla spisar som byts ut mot häll (2 fas) + inbyggnadsugn (1 fas)? Då är det väl mer eller mindre standard att behålla perilex uttaget och sätta ett 16A vanligt uttag brevid. Är detta inte heller ok längre? När ändrades dessa regler?
 
Tänk på att du sätter utaget för diskamskinen i slaskskåpet inte bakom diskmaskinen.
En spis behöver inte ha en 3 polig brytare men ett perilex uttag är ju att rekommondera. Så man kan ta fram spis och städa bakom ordenligt. Dra gärna fram 3x16 amp ifall du vill ha en spis med dubbla ugnar eller kanske en induktions häll tror dom dra ganska mycket ström.
Kylen skall ha egen säkring likadant diskmaskinen. Belysning och fläkt kan gå bra ihop tänka bara på att ev micro vattenkokare ,kaffebruggare och saker som värmer drar mycket ström..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.