Hej!

Har köpt en äldre lampa med fem armar och därmed fem lampor. Jag blir lite förvirrad av elen. En vit och två gula trådar. Vid en inkoppling lyser tre lampor och vid byte av fas och nolla så lyser två andra lampor. Jag förstår inte riktigt. Någon som har någon ide?

B Bjocal skrev:
Hej!

Har köpt en äldre lampa med fem armar och därmed fem lampor. Jag blir lite förvirrad av elen. En vit och två gula trådar. Vid en inkoppling lyser tre lampor och vid byte av fas och nolla så lyser två andra lampor. Jag förstår inte riktigt. Någon som har någon ide?
Det är vad som kallas kronkoppling.
Mycket vanligt förr i tiden innan dimmers fanns.

Vit som gemensam nolla och två gula tändtrådar.

Avsedd att sättas i en takkontakt styrd av dubbel strömbrytare i väggen, som då blir en trestegs dimmer.

Två lampor tända, tre lampor tända eller alla fem.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är vad som kallas kronkoppling.
Mycket vanligt förr i tiden innan dimmers fanns.

Vit som gemensam nolla och två gula tändtrådar.

Avsedd att sättas i en takkontakt styrd av dubbel strömbrytare i väggen, som då blir en trestegs dimmer.

Två lampor tända, tre lampor tända eller alla fem.
Så den är då inte jordad alltså? Då tänker jag att jag kanske inte borde använda den utan att undersöka lite mer eller?

B Bjocal skrev:
Så den är då inte jordad alltså? Då tänker jag att jag kanske inte borde använda den utan att undersöka lite mer eller?
Beror på om du har jord i takuttaget eller inte.
Undersökning att den är säker behöver man alltid göra.

D Dilato skrev:
Beror på om du har jord i takuttaget eller inte.
Jag har jord i taket och jordfelsbrytare i centralen?

D Dilato skrev:
[länk]
Tack. Blir ganska mycket att ta ställning till.

D Dilato skrev:
[länk]
Men är det så att de två gula kopplas till samma fas?

B Bjocal skrev:
Men är det så att de två gula kopplas till samma fas?
Ja

D Dilato skrev:
Ja
Men det är inte ok att göra när det finns jord fram till lampan såklart eller?

B Bjocal skrev:
Men det är inte ok att göra när det finns jord fram till lampan såklart eller?
Jo, jorden ska kopplas till lampans metall, du får sätta dit en extra kabel som inte finns idag eftersom lampan inte var avsedd för jord när den såldes (det fanns sällan jord i takkontakter när den tillverkades).

Lampan fungerar ju utan jord men kan bli farlig i jordade rum..

D Dilato skrev:
Jo, jorden ska kopplas till lampans metall, du får sätta dit en extra kabel som inte finns idag eftersom lampan inte var avsedd för jord när den såldes (det fanns sällan jord i takkontakter när den tillverkades).

Lampan fungerar ju utan jord men kan bli farlig i jordade rum..
Jo den tanken tänkte jag men sen funderade jag över om det skulle vara tillräckligt att sätta jord högst uppe i kupan. Att jorda de fem armarna lär jag inte reda ut.

Beror ju helt på hur armaturen ser ut, men som sagt, den behöver på något sätt uppfylla en av flera skyddsmetoder. Att jorda är ofta det enklaste. Lägg in lite bilder.

J Johan456 skrev:
Beror ju helt på hur armaturen ser ut, men som sagt, den behöver på något sätt uppfylla en av flera skyddsmetoder. Att jorda är ofta det enklaste. Lägg in lite bilder.

• Taklampa i mässing med tre glaskupor, tända ljuskällor, mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ju räcka att jorda pendeln. Det behöver mätas så alla armar har galvanisk kontakt med pendeln.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.