Ja, det vore intressant om lillamatilda öppnar en tråd i linje med hur det sneddade ur här. Kanske kan vi lära oss något nytt eller är det kvalificerat trolleri.
 
Ja, vi kan fortsätta i en annan tråd om du vill det!

Att döma utifrån din egna beskrivning "Snickrat och hempulat med el i 35 år" och ditt övriga florerande på denna sida, råder jag dig att ta en funderare. Dessutom kan man låna många bra böcker på de statliga biblioteken.
Tips:
"Elsäk-FS 2008:1,2008:2,2008:3,2008:4,2006:1,2007:2 samt Elinstallatörsförordningen 1990:806
ISBN: 91-975143-0-6"

"SS436 40 00"

Samt, "Handbok 421 utg. 4"

Ha d!
 
Ok.... kul att det spårar ur lite, men nu är det klart ialla fall. Inget brann ner/upp och allt fungerar som det ska. Installation skedde utav min far som är behörig elektriker sedan många år och innan inkoppling besiktigades allt jag gjort innan utav honom. Trust me, han är petig när han gör nåt. Misstänker att det kan ligga en bokstavskombination i bakgrunden hos honom :)
Hur som haver så tackar jag er alla för information och synpunkter. :)
 
Alltid kul med återkoppling.
Hur blev det? Kabelval etc?
 
ok, såhär blev det

EKLK5G1,5 från central i mark, i rör, till undercentral
Inne i uterummet sitter undercentralen med jordfelsbrytare och 5st 10A-säkringar
Säkring1: går till 2st dubbla eluttag inne i uterummet (EKK 3G1,5)
Säkring2: går till 3st lampor ute (EKK 3G1,5)
Säkring3: går till 2st eluttag ute samt belysning i cykelförråd (EKLK3G2,5 lite overkill med den kabeln men eftersom jag redan hade den kabeln sedan tidigare så var det lika bra att använda den)
Kommer även att användas till en rörelsevakt med tillhörande lampa

De två kvarvarande säkringarna kanske kommer till användning i framtiden =)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Men skrev du inte tidigare att du hade 16A avsäkring i matande central, och nu har du en 5G1,5 kabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.