Hej
Jag har bytt ut halogen mot 3.7 W spotlights från Biltema. Det fungerar men blinkar som fan!

Jag har förstått att jag måste skaffa en ny LED trafo
Vilket jag gjort ...också från Biltema.
Men jag fattar inte hur jag ska koppla skiten?

Skickar bild på gamla å nya ! Den stora är den gamla
 
  • Två transformatorer på ett bord, en större märkt AURORA och en mindre från Biltema, med synliga kablar och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en konstantspänningsdriver, du kopplar då dina LED parallellt. Du får kanske fixa fram några lämpliga plintar/sockerbitar för att koppla in dina ledar.
Notera att LED-spottarna också måste vara av 12 V-typ för att det ska fungera.
 
Hur menar du parallellt? Ingen driver krävs då eller?
 
Givetvis måste du ha din nya trafo för att det ska bli ljus.
Med led-spottar finns det i princip två varianter för strömförsörjning; konstantspänning och konstantström. Vid konstantspänning ska led kopplas parallellt.

Du ser ut att ha klippt kablarna som gick till den gamla trafon, dessa kablar ska du koppa in på sekundärsidan på den nya trafon.
 
Jag förstår . .problemet är att som du ser är det så många kablar kopplade till den stora..

På led trafon är det inte lika många hål...det är mitt stora bekymmer.. .var koppla alla dessa kablar...å hur...
 
Koppla in en Brun kabel på + och en Blå på - i drivdonet. Använd sedan två Wago 221-5 en för alla Bruna kablar den andra för dom blå. Nu har du parallell matning till dina nya spottar.
 
Hej Leif !

Är det någon speciell kabel som ska kopplas till trafon eller ska jag bara se efter en brun å en blå?? Tänker om det ska vara en strömkabel eller annat....det svåra är att veta vilken som är strömkabel då det är ett litet hål igenom gipsskivan så jag ser inte allt....
 
Färgerna har ingen betydelse men Brun och Blå brukar man ha tillgång till.
Faktisk så är standard på Kina import, Röd = + och Svart = - , så det kan vara en god idé att använda.
 
T
Vad är det för LED-lampor du köpt?
 
Hej
Jag har köpt biltema LED spottar 3.7 w
 
Kan du länka till dem, så vi kan se vilken typ av drivning de vill ha?
 
Hittar inte dom på hemsidan..
 
  • Förpackning av Biltema-lampa med tekniska specifikationer, delvis öppnad och trasig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 12 V led-spottar du har. Kopplas parallellt. Skaffa några kopplingsplintar som tidigare beskrivet ovan för att dela upp matningen till spottarna. Någon meter elkabel kan också vara bra att ha till hands.
 
Jag vet inte vilken som är el kabel
Hur vet jag det? Det är en massa bruna å blå sladdar som händer...så jag vet inte riktigt vilka ska parallelkopplas å vilka ska kopplas till trafon
 
Såhär
 
  • Schematisk illustration av seriekoppling för LED med transformator och strömvärden.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.