Ok
Jag tar med mig dessa svar till elektrikern när han kommer så får han lägga en separat jfb på pumpen.

Det står i manualen att den ska kopplas via en jfb av typ HPFI eller PFI så då får det bli någon av dessa varianter.
Vilken av dessa är att föredra ?
 
Känner inte till dessa förkortningar. Är pumpen dansk?
Kan inte tänka mig att en annan slags JFB är den vanliga typen A skulle krävas här.
 
Ja håll dig till vanliga typ A oberoende vad danskarna kallar det. Om det är något du kan be om särskilt är det isf att den ska vara av stötströmstålig typ det kan göra positiv skillnad för dig i något fall.
 
Grundfos SQ- / SQE - NE heter den i manualen
Max 150 m under statisk vattenyta)
 
  • Manual för Grundfos SQ/SQE-pump, ligger på trägolv, visar pumpdiagram och installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Öppen handbok med teknisk data och diagram över pumpinstallation på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppslaget från en instruktionsmanual med diagram och text för installation av en pump, avbildat på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer ett par bilder till
 
Där ser man
- att de inte förbjuder en JFB,
- att en JFB typ A krävs och
- att läckströmmen anges till 2.5 mA.
 
Nu pratar du ”fikonspråk” men jag gissar att en elektriker förstår:)
 
Sorry, det betyder att pumpen i sig (tillverkaren) tillåter en "helt vanlig" JFB. Men det utesluter inte att det kan bli problem med miljön och installationen som nämnts så det kan vara svårt att bestämma sig.
 
Ok Toppen
Elektrikern får bestämma vilken variant han tror på så får vi se hur det fungerar

Jag visar honom era svar så hoppas jag han löser det på bästa sätt

Annars får det bli ”Gör om och gör rätt”
Tack för all hjälp
/B
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.