Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
det är mkt svårt att kunna ge råd då alla hus är olika

men lite kort sagt så ge dig inte på saker du känner du inte behärskar

ta dit nån behörig/firma för det iaf
 
Ja just det, jag läste den artikeln Patrik när jag var någonstans upp igenom landet och byggde verk, spännande lösning och smart framför allt... Hur har det gått med det verket? Det var inte så stort va?
 
_coffe_ skrev:
Ja just det, jag läste den artikeln Patrik när jag var någonstans upp igenom landet och byggde verk, spännande lösning och smart framför allt... Hur har det gått med det verket? Det var inte så stort va?
Jo, det har gått bra, det snurrar! Det är verkligen vackert att titta på när man går förbi. Väldigt häftigt när det står på taket! :D Ligger på 3 kW och är beräknad att producera 3-5 000 kWh (på tak, annars ska det vara mer). Tornet är på 9 m och vingspannet är 4.5 m.

Denna model vi använde:
http://www.windon.se/se/produkter_3kw.asp

//Patrik
 
Tycker nog att man med sunt förnuft kan avgöra om man har "kunskap" nog för att dra om sin el, vi köpte ett litet hus från mitten av 40-talet, tjärlindad kopparkabel i stålrör och en elcentral som ser ut som sju svåra år (om det räcker), så beslutet var lätt för oss, ny el skulle det bli, drog om all el själv, (2-år Starkströms Elektriker på gymnasiet) montera nya spottar osv, såg till att allt blev jordat samt ny central då med jordfelsbrytare. Dock så anlita/känner jag en elektriker som koppla på strömmen i nya centralen samt gjorde en visuell besiktning av mina eljobb med beröm godkänt och plus i kanten:)


Här är lite bilder på före / efter
 
  • IMG_0049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den gamla elcentralen köper jag gärna av dig om du har den kvar..
 
E
det är tråkit man måste ha ett anställningsförhållande för att få arbeta `under´ företagarens behörighet
 
Jag har en före detta arbetskamrat som är elektriker och har en egen firma, och har haft i säkert 30 år... Jag fick hans nummer innan jag slutade på det företaget och han sa att jag bara kunde ringa om det var något... Så nog har jag någon som kan godkänna min installation...

Men som sagt, jag känner mina begränsningar och vet vad jag själv klarar av att göra...
 
_COFFE_
Är faktiskt lite intresserad av hur erat företag kan ansluta sin vindkraftanläggning mot högspänningsnätet utan att inneha behörighet, nätägaren tillåter nog inte detta utan det bör nog faktiskt finnas någon på din firma som har AB!
Isåfall så arbetar du ju då under överinseende av behörig installatör och kan då tillgodoräkna praktiktid?!
 
Själva nätägaren kommer ut och ansluter inkommande högspänningskabel i botten på vindkraftverket, i ett litet ställverk med mekaniska brytare och jordfunktion, även elektroniskt överströmsskydd/jordfel och vad det nu mer är i burken...

Efter brytaren i ställverket är högspänningskabeln "våran" och intern i vindkraftverket, således är det även vi som ansluter den till trafon uppe i maskinhuset... Jag vet faktiskt inte hur reglerna ser ut när det är en "intern" högspänningskabel i vindkraftverket, men rimligtvis så borde man ha behörighet oavsett vad...

Nätägaren har iaf aldrig ansvaret för den kabeln, utan bara inkommande högspänningskabel, sin mätare samt sin "sida" av ställverket med brytare...

Det enda kravet som jag vet att vi har från de flesta nätägare är att vi har en ESA-utbildning för att få manövrera brytaren i ställverket...
 
Reglerna i detta fall är självklara vad gäller behörighet, man måste ha den vid arbete med ström som är skadlig för person, husdjur eller egendom(inte montören men företaget som montören arbetar åt). Men ett företag som arbetar på elanläggningar under en viss nät nätägare måste också först registrera sin behörighet hos nätägaren, ex fortum, vattenfall, eller kanske ekfors kraft..
Det är därför som jag tror att någon vid erat företag innehar behörighet, annars så måste ju erat arbete klassas som rent olagligt av olika skäl..
Bland annat så görs ju en fördiganmälan till nätägaren som sedan kommer och kopplar in elanläggningen till sitt nät, denna anmälan skrivs under av behörig elinstallatör.
sedan naturligtvis själva arbetet, att koppla i elanläggningar (slå till och från brytare, frånskiljare mm.) regleras i ESA och där finns beskrivning av tillvägagångssätt såsom kopplingssedel osv, däremot att ändra i installationer, skruva lös kabel, bygga till e dyl. kan vara behörighetskrävande!
 
Nu när du säger det så finns det en på firman som är behörig, men det är oerhört sällan jag har med honom att göra, och han är så gott som aldrig ute på något nybygge och kollar, jag vet skrämmande nog knappt vad han gör och det vet nog inte så många andra heller...

Vi gör aldrig någon ren färdiganmälan till nätägarna... Vi hyr alltid in ett företag som gör ändavsluten på gummikabeln till högspänningen och kopplar in den i ställverket i botten av vindkraftverket, dem i sin tur gör färdiganmälan när anslutningen är färdig och besiktigad... Men vi terminerar gummikabeln på trafon uppe i maskinhuset efter våra arbetsbeskrivningar och rutiner... Vi lämnar enbart en form av färdiganmälan att vindkraftverket för vår del, enligt våra arbetsinstruktioner, är klart att sättas i drift....

Men i princip så innebär det att vi har en på firman som har det överripande elansvaret, oavsett om han syns till eller ej, och då kan jag tillgodoräkna mig praktiktiden under de tre år som jag jobbat i firman och således få ut min behörighet?! Det måste jag kolla upp, det hade ju varit skitbra....
 
Det är dock en liten hake, jag tror att man ska ha haft en allsidig praktik. Det får man knappast av att syssla med vindkraftverk, men det beror ju på vad som arbetsgivaren skriver i arbetsbeskrivningen. Sedan är det kanske en annan sak att utan lite "allsidig" praktik kanske det inte blir så lätt att jobba med "vanlig" el.
 
electrocuted skrev:
den gamla elcentralen köper jag gärna av dig om du har den kvar..
Centralen finns kvar:) konstigt nog är du inte den förste utan snarare fjärde som vill köpa den? kom med ett bud så får vi se...
 
Mikael_L
elmont skrev:
Det är dock en liten hake, jag tror att man ska ha haft en allsidig praktik. Det får man knappast av att syssla med vindkraftverk, men det beror ju på vad som arbetsgivaren skriver i arbetsbeskrivningen. Sedan är det kanske en annan sak att utan lite "allsidig" praktik kanske det inte blir så lätt att jobba med "vanlig" el.
Till en BB1-behörighet ställer dom väl inte några speciella krav på allsidighet (men lärlingstiden ska väl vara allsidig?).
Till AB(L,H) är det väl en annan femma, men då _coffe_s praktiktid ändå inte.

Rätta mig om jag har fel.
 
E
allsidigheten skall man intyga då man söker att lösa ut sin behörighet
i framtiden blir det säkert mer indelat inom bara 50-1000 V systemet
bostäder, indutrier offentliga anläggningar m.m.
vilket kommer ge mer `nischer´ som har sina fördelar men skapar mer begränsningar med -rätt person på rätt plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.