Som jag skrev tidigare så tycker jag att ett i varje sovrum, ett i allrummet samt i vardagsrummet.
 
rightnow skrev:
Precis! Nätverksuttag till där man ska ha fast utrustning. Så som TV eller speldator. I varje hörn i alla rum är inte så nödvändigt.
Det vill säga nästan alla rum i huset? Sovrum med tv och dator (tonåringar m.m). Vardagsrum med tv och dator. Vissa har tv i kök. Snart är de bara toaletten kvar. Därför tycker jag beskrivningen med "minst 1 i varje rum" är ganska bra.
 
Jag håller med. Du har rätt, den är ganska bra! Det beror ju såklart helt på hur huset ser ut. Mitt hus så har vi 3 badrum, klädvård, entré, och två dressingroom. Så där ser det ju lite annorlunda ut.

Så vi är nog ganska överens egentligen! :)
 
Hehe ja jo det är ju klart.
De blir inga datauttag i våran Walk-in eller i badrum/bastu/tvättstuga :).
Men vi har vardagsrum, gillestuga, bio rum, kontor och sovrum. Där blir de :)
 
Laths skrev:
Hej Anjac.

Normal el i nya hus tar mellan 140-160 timmar. Kan kanske gå snabbare.(även räknat med media/data)
Så kosten för 160timmarx500kr=80.000 för arbetskostnad, sen tillkommer alla rör,dosor,klammer kabel osv. Så en normalt uppskattad totalkostnad bör ligga på cirka 170.000:-

Ja, när ni bluffat med era sjuka påslag.
Jag tog en gång in offert för elarbete i en gäststuga. Fick tre offerter som låg mellan 6.000 och 8.000.
Blev förbannad, kollade upp hur man gjorde, gjorde det själv istället. Hur enkelt som helst. Tog 21 minuter och kostade 35 kronor i material. Skärp er bara.
 
  • Gilla
FamiljenNorrland och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden är 3 år gammal och känns aningen onödig och bumpa upp.
Du skriver ingenting som tillför något.
 
Oavsett hur gammal denna tråden är eller ej, det lönar sig verkligen att ringa runt och kolla upp lite priser. Jag sitter själv nu och kalkylerar/projekterar/mängdar inför en eventuell byggnadskreditiv ansökan och har fått ett väldigt spann på priserna.

ALLA har fått samma ritning att utgå ifrån och exakt samma förutsättningar, även är priserna följande,

- 1500 kr / m2
- 820 kr / m2
- 766 kr / m2

Ingen av företagen är blocketannonser utan rejäla och seriösa firmor, men en prisskillnad på 100% , tja, med 5 underentrepenörer så har man snart betalat halva huset i skillnad på dyrast och billigast.

Och nej, inga, "jag kan allt... " eller "inga problem..." firmor kommer anlitas, de har jag tillräcklig erfarenhet av och de är inte några bra sådana.

Allt gott!
 
Troligen är det, i alla fall till en del, företagens "arbetsmängd" som avspeglas i den stora prisskillnaden. Har man mycket jobb vill man ha bra betalt för att ta på sig nått mer, Är man fullbelagd så jobbar man troligen minst 40 timmar i veckan och ska man få folk att jobba mer måste man även betala betydligt mer för dom "extra" timmarna.
 
Mest troligt beror det på det, åtminstone hoppas jag det, är nämligen likadant med de prisuppgifter jag fått från exempelvis målare och rörläggare. Prisskillnad på rörläggare var t ex 1000 kr alt 650 kr i timmen. Så det råder ett visst tryck just nu verkar det som, kan man lugnt säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.