GK100 GK100 skrev:
Det är inget problem att använda dina dosor om du vill det kan vara tex tidstypiskt om du ser till sånt. Och precis som det varit på tal tidigare var det ingen kulokabel och tillhörande porslins eller bakelitdosor. Kabel bör du välja de nutida ersättarna till de du har där dvs tex EXLQ, EQLQ osv som nämnts också förut.

Om du inte ordnar jobbet själv kanske du får motstånd av de du anlitar det är väl egentligen enda problemet.
Huset är fr 1948 och ligger i Saltsjö-Boo / Nacka (det var mormor o morfars hus) jag vill gärna hitta en elektriker av den äldre sorten, kunnig / noggrann. Om någon i länken känner sig manad eller vill rekommendera någon vore det toppen :) var in på Fluxio.se och fick historie lektion i el jätte kul, tack … skalade därför en av mina kabelbitar se bild (är ju faktiskt inte så hårda ändå) samt en värre amatörmässig dragning fr 70talet som också visar hur slitna kablarna är
 
  • Gammal amatörmässig eldragning i öppen dosa med slitna och skalade kablar från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skalad elektrisk kabel visar dess slitna och ålderdomliga ledningar mot en stålgrå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bli inte ledsen eller stött nu.
Jag vet att det kan vara lite känsligt (för smaken är olika) men jag får själv inte direkt nostalgikänslor av installationen du visar. Lite mer källarkänsla snarare.
I vanliga fall är jag för bevarande av retro och gammal stil, men jag tror det blir snyggare att ta ett "omtag" på allt inklusive kopplingsdosor.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
N Nettan på ettan skrev:
skalade därför en av mina kabelbitar se bild (är ju faktiskt inte så hårda ändå)
Den där kabeln ser helt okej ut, ser ut att vara PVC-isolerad. Gissar att de inte är en av de kablarna som håller på att falla sönder? Så det är nog blandad kompott.
 
C cpalm skrev:
Den där kabeln ser helt okej ut, ser ut att vara PVC-isolerad. Gissar att de inte är en av de kablarna som håller på att falla sönder? Så det är nog blandad kompott.
De med isolering av gummi syns på de andra bilderna tex där det är förstärkt med isolerslang. Och i dosan ovanför bilden på den modernare EKKL kabeln verkar det blivit bara blanktråd kvar.

Så nog finns behov av upprustning där med eller utan de gamla dosorna kvar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja det kan nog få bli ett helt omtag på installationen och egentligen är det inte super mycket men det kommer även en annan dold vanlig dragning fr VP rör från 70talet och det är från ett intill liggande rum så det är nog några timmars pyssel även för ett proffs. Tycker dock att installationen är charmigare i verkligheten än på bild ;-) men jag är oerhört tacksam för allas inlägg och vilja att dela med sig av sin kunskap.
Tack
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fast såna där dosor kan du ju köpa nya som ser i princip likadana ut.
 
F frause skrev:
Fast såna där dosor kan du ju köpa nya som ser i princip likadana ut.
Nej det kan man inte. Att köpa nya på alla sätt dåliga liknande lättmetalltyper är ingen bra ide bättre att hålla sig till nutida i plast i så fall.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej det kan man inte. Att köpa nya på alla sätt dåliga liknande lättmetalltyper är ingen bra ide bättre att hålla sig till nutida i plast i så fall.
Ja, det var egentligen lite det jag menade. Utseendemässigt är det ingen större vits att behålla dem för det kommer ändå inte se tillräckligt "gammalt" ut och funktionsmässigt är det mest besvärligt och klumpigt.

Edit: förtydligande
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag skulle inte behålla de där dosorna i ett bostadsutryme även om de suttit där i hundra år och jag är väldigt nostalgisk. :)
De hör hemma i källaren eller ute i någon fuktig verkstad. Dra nya kuloledningar med hjälp av en duktig och förstående elektriker och använd ifös porslinsdosor. De är snygga men kostar 185 kr/st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.