A
kisumisu kisumisu skrev:
Just precis vi är alla så olika människor och har olika behov.

Själv är jag nånstans mittimellan det där.

Konserter trevliga restauranger har man inte ens råd gå på om man har lån över huvudet. Men går såklart åka till oavsett var man bor och desamma gäller resor. Men här måste man o andra sidan fundera lite mer på att hur nära flygplatsen man bor snarare än vilken ort man bor. Måste säga att jag som "turist" besökt mer saker i Stockholm än vad jag gjorde när jag bodde däromkring.

Det jag dock kan störa mig på små ställen är att "alla känner alla" mentaliteten och avundsjuka osv. Plus det där att 08 har ett visst ryckte utanför 08 området (är inte alltid så lätt komma utifrån byn). Även det att samhällsservice affärer, skolor etc läggs ner. I den här senare saken skulle jag kunna bo i grannlandet Norge. Små byar lever där!

Så kort o gott nu för mig är naturen viktig och tycker om att resa, men är ingen krogliv människa.
Fast om du ska resa någonstans från tex Piteå trots att du bor nära en flygplats behöver du ofta flyga ned till Stockholm en dag innan avresa. Det blir två flygresor och två hotellnätter varje gång. Dyrt och väldigt omständligt.

Jag vill kunna gå på restaurang och ta några öl utan att behöva tänka på att köra 7 mil hem. Måste jag göra det är det inte värt att gå öht.

Det värsta med att bo i många svenska städer skulle vara dejtingmarknaden. Har bekanta som lever i mindre städer och de ”känner till” alla som är runt deras ålder med ett par års mellanrum. Utbudet är, av förklarliga skäl, enormt begränsat. Dessutom är staden så liten att man riskerar att springa på sina ex överallt. Får ångest av bara tanken.

Vad gör du om det tar slut med din respektive? Nöjer dig med någon av de, väldigt få, alternativ som finns? Skaffar långdistansförhållanden? Kan inte se det funka om bägge parter har barn
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Är nog inte många som mig heller.

Frukost o kaffe.
Detta huset fick inmonterat en större ugn, som värmer hela huset 2002.

Abret är att den kräver ved. Dock helt oberoende av el.

Billigast uppvärmningen.

Är inte alls emot vedhanteringen. Ersätter allt vad gym heter under nån vårmånad.

Eldar mer regelbundet oktober till mars. Kanske en mysbrasa i kväll.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
"Saker och ting" förändras utifrån ålder också.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fast om du ska resa någonstans från tex Piteå trots att du bor nära en flygplats behöver du ofta flyga ned till Stockholm en dag innan avresa. Det blir två flygresor och två hotellnätter varje gång. Dyrt och väldigt omständligt.

Jag vill kunna gå på restaurang och ta några öl utan att behöva tänka på att köra 7 mil hem. Måste jag göra det är det inte värt att gå öht.

Det värsta med att bo i många svenska städer skulle vara dejtingmarknaden. Har bekanta som lever i mindre städer och de ”känner till” alla som är runt deras ålder med ett par års mellanrum. Utbudet är, av förklarliga skäl, enormt begränsat. Dessutom är staden så liten att man riskerar att springa på sina ex överallt. Får ångest av bara tanken.

Vad gör du om det tar slut med din respektive? Nöjer dig med någon av de, väldigt få, alternativ som finns? Skaffar långdistansförhållanden? Kan inte se det funka om bägge parter har barn
Typ så vildhavre?
 
kisumisu
Clarken37 skrev:
Fast om du ska resa någonstans från tex Piteå trots att du bor nära en flygplats behöver du ofta flyga ned till Stockholm en dag innan avresa. Det blir två flygresor och två hotellnätter varje gång. Dyrt och väldigt omständligt.

Jag vill kunna gå på restaurang och ta några öl utan att behöva tänka på att köra 7 mil hem. Måste jag göra det är det inte värt att gå öht.

Det värsta med att bo i många svenska städer skulle vara dejtingmarknaden. Har bekanta som lever i mindre städer och de ”känner till” alla som är runt deras ålder med ett par års mellanrum. Utbudet är, av förklarliga skäl, enormt begränsat. Dessutom är staden så liten att man riskerar att springa på sina ex överallt. Får ångest av bara tanken.

Vad gör du om det tar slut med din respektive? Nöjer dig med någon av de, väldigt få, alternativ som finns? Skaffar långdistansförhållanden? Kan inte se det funka om bägge parter har barn
Beror ju på. Bor man i Piteå har man ändå någorlunda nära till Kallax (Luleå flyg).

Nära kanske är ändå fel ord men fast man har samma avstånd eller kanske tom närmare till Arlanda, tar det mer tid där!

Okej man kanske måste ändå till Arlanda när man ska vidare. Men det finns vissa direktflyg från Luleå också.

Men det mest ultimata vore kanske bo i Luleå 😎 eller Umeå du har flyget direkt på orten!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
För 2-3 utlandsresor/år är det inget problem. Var lite jobbigare när jag reste i jobbet under 20 års i tid och i snitt minst en flygresa/vecka från bostadsorten. Men var ett frivilligt val utifrån arbetet och ville bo på mindre ort. Då var problemet att nyttja bonuspoängen.😉
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Är inte vinnarna troligen de på små orter med "bra jobb", läkare, VD, för all del alla de som numera kan jobba på distans med högavlanade jobb (utvecklare, advokater osv)... De borde kunna lägga undan mer pengar i sparande för att kompensera att huspriserna inte går upp lika mycket, även om stigande huspriser gör folk rika först när träfracken ska på...

Bor ju själv i ett av exemplen ovan, Sollentuna, och jag slås ofta av att när jag kommer till andra ställen i landet med billigare bostäder är det inte ovanligt att bilparken är finare där. Här i sollentuna så står det ofta rätt gamla bilar på uppfarten till hus som nog ligger kring 10MSEK.

Men har faktiskt sett samma sak om man rör sig till något område i närområdet med mindre relativt nybyggda hus, dvs fina bilar utanför mindre men nyare hus...

Kanske är det mera att många gamla, stora, dyra hus ofta ägs av folk som närmar sig eller gått i pension? Eller är det att de med stora hus måste hålla sig med enklare bil...
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
"Saker och ting" förändras utifrån ålder också.
Jo då... Har detta i åtanke.

Om fem år kanske jag inte klara stå på vedbacken varje vår. Då måste alternativ till.

- Sälja huset och flytta in i nån av byns hyreslägenheter.

- Köra igång direktelen. Inte troligt.

- Dra in vattenradiatorer och koppla till en luftvattenvärmepump. Rätt händig själv och har VVS-are i bekantskapskretsen. Kostnad
150 000 kr.
"Ekonomisk Aspekt". Trådrubriken.

- Bergvärme? Jordvärme funkar inte här p g a berg i dagen

- Köpa färdig kluven björkved. Kan vara ett alternativ, även om det handlar om att elda som nu, men även bara för myseldningvid annan huvudsaklig värmekälla.

- Jag köper långved av bara björk, hemkört på lastbil. Börjar bli dyrt, men räknat motsvarande på för 10 år sen samma pris. En årsved ca 25 - 30 kbm långved. Vad som blir 1.5 bunt 3-meters på lastbil.
Nu har jag ved för 2.5 år hemma. Vårens nyved strax sågad, kuven och kastad på hög, för tork.
Till kommande säsong eldas ved som är minst 1.5 år gammal.

Vid vedhanteringen går det åt 15 - 20 liter bensin, 5 liter kjedjeolja, några kedjor, filar och nåt antal kWh till klyv och transportör.
Kostnad för lasbilstransport.

Färdigkluvet rå ved, hemkört på lastbil, börjar bli ett alternativ.
 
Clarken37 skrev:
Fast om du ska resa någonstans från tex Piteå trots att du bor nära en flygplats behöver du ofta flyga ned till Stockholm en dag innan avresa. Det blir två flygresor och två hotellnätter varje gång. Dyrt och väldigt omständligt.

Jag vill kunna gå på restaurang och ta några öl utan att behöva tänka på att köra 7 mil hem. Måste jag göra det är det inte värt att gå öht.

Det värsta med att bo i många svenska städer skulle vara dejtingmarknaden. Har bekanta som lever i mindre städer och de ”känner till” alla som är runt deras ålder med ett par års mellanrum. Utbudet är, av förklarliga skäl, enormt begränsat. Dessutom är staden så liten att man riskerar att springa på sina ex överallt. Får ångest av bara tanken.

Vad gör du om det tar slut med din respektive? Nöjer dig med någon av de, väldigt få, alternativ som finns? Skaffar långdistansförhållanden? Kan inte se det funka om bägge parter har barn
Gällande flyget så har du dock rätt fel. Det går väldigt många inrikesflyg som tar ca 1h mellan Luleå och Stockholm. Imorgon (tisdag 2a april) går det 7 flyg mellan Luleå och Arlanda och då kollade jag endast på SAS. Man måste verkligen inte ta en hotellnatt om man inte vill.

Restaurangutbudet är självklart mindre i mindre orter men i de flesta samhällen med en befolkning på minst 20 000 som jag varit i (Härnösand, Piteå, Luleå, Skellefteå, etc) så finns det ett antal riktigt bra restauranger. Avståndet till dem styrs ju helt av om man själv valt att flytta ut mitt i skogen, men de allra flesta bor ju i tätorten på gångavstånd från restaurangerna.

Gällande relationer så har du ju helt klart en poäng om man endast håller sig till en ort. Där skulle jag dock vilja tillägga att många i mindre orter dejtar inte bara i orten utan också i grannorterna, man är mer flexibel med resorna. Om vi fortsätter med Piteå som exempel så har man inom 1h körtid Skellefteå, Älvsbyn, Boden och Luleå. De 5 kommunerna har en gemensam befolkning på 233 000 människor.

För att sammanfatta. Man behöver inte bo i Norrbotten om man inte vill men folk här har det bra. Vi har restauranger, vi har flygresor och vi har partners. Allting är inte så jävligt som många tror. Livet här är bra och utbudet/livet i stort är inte så skilt från vad folk som bor i större städer tror.
 
  • Gilla
  • Älska
lob och 5 till
  • Laddar…
Finns till nöds för sugna liknande nöjesställen även i Torsby.

Räcker gott med en trogen partner för min del. Trålar inte nu för tiden.

Grannen brukar ha nån pava stående.

Och så har vi närheten till skog och natur, med allt vad friluftsliv innebär. Förr tältade vi året runt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Beror ju på. Bor man i Piteå har man ändå någorlunda nära till Kallax (Luleå flyg).

Nära kanske är ändå fel ord men fast man har samma avstånd eller kanske tom närmare till Arlanda, tar det mer tid där!

Okej man kanske måste ändå till Arlanda när man ska vidare. Men det finns vissa direktflyg från Luleå också.

Men det mest ultimata vore kanske bo i Luleå 😎 eller Umeå du har flyget direkt på orten!
Direktflyg från Luleå finns enstaka chartertrippar. New York, Dubai, Bangkok osv knappast. Inte heller storstäder i europa. Trist.
 
kisumisu
J JohanLun skrev:
Är inte vinnarna troligen de på små orter med "bra jobb", läkare, VD, för all del alla de som numera kan jobba på distans med högavlanade jobb (utvecklare, advokater osv)... De borde kunna lägga undan mer pengar i sparande för att kompensera att huspriserna inte går upp lika mycket, även om stigande huspriser gör folk rika först när träfracken ska på...

Bor ju själv i ett av exemplen ovan, Sollentuna, och jag slås ofta av att när jag kommer till andra ställen i landet med billigare bostäder är det inte ovanligt att bilparken är finare där. Här i sollentuna så står det ofta rätt gamla bilar på uppfarten till hus som nog ligger kring 10MSEK.

Men har faktiskt sett samma sak om man rör sig till något område i närområdet med mindre relativt nybyggda hus, dvs fina bilar utanför mindre men nyare hus...

Kanske är det mera att många gamla, stora, dyra hus ofta ägs av folk som närmar sig eller gått i pension? Eller är det att de med stora hus måste hålla sig med enklare bil...
Håller med!

Bilar har jag dock inte tänkt så mycket, häromkring kör de flesta i 10+ år bilar. Kan ju dock ha med det att göra att bilar rostar inte. Har själv också en gammal bil som en bilintresserad bekant kommenterade "va dörren och allt är helt fin lack o ingen rost".

Däremot har jag reagerat starkt på att tak läggs om i hus som är byggda 90-00 tal! Fönster installeras också rätt flitigt.
Gårdar har jämt senaste utemöblerna.
Folk renoverar kök, badrum, bastu. I 20år gamla hus!

I större städer (i förorterna åtminstone) är det ofta 60-70 -tals standard från miljonprogramtiden! Den tiden orten byggdes. Var det bättre kvalite då?

Visst finns det dålig standard hus här med, men dessa är då oftast i så dåligt skick att det tom luktar möggel. Dvs mer eller mindre övergivna hus. Vet inte om det har nåt med fastighetsskatt att göra?

Kommer så väl ihåg en bekant i Huddinge där hyresvärden gjorde "måste lagningar" och badrummet fick kakel bara till en viss del, inte helkaklat 😂
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Jo då... Har detta i åtanke.

Om fem år kanske jag inte klara stå på vedbacken varje vår. Då måste alternativ till.

- Sälja huset och flytta in i nån av byns hyreslägenheter.

- Köra igång direktelen. Inte troligt.

- Dra in vattenradiatorer och koppla till en luftvattenvärmepump. Rätt händig själv och har VVS-are i bekantskapskretsen. Kostnad
150 000 kr.
"Ekonomisk Aspekt". Trådrubriken.

- Bergvärme? Jordvärme funkar inte här p g a berg i dagen

- Köpa färdig kluven björkved. Kan vara ett alternativ, även om det handlar om att elda som nu, men även bara för myseldningvid annan huvudsaklig värmekälla.

- Jag köper långved av bara björk, hemkört på lastbil. Börjar bli dyrt, men räknat motsvarande på för 10 år sen samma pris. En årsved ca 25 - 30 kbm långved. Vad som blir 1.5 bunt 3-meters på lastbil.
Nu har jag ved för 2.5 år hemma. Vårens nyved strax sågad, kuven och kastad på hög, för tork.
Till kommande säsong eldas ved som är minst 1.5 år gammal.

Vid vedhanteringen går det åt 15 - 20 liter bensin, 5 liter kjedjeolja, några kedjor, filar och nåt antal kWh till klyv och transportör.
Kostnad för lasbilstransport.

Färdigkluvet rå ved, hemkört på lastbil, börjar bli ett alternativ.
Finns bara lösningar att välja bland, inga problem, om man planerar för det.
Nästan allt jag gör idag är med tanken, inget jag ska behöva göra om.
Sitter nu och sneglar på en ny lämplig fyrhjuling/atv till en av fastigheterna.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Själv behöver jag inte åka jorden runt, för att finna tillfredsställelse i livet. En jag känner har besökt nästan alla länder, i en ständig jakt
Ser ingen poäng med detta som huvud höjdpunkten i livet. Vi är olika.

Nu ska jag ut i vedhögen. I morgon till stugan och åka skoter några dagar.
Så rustas segelbåten inför 18:säsongen på Vänern.
 
Redigerat:
  • Gilla
PDG77 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns bara lösningar att välja bland, inga problem, om man planerar för det.
Nästan allt jag gör idag är med tanken, inget jag ska behöva göra om.
Sitter nu och sneglar på en ny lämplig fyrhjuling/atv till en av fastigheterna.
Grannen har en Yamaha med timmervagn och kran. Schaktblad för snöröjning. M m.
Tror det är tre elwinchar monterat.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.