Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

har just kravlat upp från golvet dit jag föll från stolen när vi läste fakturan från
vår elektriker. Vi har dragit kabel nedgrävt i marken (grävde själva..) till en bod 10m från huset. I den väldigt väl detaljerade specen i fakturan ingick 24m kabel EKLK 5G2,5 till priset 145kr - 30% rabatt dvs c:a 100kr/m och detta var såklart exklusive moms. Slutsumma alltså 125kr/m.

Alltså, vår elektriker gör gedigna jobb och har säkert väldigt högkvalitativa grejer, men om man kollar runt på nätet (ex www.saljex.se, www.elonline.se, www.verktygsboden.se) så ligger priserna på c:a 30-40kr/m inkl moms...
Är det bara värdelösa grejer? Var får man tag på så fina kablar som vår elektriker har,
och behöver man ha såna?

Den sammanfattande enkla frågan är: hur lurad är jag?
Hoppas någon kan upplysa mig om det.

/Olof
 
Ganska rejält lurad. Men det var väl ändå "bara" 10 m kabel så du kanske överlever ändå.

Det finns kvalitetsskillnad på både kabel och tråd, men kvalitetskabel EKLK 5x2,5 ska inte kosta mer än ca 30 kr http://www.elbutik.se/?product_id=71056

Har ni kommit överens om ett pris på ingående material? Annars kan man hänvisa till någon form av allmän skälighetsklausul som standard för materialen. Den bör inte vara gross netto prislistan utan lägre. Jag kan inte detaljerna, men frågan har diskuterats många gånger här på forumet, sök vetja!
 
Samma sak hände mig första gången elektrikern var på besök.
Numera får han endast montera av mig inköpt material. Förekommer det undantag så får han lämna individuella priser, och då skall över 50% vara rabatt.

Jag fattar inte att det finns någon elektriker som tror att det fortfarande går att hålla på på detta sätt. Hur många nöjda kunder får de?
 
Självklart försöker ju elektrikern lura skjortan av dig, det gamla knepet tidigare var att elektrikern visade upp en prislista från någon av elgrossisterna vad grejorna kostade där, sen att han på dessa priser hade höga rabatter var ju en annan femma.

Om nu elektrikern visar upp en prislista för dig från t.ex Selga, Ahlsell, Solar eller någon annan står det säkert ett grundpris på allt mellan 120-155:-, att han sen lämnar 30% rabatt till dig är ju ytterst generöst eller hur? ;)
Men vad han inte talar om är att han själv kanske har 80-90% och därigenom ger allt mellan 16-18:- nt.+ moms talar han ju inte om. Ocker är det enda rätta ordet inget annat.

 
S
norrbottenstorpet skrev:
Det finns kvalitetsskillnad på både kabel och tråd, men kvalitetskabel EKLK 5x2,5 ska inte kosta mer än ca 30 kr [länk]
Ok, jag håller med om att OlleD har blivit debiterad ett oskäligt högt pris för den kvalitetskabel han har fått. Den kabel du hänvisar till hos elbutiken är en billigare variant men dock godkänd.
 

lite OT
Kom ihåg att klammer e rätt dyrt, plugg, skruv, borrslitage, maskin mm.
när man drar vanlig "kulo" hos en kund, så kan det kännas rätt dyrt, men när man räknar in alla "små" saker och slitage, så brukar det vara en hyfsat pris i slutändan. om man räknar på listpriset...



men inte i detta fall, 125 kr meter e väll i högsta laget....
 
Återigen så går då branschfolk in och i viss mån försvarar en kollegas i mina ögon sviniga beteende att ta ut ockerpriser på elmateriel.

Vad är "kvalitetskabel"??? Tillverkad i Sverige då eller möjligtvis Norge, Danmark, Tjeckien; Polen, Portugal, Tyskland, Israel eller Kina??? kan räkna upp fler.

Faktum är att dessa länder också tillverkar "kvalitetskabel" men i många fall till halva det pris som t.ex dom Svenska kabelverken gör, alla dom stora elgrossisterna kan säkert svara på det för dom köper gladeligen denna kabel och säljer till yrkesfolk och detaljhandel. Att påstå att elbutik eller någon annan internetbutik säljer 2-klass kabel till lägre pris är rent skitprat, alla elektriker i Sverige idag installerar samma kabel varje dag i hela vårt avlånga land, tro mig. Det är bara det att dom använder som argument för att ta ut hutlösa priser att dom installerar "kvalitetskabel" när dom vet att det dom spikar upp på väggen har dom köpt hos någon grossist som erbjudit dom den billigare kabeln till ett väsentligt lägre pris än t.ex Svensktillverkade Nexans eller Drakas kabel. Mellanskillnaden stoppar dom ju gladeligen i egen ficka naturligtvis då dom fakturerar den kvalitetskabel dom påstår dom köpt och satt upp.

Dett gäller för övrigt en mängd materiel på den sjuka Svenska elmarknaden där ett fåtal stora grossister mer eller mindre styrt priserna i många många år och därigenom trissat upp priser till orimliga nivåer. Men för ett antal år sedan så såg utländska grossister, tillverkare och andra att genom att pressa priser på elmateriel så kunde man roffa åt sig en bra bit av den Svenska marknaden av elmaterielförsäljning.

Nu finns massor av kvalitetsprylar av utländsk härkomst på Svenska marknaden till godo för oss vanliga dödliga som vi kan köpa på internet eller ute på stormarknader eller hos detaljister.

Detta ses då naturligtvis inte med blida ögon av vissa giriga hantverkare som fram till nu sett till att tjäna grova pengar på att själv få handla in materielen till jobben med oerhörda rabatter och sen fakturera rena ockerpriser till kund.

Tyvärr är det ju så att många inte är medvetna om detta utan sväljer och betalar 200:-för en ekkj 4x6+6 eller 125:- för en eklk 5g2,5 med argumentet från deras installatör att jag har minsann satt upp "kvalitetsprylar" och det kostar när han i själva verket gjort som alla andra installatörer köpt billigt hos någon grossist när han fått ett av dom otaliga erbjudanden han överöses med eller över sitt ordinarie rabattbrev där han säkert har 70-80% rabatt på vissa prylar som t.ex kabel.

Att lite vagt påpeka att plugg och skruv kostar också pengar och det oerhörda slitet på skruvdragaren och borret som säkert är köpt i ett av dom otaliga erbjudanden som verktygsgrossisterna eller någon annan överöser vederbörande med är ju lite komiskt egentligen, faktum kvartstår att ta ut 125:- för en kabel som rimligen borde kostat max 30-35:- inkl moms till slutkund är ocker och inget annat.
 
Mikael_L
Spännande !!
Kommer vi få beskåda ett riktigt "krig" nu ... ;D ;)
 
e_richard skrev:
lite OT
Kom ihåg att klammer e rätt dyrt, plugg, skruv, borrslitage, maskin mm.
när man drar vanlig "kulo" hos en kund, så kan det kännas rätt dyrt, men när man räknar in alla "små" saker och slitage, så brukar det vara en hyfsat pris i slutändan. om man räknar på listpriset...



men inte i detta fall, 125 kr meter e väll i högsta laget....
Humm... det är ju inte helt ovanligt att det finns en post på fakturorna som heter "fästmtrl" detta borde ju täcka plugg etc. även förbrukningsmtrl förekommer.....
 
;) Alla som är lite insatta i branschen vet att det är så här men 99% av svenska befolkningen är ju inte det så lite konsumentupplysning får man ju bjuda på.

Att yrkesfolk håller varandra om ryggen är ju välkänt men har man lite insikt i det här och har bekanta som råkat lika illa ut liksom vissa här så måste man reagera.

Ett mycket bra inlägg i en annan tråd av LeoBalk om prisbilder och rabatter.

...............................................................................................................

Elektroskandias prissättning ( och samtliga aktörer i branscher inom byggnadsverksamhet) bygger på principen att dela på övervinster mellan sig själva och de som köper av dem. Deras kunder för sedan vidare ett ännu högre pris till sina kunder, som i slutändan får betala ett rejält överpris, trots stora rabatter. Och dessa för ju sina kostnader vidare i form av reglerade hyror, (eller högre lån för privata byggare).

Rabatterna på prislistorna varierar. Jag kan inte de nu aktuella, men på min tid var de högsta rabatterna 70%, och då undrar man ju verkligen vad är meningen med sådana prislistor. När Sverige gick med i EU rensades dock de mest i ögonfallande listorna bort, och sakta men säkert tycks vi nu närma oss EU-priser. Men rabattdjungeln finns kvar. Jag tror att rabatter på 50% blir standardpriser hos andra. Momsen bort, dvs 20% rabatt, får du ju automatiskt hos alla, bara du förhandlar (och sedan vänder dig i en ansats att lämna butiken, om säljaren envisas)

Du måste nog ta en handfull produkter och räkna ut vad det blir före du bestämmer dig. Själv handlar jag elmaterial på Byggmax (billigast) eller Expressel, som har ett långt större sortiment och bra service.
 
robban44 skrev:
Återigen så går då branschfolk in och i viss mån försvarar en kollegas i mina ögon sviniga beteende att ta ut ockerpriser på elmateriel...

... faktum kvarstår att ta ut 125:- för en kabel som rimligen borde kostat max 30-35:- inkl moms till slutkund är ocker och inget annat.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Förstår man inte att detta försvar av en ockrande kollega totalt underminerar allt förtroende för den bransch de verkar i, och gör att yrkesbenämningen
       den välorganiserade svenska elektrikermaffian
vinner spridning. Alltför många elektrikers beteende påminner om rena maffiametoder, och inte ett uns av självkrítik verkar finnas i yrkeskåren. Men kanske man är stolt över att tillhöra en sådan gruppering?
 
Skall ta ett exempel som inträffade för något år sedan där en "seriös" elektriker var inblandad.

Denna yrkesman drog om all kabel i ett hus, det gick åt ett antal meter FK 1,5 i olika färger, detta var innan kopparpriset skenade och FK:n kostade 70-80 öre metern till installatör. Han fakturerar gladeligen 5.50 m. + moms till slutkund och tror sig ha gjort ett klipp där. Men denna kund hade några dagar tidigare sett i en butik där dom sålde FK 1.5 för 1.50 m.inkl.moms. När då slutkunden mottager denna faktura på ett antal
1000 kr bara för kabeln så reagerar han naturligtvis och vägrar betala detta hutlösa pris, installatören står på sig och påtalar att "den skiten dom säljer skulle jag aldrig sätta upp", då kunden sett att butiken sålde ett känt fabrikat så påtalade han detta och då tog det hus i helvete. Installatören ringde till sin ordinarie grossist och kräkte galla över att någon "idiot" kunde sälja till denna butik med dessa hutlösa priser så dom kunde sälja kabeln till 1.50, han var till och med så fräck att han begärde att dom skulle kreditera honom mellanskillnaden så han kunde reglera det med kunden, han hade alltså ingen självinsikt eller moral att se att han själv försatt sig i denna situation från början genom att agera girigt och försökt att ockra på denna kund.

Hur historien slutade vet jag inte men detta är bara ett exempel på dom otaliga jag hört och vet har hänt.
 
S
Till alla viktigpettrar som vräker ur sig expertkommentarer och okvädningsord.

Försvarar och försvarar!?? Det anser jag mig inte gjort! Jag vet bara att det är en jäkla skillnad på kablarna som tillverkas på modernt vis och de som tillverkas billigt på äldre vis.

God Jul och hoppas ni inte får magsår!
 
sawsaw skrev:
Till alla viktigpettrar som vräker ur sig expertkommentarer och okvädningsord.

Försvarar och försvarar!?? Det anser jag mig inte gjort! Jag vet bara att det är en jäkla skillnad på kablarna som tillverkas på modernt vis och de som tillverkas billigt på äldre vis.

God Jul och hoppas ni inte får magsår!
Om du tar åt dig på det viset som du visar här ligger det ju mycket sanning i vad som skrivs eller hur? det du skriver ju rent nonsens, för det första var påstår du det tillverkas kablar på modernt vis då? Sverige??? Glöm det för kabeltillverkningen här har sett likadan ut dom senaste 20 åren med vissa små modifieringar så det gör inte att den skall vara upp till 50% dyrare än utländsk.

Du är ju tydligen elektriker och slänger ur dig råd och tips som värsta expertkommentator här ibland så varför reagera som en barnunge när du blir bemött med fakta?, det är faktiskt vi som ibland råkar ut för rötäggen från er yrkeskår som  försöker skörta upp oss för sin egen vinnings skull.

Magsår kan man möjligen få när man öppnar ett kuvert med en faktura från en oseriös elektriker inte genom att diskutera saker och ting här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.