Har du testat så Shellyn reagerar på vatten du har där? Ledningsförmågan på dricksvatten är ganska liten normalt sett så du kanske behöver lite yta på elektroderna du sänker ner dvs mer än trådändarna.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack, nä jag får testa i en hink innan jag kör skarpt. Kanske får bygga mig något, precis som du säger.

Har beställt 100m kabel 0,5mm2
 
D
Planen är att bygga en liten låda med två kablar ut, en för att mäta ungefär vid nivån där den står efter att inget vatten pumpats upp på några dagar, dvs något maxvärde. Typ grundvattennivån antar jag.

Sen försök hitta något minvärde en bit under ejektorn.

Sen mäta tiden (timmar) det tar att fylla från minvärdet till maxvärdet.

Ska försök göra det 3-4 gånger de närmaste veckorna.

Sen ringer jag tryckfirman som får trycka och spola.

Sen mäter jag igen och förhoppningvis har jag en bra mycket högre tillrinning än vad mina första mätningar visade.
 
Jag tror du börjar närma dig något användbart! Kämpa på!
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
tack för alla tips, till jul kanske vi kan duscha :)
 
D
Sådär nu har jag meckar ihop en låda och den ena elektroden/sensorn. Den jag ska använda för att hitta typ maxnivån.

Jag testade innan jag sänkte ner ledarna i en mugg vatten. Inga problem att få kontakt med 50m larmkabel från Biltema.

Efter mycket om och men fick jag ner sensorn ”förbi” slangarna. Tror det låg en sten ivägen också.

Problemet är att jag får en del falsklarm, de nakna ledarna reager väldigt lätt. Jag har försökt modifiera lite och mäter ju nu.

Jag har alltså hittat max.

Jag har pumpat upp vatten 1 gång, kanske 100 liter och nu väntar jag på att vattnet där nere ska stiga upp till maxnivån.
 
  • Rörig arbetsplats med elektriska komponenter, verktyg och kabel. Installationsprojekt eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömbrytare på träyta med oskyddade ledningar och lysande röd indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla isolerade rör i mörkt utrymme, hand håller kabel, fuktigt, nedslitet, potentiell renoveringsbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D
Problemet just nu är alltså att ledarna får kontakt väldigt lätt.

Tar jag med huden över båda ledarna får de kontakt. Tar jag med gummihandskar får de kontakt.

Jag skulle behöva lite tröghet så jag kan lita på att det är vatten som ger kontakten.

Tips?
 
D Derbyboy skrev:
Problemet just nu är alltså att ledarna får kontakt väldigt lätt.

Tar jag med huden över båda ledarna får de kontakt. Tar jag med gummihandskar får de kontakt.

Jag skulle behöva lite tröghet så jag kan lita på att det är vatten som ger kontakten.

Tips?
Har du +DC på ena sensortråden och andra sensortråden till digitala ingången på Shellyn? Då får du koppla ett motstånd på kanske 1Mohm till 100kohm på andra sensortråden till minus. Då drar motståndet ner ingången när din sensor vill dra upp den.
 
D
Ska försöka förklara hur jag kopplat.

Jag skickar ner DC+ i en av ledarna i borrhålet. När det blir kontakt med vattnet skickas DC+ upp i den andra ledaren som jag dragit ner i hålet. Den sistnämnda ledaren är kopplat till IN1 på Shellyn.
 
  • Elektroniskt skematiskt diagram som visar kopplingar till en åttapinnars anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Ska försöka förklara hur jag kopplat.

Jag skickar ner DC+ i en av ledarna i borrhålet. När det blir kontakt med vattnet skickas DC+ upp i den andra ledaren som jag dragit ner i hålet. Den sistnämnda ledaren är kopplat till IN1 på Shellyn.
Ja precis. Så komplettera med ett motstånd mellan anslutning 2 och 7.
Då kan du justera känsligheten. Lägre motstånd = mindre känslig.
Jag har inte använt shelly själv men det brukar ska funka så.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Kanon ska pröva, måste bara hitta min låda med motstånd.

Tack, misstänkte att känsligheten gick att reglera.
 
D
Jag försöker fortfarande hitta någon maxpunkt i borrhålet, alltså där jag ska mäta ifrån.

Jag hittade en nivå där vattennivån stod men den nivån kanske inte är riktigt lämplig att mäta ifrån eftersom inget vatten pumpats upp de senaste två veckorna. Nivån kanske därav är onormalt hög. Jag har därför sänkt nivån något men antagligen kommer jag behöva sänka nivån igen.

Jag misstänker att grundvattennivån kan tryckas upp i ett borrhål, kan det stämma?

Alltså säg att grundvattennivån är på 12 meter men pumpar du inte upp vatten på säg två veckor så stiger nivån i hålet till säg 11,5 meter?

Kan det vara så?
 
D
B Bjober skrev:
Har du +DC på ena sensortråden och andra sensortråden till digitala ingången på Shellyn? Då får du koppla ett motstånd på kanske 1Mohm till 100kohm på andra sensortråden till minus. Då drar motståndet ner ingången när din sensor vill dra upp den.
Jag har börjat botanisera bland mina motstånd, hittade några som var märkta med 100k. Det var det minsta motståendet du tyckte jag kunde testa med?

820k borde vara nära det Max som jag borde testa med?

Kan man vända ett motstånd fel? Spelar det någon roll vilken sida av motståndet jag kopplat tex på DC+?
 
  • Radmotstånd ordnade på kartong, etiketterade med värden 100K och 820K.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Jag försöker fortfarande hitta någon maxpunkt i borrhålet, alltså där jag ska mäta ifrån.

Jag hittade en nivå där vattennivån stod men den nivån kanske inte är riktigt lämplig att mäta ifrån eftersom inget vatten pumpats upp de senaste två veckorna. Nivån kanske därav är onormalt hög. Jag har därför sänkt nivån något men antagligen kommer jag behöva sänka nivån igen.

Jag misstänker att grundvattennivån kan tryckas upp i ett borrhål, kan det stämma?

Alltså säg att grundvattennivån är på 12 meter men pumpar du inte upp vatten på säg två veckor så stiger nivån i hålet till säg 11,5 meter?

Kan det vara så?
Nej. Har du ostörda förhållanden kommer vattennivån i brunnen vara exakt samma som grundvattennivån.

Du kan aldrig få en högre nivå i brunnen än grundvattnet, men däremot lägre när du pumpar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har börjat botanisera bland mina motstånd, hittade några som var märkta med 100k. Det var det minsta motståendet du tyckte jag kunde testa med?

820k borde vara nära det Max som jag borde testa med?

Kan man vända ett motstånd fel? Spelar det någon roll vilken sida av motståndet jag kopplat tex på DC+?
Du kan vända det åt vilket håll du vill.
Men för att förtydliga , du ska koppla det till DC-. Nu är ju din sensor för känslig, minsta lilla fukt leder DC+ till ingången. Du vill därför ansluta motståndet mellan ingången och DC- för att hålla emot. Då kommer det krävas mer ström genom dina sensortrådar för att dra upp spänningen på ingången. Är du med?

Gällande värdet är det bara att prova.
Mitt råd var ett höftskott vad du kan börja experimentera med för ohmvärde. Vad du slutligen hamnar på för värde beror på tex vattenkvalitet och storlek på elektrod , avstånd mellan elektrod mm. Du kan gå både över och under min rekomendation utan att sabba något.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.