kulle
men..... Diskussionen var ju att du skulle slippa regla upp, den isoleringen du länkar till är vanlig regelskiva.
 
Men jag får regla isåfall då cellplasten är så brandfarlig som någon skrev..

Tex, vad är detta för isoleringsskivor, det är väl glasull? Finns det lämplig regel om man vill ha en isolering som är kanske 40mm tjock?
 
Redigerat:
Är det en befintlig stuga du ska göra i ordning?
 
Kör på reglar, eftersom du redan har en vägg så är det busenkelt. Bara spika dom i befintlig vägg, lägg i isolering och skruva gipsen i reglarna
 
Ok.
Huset är ännu inte byggt nej, Huset kommer som en färdig byggsats.

Väggens delar: Trävägg, reglar, glasull, gips, tapet. Bör jag inte ha någon ångspärr någonstans?
 
Jaha men då är det ju lika bra att göra en ordentlig regelvägg från början.
 
R Rolle85 skrev:
Bör jag inte ha någon ångspärr någonstans?
Inte om den ska vara kallställd delar av året. Dessutom är det så lite isolering. Däremot bör du ha en vindpapp innanför träväggen.
 
Huset används bara under sommarveckorna. Så då är väggen enligt följande ordning:

Trävägg, vindpapp, reglar med isolering emellan, gips, tapet.
 
Du har inte en länk där man kan se hur stugan ser ut? Är stugan, enligt leverantören, utformad så att den ska kunna isoleras? Isoleringen vill man ha på utsidan av den homogena stommen. Utanpå denna vindpapp, luftspalt och fasad.
 
Redigerat:
Det var inte så mycket hjälp från tillverkaren hur man ska isolera deras stugor. Du kanske ska ta o ringa till supporten hos de större isoleringstillverkarna för att diskutera vilka lösningar som krävs för att uppnå EI30. Ser man på olika lösningsförslag så anges det minst 70mm regel och minst 2 lager skivor på båda sidor. Utåt har du ju en ganska tjock trästomme som mycket väl kan uppnå samma nivå som 2 lager skivor. Men ring o kolla, de kan säkert räkna ut efter dina förutsättningar.
 
O
har inte orkat läsa igenom hela tråden med är de bara EI30 du är ute efter så känns många förslag helt onödiga.
kontrollera fört så inte din vägg uppfyller EI30, trä är otroligt bra ur brandsynpunkt.
annars komplettera med en minerat direkt på din vägg så är du hemma
 
Ja precis, men tänkte lägga isolering emellan och där vet jag inte hur jag ska isolera den befintliga träväggen
 
O
stålreglar isolera med minerallull mellan dessa sedan ångbroms sedan ytskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.