KOSMOS ! Måste bara säga att erat kök blev toppfräscht !!!! Är det Ikea STÅT-lucka ?
Vi har byggt Älvsbyhus 2000 oxå. 1 1/2-plan Oden. Vi satte våran egen prägel på huset. Och jag håller med dig att man "sparar" en del om man byter ut själv,kaklar m.m själv. Därför valde vi Älvsbyhus igen när vi ska bygga.
Vi ska bygga Ägir 2006. Har tänkt att byta kök till IKEA:S Ståt. Har ni inte fler bilder ?

MvhBii
 
Tackar! ;D

Jo det är Ikea`s ståt luckor, ska se om jag kan ordna fram lite nya bilder.

Mvh Kristoffer
 
Måste passa på att fråga ett par saker till, Kosmos...

Hur lång är väggen som spisen sitter på? Jag får det till 4,22 på ritningen, men på alla mina ritningar så är ytterväggen lite "suddig".

Vilka mått har du på din underskåp?

Och det ser ut som om det är ett stort (typ 5-10cm) mellanrum mellan väggen och skåpet på ena sidan på bilden på ditt kök. Är det så, och i så fall varför?
 
Strixx: Du ställde visserligen inte frågan till mig, men jag tror jag har svaret. Jag har ringt och kollat med Älvsbyhus konstruktionsavdelning om måtten i ett TYR och enligt dem är det antingen 4225 mm eller 4230 mm (de hade två olika ritningar) som skiljde sig åt med 0,5 cm.
 
Strixx

Stämmer nog ganska bra jag fick den till 4,23m.

Från vänster så är måtten som följer: diskmaskinen är väl 60cm sen 80cm, 60cm, 40cm, 40cm, 80cm, 40cm & högskåpet är 60cm.

Mellanrummet på bilden beror på att köket inte är helt klart, det är ett mellanrum som du säger där man kan sätta en passbit om man vill, jag tänkte dock bygga in ett vinställ eller nå`t där, på bilderna saknas även ljuslister som sitter under överskåpen, bänkbelysning, taklister vid fläktkåpan m.m.
Får väl ta tag i det snart.....


 
Ställer en ny fråga angående kök i Älvsbyhus, undrar nu över om man ska köpa nya handtag till luckor och lådor. Hur många millimeters? Även om det är någon som kan bara på rak arm så där hur många luckor/lådor det är i ett Tyr?

Hälsningar Gammelmormor
 
handtagen är runt 93-94mm tror jag.. funderar på det själva.. vi valde vita spårade luckor , ser helt ok ut, dock övervägs det en lite styling av nya handtag i metal..
 
Är det själva handtagen man mäter eller avståndet mellan hålen???

/Gammelmormor
 
Ställer en ny fråga angående kök i Älvsbyhus, undrar nu över om man ska köpa nya handtag till luckor och lådor. Hur många millimeters? Även om det är någon som kan bara på rak arm så där hur många luckor/lådor det är i ett Tyr?


Jag har räknat till 17 luckor + 5 lådor i standardutförandet.
Vi har valt till ett grytskåp och då blir det 16 luckor + 8 lådor. (det är 3 lådor i grytskåpet.)

/ Dick och Christina
 
såg att ni hade spottar (som hade gjort om köket)..... hur fick ni till dom? ;) ;)
 
Bestäm vart ni vill ha dom tala sen med elektrikern första monteringsdagen så kan han säkert hjälpa dig han kan ju hjälpa dig att planera dom oxå om du vill, det gjorde våran i alla fall, han var dock lite stressad så jag fick hjälpa till själv oxå. Det måste ju göras 1:a eller 2:a monteringsdagen innan snickarna sätter innertaket p.g.a att man fäller upp en form av burkar i taket (För att slippa sänka taket) och efter dom satt innertaket så monteras själva spotligten.

Räkna med 550:- - 650:- per spotlight.
 
Vi har ett Torgrim och vi tog bort köket efter leveransen av huset och gav det till snickarna. Sen rev vi väggen vid kyl/frys och monterade dit ett Kvik kök modell Mano med en 4meter lång köksö, bänksivor i massiv valnöt. Spottar i hela köket samt vardagsrum och hall (totalt 44st). Priset för köksinredningen 113000kr , vitvaror tillkommer, vi valde Husqvarna i aluminium samt en frihängande köksfläkt över köksön även den i aluminium.

Jag fick hjälp av snickarna som satte ihop huset med en del av jobbet och utan deras välvilja så skulle det ha blivit sju resor dyrare, kanonkillar.
Vi flyttar in i februari om nu målarn kommer och rättar till sina slarvfel.
 
;DHej Lasse!
Du är den första jag ser som byggt Torgrim och jag har sökt i dagar! Vi är högintresserade av den modellen men det finns INGENSTANS att beskåda huset. Det enda kort de har (är gammalt och från en vinkel och sänger ingenting) på ä-hus hemsida!

Snälla, snälla. HAR du kort att maila mig??? Så skulle jag bli så glad!

paddington@bredband.net

eller du kanske har en hemsida??

Varför valde ni det huset? Vi skulle vilja ha det förhöjda vägglivet, men det är hopplöst på Torgrim, tyvärr... Men vi är ute efter den öppna planlösningen. Såg dessvärre på kortet på ä-hus hemsida att det mer ser ut som "stora dörröppningar" mellan kök, hall vardagsrum, stämmer det? Skulle vilja ha riktigt öppet, dvs slätt tak. Är så nyfiken att se bilder från alla håll i den öppna planlösningen. Har tagit bort eller har ni sovrum där man kunde välja intill vardagsrummet??

Hur ser "korridoren" ut till sovrummen. Vill se om den känns som en korridor.
Tusen tack på förhand!
Anna o Henrik (som letat bilder ett halvår!) ;D ;D ;D
 
Vi ska få våra "Torgrym" i ett par veckor!

Jag kan skicka flera bilder då!

..Angående planlösningen det är väldigt öppet & rimligt! Vi har valt att vända kyl/frys också så det bli mer öppet!

I hallen mellan sovrum där det också känns väldig rimligt! (nästan 2 meters bred)

Fin fint hus! (Tycker vi ::))

Vi hörs!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.