Här i närheten pågår ett (troligen misslyckat) projekt,

En byggfirma köpte en mindre villa på en tomt som precis går att stycka i två. De betalade ca 6,5 milj (hus här går på 6 - 13 milj).

De vill stycka tomten och bygga två parhus. Det. planen tillåter 1 till 2 familjshus, av ngn. anledning är de begränsade till 80 kvm byggn. yta (trodde det var 120) fast i två plan. Varje parhus blir alltså på 160 kvm boyta. På så sätt får de till 4 st 80 kvm bostadsrätter.

Dessa vill de sälja för 9,9 milj. per styck, dessutom ett lån i föreningen på 8 milj. Så de tänker sig 12 milj för en 80 kvm bostadsrätt...

Om man gör en liten överslagsräkning på vinsten:

Köp 6,5 milj. byggkostnad 160 kvm parhus, kanske 4,5 milj/st troligen mindre. Dvs typ 16 milj för tomtköp och bygge, och så drar de in 48 milj, trevlig affär med 32 milj i vinst.
 
I
H hempularen skrev:
Här i närheten pågår ett (troligen misslyckat) projekt,

En byggfirma köpte en mindre villa på en tomt som precis går att stycka i två. De betalade ca 6,5 milj (hus här går på 6 - 13 milj).

De vill stycka tomten och bygga två parhus. Det. planen tillåter 1 till 2 familjshus, av ngn. anledning är de begränsade till 80 kvm byggn. yta (trodde det var 120) fast i två plan. Varje parhus blir alltså på 160 kvm boyta. På så sätt får de till 4 st 80 kvm bostadsrätter.

Dessa vill de sälja för 9,9 milj. per styck, dessutom ett lån i föreningen på 8 milj. Så de tänker sig 12 milj för en 80 kvm bostadsrätt...

Om man gör en liten överslagsräkning på vinsten:

Köp 6,5 milj. byggkostnad 160 kvm parhus, kanske 4,5 milj/st troligen mindre. Dvs typ 16 milj för tomtköp och bygge, och så drar de in 48 milj, trevlig affär med 32 milj i vinst.
Lönsammare att bygga bostadsrätter således. Tack vare bankerna då.
 
Mitt tips, bättre att köpa vanligt hus allmänt vs bostadsrätt så kan du bestämma mer själv
Har/haft bägge och även varit ordförande i en BRF för villor

Om man tittar på det ekonomiska så kan inte förenigen dra av räntan på sina lån på samma sätt som du kan som privatperson om du har ett huslån på hela skulden= Dvs en förening betalar mer på sina lån=dyrare boende. Styrelsen brukar vilja ha arvode mm som skall betalas av alla medlemmar. .

Blir ofta något tjafs med tex rep fonder för kan man knappt bli överens med frun blir det inte lättare med 50 medlemmar..Kostar mer ifall du inte kan/får göra jobbet själv.

Sjuka höga månadsavgifter 5900!

Har precis byggt ett helt nytt hus för 5 miljoner och har ett lån på 1,6 milj som ger mig en räntekostnad på hälften 3 000/mån innan avdrag för räntor.

I samma område har dom byggt ca 20 bostadsrättsparhus som kostar 3,6 milj med mån avgift på 5000, ett är sålt resten gapar tomma för ett sämre hus som kostar mer än att bygga själv. Blir inte kul för dom som köper och resten står osålt med att dela på kostnader, så se till att inte köpa om allt inte är sålt, för reas dom ut sen får ni alla dela på kostnaderna inom förenigen.

Det som kan motivera en bostadsrätt är om läget är kanon och man kan förvänta sig att värdet ökar rejält om man sen ska sälja.

Köpte en bostadsrättsvilla -93 för 112 000, sålde den -05 för 750 000 och sist den såldes för 6 månader sen gick den för 2 800 000! Till historien tillkommer att runt -00 gick det inte ens att sälja för 65 000! Men den var i rätt område bevisligen

.
 
Tittade nu på länken, ni bygger garanterat samma hus/bättre hus för mindre totalkostnad än exemplet om ni bara hittar en tomt. Det är logiskt, dom som säljer BRF vill tjäna pengar + dyrare lån högre risk. Är barnen ekonomer så räknar dom ut det direkt att det blir billigare med ett eget hus. Och bygger ni själva så kan ni välja mer hus osv.
 
Swetrot Swetrot skrev:
Bostadsdättsföreningen får t.ex. inte dra räntekostnader på det sätt en privatperson får göra
Jaså, är du säker på detta?

Bostadsrättsföreningen får väl, som andra ekonomiska personer, väga kostnader mot inkomster,
till exempel el-, underhålls- och räntekostnader mot ingående avgifter?

Eller är detta något jag (som vanligt) har missförstått?
 
En förening gör inte vinns. Således finns det ingen vinnst att dra av emot. En privatperson kan dra av ränteavdraget mot arbetsinkomster.
Swetrot har helt rätt.

Edit: stavning.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Således finns det ingen vinnst att dra av en mot
Skulle du kunna omformulera detta till svenska, för jag förstår inget.
Eller stäng av autokorrigeringen i telefonen :p
 
Ja jag får nog stänga av den. Hur man nu gör. Men det där var väl inte så obegripligt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaså, är du säker på detta?

Bostadsrättsföreningen får väl, som andra ekonomiska personer, väga kostnader mot inkomster,
till exempel el-, underhålls- och räntekostnader mot ingående avgifter?

Eller är detta något jag (som vanligt) har missförstått?
Som privatperson får du ju en skattereduktion på 30% av den ränta du betalat, men någon sådan reduktion finns inte för bostadsrättsföreningar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Som privatperson får du ju en skattereduktion på 30% av den ränta du betalat, men någon sådan reduktion finns inte för bostadsrättsföreningar.
Tack, det visste jag inte!
En mycket märklig konstruktion i mina ögon.

"Det hela syftar till att föreningarna ska uppmuntras till att sänka sin skuld, då en förenings räntor inte är avdragsgilla. Mycket få föreningar känner till detta, och mycket få föreningar amorterar således i praktiken någonting."
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/bast-att-brfer-amorterar-bort-skulderna.html
 
A
I samfällighetsföreningar får däremot delägarna göra ränteavdrag för sin del av låneskulden.
 
ion skrev:
Ett av mina barn söker hus men har insett att ett hus är för dyrt, ca 4 miljoner i regionen. Däremot kan de köpa sig en bostadsrätt, ett nybyggt hus med trädgård för hälften av summan.
Har ni verkligen räknat och jämfört totalkostnaden? När jag kollat brukar det inte vara någon större skillnad på jämförbara hus respektive BRF-hus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tack, det visste jag inte!
En mycket märklig konstruktion i mina ögon.

"Det hela syftar till att föreningarna ska uppmuntras till att sänka sin skuld, då en förenings räntor inte är avdragsgilla. Mycket få föreningar känner till detta, och mycket få föreningar amorterar således i praktiken någonting."
[länk]
Det är/var inte riktigt så.

Nu har jag inte häng med på brf beskattning sedan jag var ordf. för ett antal år sedan.

Men på den tiden skattade föreningen för en shablonintäkt, motsvarande typ 2% av taxeringsvärdet. Från den fick man dra räntekostnader. De flesta föreningar hade då mycket högre räntekostnader än shablonintäkt, och gick alltså skattemässigt med sstora förlöust, kunde inte nyttja hela avdraget.
 
I
Z ZipLock skrev:
Har ni verkligen räknat och jämfört totalkostnaden? När jag kollat brukar det inte vara någon större skillnad på jämförbara hus respektive BRF-hus.
Jo priset är ca dubbelt mot insatsen på eget hus.
Men det största problemet är att det inte finns så mycket att välja på om man vill ha relativt nytt.
Nu menar jag pengar som måste fram direkt.
Räknar man över tid är det säkert billigare med eget.
 
Redigerat av moderator:
Här är samma hus om man vill köpa det istället.
https://www.alvsbyhus.se/sv/vara-hus/1-planshus/linnea/

Du kan nog bygga detta för cirka 2,5 milj eller strax däröver, naturligtvis beroende på tomtpris. Jag tycker det inte verkar så billigt, särskillt med tanke på att du också skall betala 6000kr i avgift. Sedan ingår säkerligen inte värme, el eller vatten.
Hur mycket får de låna av banken? Om båda jobbar som ekonomer så borde de väl åtminstone ha en duglig gemensam inkomst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.