Jag trodde inte på det faktiskt(värderingen) men nu har jag hört det från flera håll så jag börjar misstänka att det faktiskt kan vara så !
Produktionskostnaden är ju vad det verkligen kostar att bygga huset med eller utan eget arbete,kontantinsats osv vad du sen har gjort själv räknas väl sedan som kontantinsats i slutändan. Jag kanske har fel men så har jag trott - om PK exempelvis är 2100000 -och eget arbete värderas till 250 000 så räknas det till kontantinsatsen så om den från början var 200 000 så blir den 450 000 i slutändan. Vi som redan har tomten får även den inbakad i kontantinsatsen då vi har med den i P.K - säg inte att jag har fel nu för det vill jag inte ha :) jo, om värderingeslättjan iofs...
 
Stefan: vi har också omvärderat bostadsrätten och skillnaden beror på att bankvärdering till grund för kanske omläggning av lån osv inte är densamma som marknadsvärdering. Den senare kan man aldrig vara säker på - det beror ju på mycket annat runtomkring. Bankvärderingen ses som ett säkrare kort vid pantsättning osv men den är oftast lägre än försäljningspriset dvs marknadsvärdet.
 
Jepp så har jag förstått det som iallafall =ingen garanti :)

För att få en ganska så exakt P.K är ju det bästa att lägga in även tomten i din P:K. för att se vad ni exakt ar lagt ut på alltihopa.

Värderingen görs på "hela paketet"!
 
G&amp skrev:
Så p.k är helt enkelt vad huset hade kostat oss om vi hade köpt det nyckelfärdigt av vår husleverantör... sen att vi drar ner på den kostnaden genom eget arbete förändrar inte produktionskostnaden, utan det egna arbetet "omvandlas" till kontantinsats när bygget är klart och lånet skall omvandlas från byggn.kreditiv till toppl/bottenl-prylen.
Nja, produktionskostnaden är de kronor och ören som ni betalt för att bygga huset. Inget annat.
Sen kan man i och för sig välja att se eget arbete som kontantinsats eftersom det i många fall ökar värderingen mer än produktionskostnaden.

Värderingen görs på fastigheten, dvs tomt + hus och allt annat som kan tänkas höra till fastigheten.
 
OK, jag trodde att man från början beräknade produktionspriset för allt i en produktionskostnads kalkyl och sen plockade ut det man vill fixa själv.
 
Jag tänkte så här att även eget arbete ökar ju produktionskostnaden eftersom man behöver material och verktyg. Värderingen borde öka med minst lika mycket som den kostnaden för material och verktyg. Men, i vissa fall så ökar inte värdet på huset hur mycket pengar man än pumpar in.

Ekonomiskt sett är allt eget arbete ett stort plus. Man vill ha så låg produktionskostnad som möjligt och så hög värdering som möjligt. Blir värderingen högre än produktionskostnaden så blir mycket riktigt topplånet lägre.

Det finns ingen direkt koppling mellan produktionskostnad och värdering. Däremot finns det s.k. Q-värdet (har jag för mig det heter) som visar genomsnittliga skillnaden mellan nypris och begagnatpris för ett visst område.

Värderingsmännen är inte mer än människor och deras arbete är väl ingen direkt vetenskap. På grund av detta så kan man faktiskt ha nytta av en produktionskostnadskalkyl som bara innehåller "proffsarbete". Värderingsmannen känner till Q-värdet för området och får han se produktionskalkylen så är det möjligt att han kanske han multiplicerar de två värdena och tar hänsyn till resultatet i sin värdering.
När vår bank anlitade en värderingsman för att göra en preliminär värdering så pratade jag upp värderingen genom att överdriva produktionskostnaden...
 
G&amp skrev:
Men du, hur kunde du "snacka" upp prod.kostn.... ville inte värderingsmannen se det svart på vitt hur mycket hela bygget hade gått på?
Jodå, och han hade fått produktionskostnadskalkylen för husbygget från banken. Värderingsmannen ville dock ta hänsyn till våran oinredda övervåning och göra värderingen som om den var inredd. Därför kunde jag överdriva kostnaden för övervåningen. Vidare så ville han ta hänsyn till kostnader för shakt och sprängning och en del andra kostnader som han tyckte "brukar glömmas bort" i en produktionskostnadskalkyl. Man kan säga att han gjorde en egen kalkyl som han tyckte var bättre än bankens "glädjekalkyl".

Hans värdering baserades alltså till stor del på produktionskostnaden...
 

astia: jo det är ju sant men det konstiga i kråksången är att en del banker även godtar värderingar gjorda av traktens mäklare. Erfarenheten jag har är att mäklare ofta värderar högre än en oberoende värderingsman. :-/

Mvh Stefan
 
Bomba på. Ta bara inte för givet att allt mitt svammel är sant... :)

10 olika värderingsmän ger 10 olika värderingar. I princip. Värderingen är inget annat än en kvalificerad gissning som kan ligga mer eller mindre nära verkligheten.

Angående "glädjekalkylen" så var det värderingsmannen som sa så. Han menade att de produktionskalkyler som han får se brukar vara lite väl optimistiska. Och "bankens glädjekalkyl" är kanske lite fel att säga eftersom banken fick kalkylen från mig.
 
STEFAN: Det håller jag med om är konstigt men så vitt jag vet kan vissa banker gå med på mäklare som värderingsmän OM de håller sig till en lägre bankvärdering och inte den vanliga marknadsvärderingen. Vissa banker har speciella mäklare som de godtar - iallafall här där jag bor. Skillnaden ligger väl i vad man baserar priset på helt enkelt.

 
General F... då hade jag inte så fel när jag sa att det egna arbete kunde man "lägga i" i produktionskalkylen för att öka värdet av huset ;D

Så, om jag har ett företag med mig som anställd och jag anlitar företaget. Kan jag lägga mitt arbete i huset till produktionskalkylen, är det inte så? ::)

Om huset har kostar säger vi 4 miljoner kan inte banken säga att det är värt 3, inte sant?

Det skulle betyda att bankerna skulle alltid försöka värdera huset så lågt som möjligt. Hänger ni med i mina funderingar ???

Det jag vill komma till att produktionskostnaden måste vara "minst" värde på huset.
 
Fast jag tror iallafall att det inte "måste" vara det för det beror ju på var man bygger. Som jag sa , jag är i gränslandet Q-värde 1,09 .Produktionskostnaden kommer hamna runt 2100 000 MEN värdet behöver inte hamna där. förhoppningsvis är det så och går man strikt efter Q-värdet borde det vara så rent "rättvist" sätt - men vad är rättvist nuförtiden :)
Det beror ju till stor del också på vad man kan köpa ett likvärdigt hus där för-eller??
 
Sweli skrev:
Det jag vill komma till att produktionskostnaden måste vara "minst" värde på huset.
Nix. Huset kan mycket väl bli värderat långt under produktionskostnaden.
 
då får man hoppas verkligen att man hittar en "positiv" värderingsman och att man bygger på rätt ställe :-/
 
Sweli skrev:
då får man hoppas verkligen att man hittar en "positiv" värderingsman och att man bygger på rätt ställe :-/
Ja, det viktigaste för en hög värdering är rätt ställe. Värderingsmannen kan man alltid byta ut om man inte är nöjd med värderingen. Det är betydligt svårare att ändra stället :)  (i alla fall i eftehand)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.