Någon som vet vilket värde man kan ange på det egna arbetet man utfört? Finns det någon "scablon" typ fälla träd -10000 tapetsera 5000, kakla 20000...?
 
Det beror väl på vad du tänkt använda värdet till? Försäkringsbolaget, banken, riksskatteverket, ditt eget höga nöje... ?
Jag tycker eget arbete borde värderas till kostnaden som ett proffs skulle ta för att göra jobbet (förutsatt att man inte kan se att det är en amatör och inte ett proffs som gjort jobbet).
 
:) Främst banken... men de andra oxå.
 
Värdet av ditt egna arbete avgörs av rådande marknadsläge - det avgörs den dag huset är klart, du får en slutlig värdering och lånet läggs om.

Under tiden är det väl bara att värdera enligt GF:s teori - jobbet måste ju göras.
 
:) Har det inte någon poäng att ha en hög produktionskostnad eftersom eget arbete räknas som kontantinsats??
 
Det där förstod jag inte...
Varför skulle det vara bättre med hög produktionskostnad? Det som gäller är ju att med låg faktisk produktionskostnad få ett högt marknadsvärde vilket medger att du slipper kontantinsats och topplån.
 
Ja men om jag har "jobbat" in ett par hundra tusen med kroppen så blir ju det en högre kontantinsats i procent, dvs mindre topplån. men om jag "bjuder" på det jobbet så sjunker ju totalkostnaden, men kontantinsatsprocenten måste ju sjunka ännumer...!
 
Nu måste någon förklara det här med eget arbete och banken etc etc.

Vi kommer att måla hela huset själva, invändigt och utvändigt.
Installera centraldamsugaren, mura spisen, montera köket (en del iallafall) lägga en del kakel och klinkers och trägolvet.
Installera larm och lite till.
För att måla huset fick vi offert på c:a 90000.

Vi räknar spara c:a 160000-200000 allt som allt.

och sen ?

 
:) Väntar också på förklaringen...
 
OK. Jag förstår vad du menar. Egentligen spelar det ingen roll. Du kan ändå inte speca eget arbete som ett reellt värde så att du tex skulle kunna använda det för att kvitta mot reavinst en vacker dag. I så fall skulle du få starta ett byggföretag med bara en kund - dig själv.
Då skulle du ju iofs få betala skatt och moms på dina egna tjänster, men du skulle också få dra moms på byggmaterial du köper..Firman skulle ju inte gå bra, men det finns väl ingen lag mot dåliga affärer :)
Kanske inte är en så dålig idé trots allt... :D
 
Vi hade tänkt oss göra precis det !
Vi håller på och registrera företaget ;D ;D

Jag tänkte väl inte jobba gratis ;)

Det jag inte visste var att man kan kvittera sen.
vi tänkte göra det mest för att spara pengar.
Tack för informationen!
 
Jag menar, om du har en hög produktionskostnad, kan du värdera huset högre.

Om du kan visa dom "verkliga" kostnader för banken, kan du få t ex mindre toplån. Menande "verkliga" om jag hade anlitat folk för att göra allt vi kommer att göra själva. Därför tänkte jag, om jag har ett företag som anlitar mig för att göra jobbet, kan jag kvittera.
Enl banken värderar dom första året enl vad produktions kostnad har varit. Efter ett år kan dom göra om värderingen.

Om jag säger att huset har kostat egentligen över 4000000 att producera blir det värderingspriset.

Om jag inte har fått altt fel  :-/
 
Nix. produktionskostnaden har ingenting med värderingen att göra...
Jag menar: Bygger du ett riktigt sk*thus så spelar det ingen roll vad det kostat dig - det som gäller är vad du kan tänkas få vid en försäljning. Banken struntar i hur du bygger, bara de kan få tillbaka utlånat kapital om du inte kan betala längre.

Den enda nyttan du har av kvitton är, förutom garantier, att du kan visa vad huset kostat dig när du ska sälja det. Ju mera kvitton - desto mindre reavinstskatt.

 
Måste hålla med Karl XII produktionskostnaden har inget
med värderingen att göra. Jag somska bygga norr om Norrtälje kan ju bara hoppas att huset värderas högre än produktionskostnaden men med eget arbete och OK insats hoppas jag ändå slippa topplån eller åtminstone ha ett mycket litet som går att amortera snabbt på 5 år. Eftersom vi bygger där för att hitta lugnet i tillvaron får vi spela lite på marginalerna och vad vi "förlorar" är i så fall den egna insatsen JUST NU. Sthlm växer ju och situationen kan ju förändras över tid och vi har ju tänkt bo där ett tag men det är ju inte som att bygga närmre Sthlm!!

Det enda jag har hört om P:K och V är att vissa banker "inte orkar" åka ut och göra en värdering och då sätter P:K som aktuellt värde MEN det kan man ju även förlora på OM huset skulle värderas högre vid en "riktig" värdering. Kan ju vara skönt att slippa topplån även om man inte har så stor egen insats att sätta in!!
 

Hej!

Tar man hem en oberoende värderingsman/kvinna så brukar detta inte kosta mer än ~5000 riksdaler vilket förmodligen kan vara en väl gjord investering om banken inte ORKAR åka ut och kolla nybygget.

Efter ett antal omvärderingar av vår förra bostadsrätt så är dock min erfarenhet att en del oberoende värderingsmän värderar lite i underkant till skillnad från vad marknaden är villig att ge. Detta gäller för Stockholm/Täby.

Mvh Stefan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.